Värde 156 GTA SW

Published by Carl Storckenfeldt on

Forum Allmänt Värde 156 GTA SW

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15460

    Jag har blivit av med min garageplats och överväger att sälja pärlan.

     Vad är en 156 GTA med 13500 mil på mätaren värd? Fint skick, uppdaterad väghållning, bromsar och avgas. Påkostad stereo.

    Bilen är i skick som man kan förvänta sig av en garageförvarad, välskött men bruksad 02a. Mekaniskt är den riktigt riktigt fräsh!

    Mvh

    Calle

    #15461
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Svårt att veta med priset  – Jag räknar lite plus och minus här så får väl andra kommentera eller skjuta i sank.

    Vissa betalar mindre för en bil med ”uppgraderad väghållning” eftersom man kan anta att det gått undan lite mera. Kanske +- 10.000 där.

    Nya däck kostar ju ca 8.000 SEK så där har man ju ett +- spann att fundera på. Har man moderna svarta fälgar 19″ tex skulle jag personligen betala mindre för bilen än original snygga telefonfälgar. Men det ä’r det många som tycker precis tvärtom här.

    Kamremsbyte med stor service kostar i häradet av 13-15.000 och om det behöver göras just nu så vet man vad man måste lägga ut för att kunna åka utan att oroa sig. Mellanservice ca 4.000:-

    Välifylld servicebok utan missade service är ju ett stort +.

    Uppgraderad stereo – är det inkopplad BOSE anläggning eller ej? Min fabriksstereo är riktigt kass – men funkar i storstan och ger ett enhetligt intryck på instrumentpanelen. Jag har inte använt min telefon och handsfree ännu.

    Icke fungerande Xenonljus behöver troligen nya styrenheter och dom kostar väl ca 3.000 st på ett ungefär. 

    156’or i allmännhet kan ju vara rostiga – men alla GTA jag sett (inkl min egen) är väldigt schyssta på den punkten.

    kopplingsbyte är en dyr historia och bromsskivor och belägg är väl inte helt billiga. Jag har just bytt kylare på min + några drivaxeldamasker. 

    Bensin går det ju åt en dryg liter….och helförsäkring är dyrt om man är ung och bor i stan.

    Men bilen är ju superkul att köra med och den är verkligen kvick! Tyvärr kostar det en del båda att ha och serva den – och att köra! 

    Det verkar gå att sälja GTA’s i Sverige i häradet mellan 50.000 – 80.000 idag verkar det som om man ser vilka som försvinner iväg. I Tyskland verkar prisbilden högre tycker jag. 

    #15462

    Med tanke på att dom kostade runt 400000 kr som ny, och att det inte finns så många i Sverige så borde de ligga runt 100 – 150 tusen tycker jag.

    #15463
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Inlägg av Eric Nilsson på 2015-04-09 19:35

    Med tanke på att dom kostade runt 400000 kr som ny, och att det inte finns så många i Sverige så borde de ligga runt 100 – 150 tusen tycker jag.

    Men Eric – vad ÄR prisbilden idag ? 

    Jag tror på väldigt goda grunder att en bils faktiska genomsnittliga försäljningsvärde halveras vart tredje år. En bil som då kostade 400.000 år 2003 var då värd ca 200.000 2006 och 100.000 2009 och 50.000 2012 (det kan man approximera till nu). Om då det man faktiskt kan få för bilen idag är 50-80.000 så har det gått liiite bättre för GTA’n än min grova tankemodell. 

    Men jag vill inte sälja min under 100.000 heller (jag gav 65.000 för 2 år sedan med 13.500 mil och helt ny kamrem och 2 uppsättningar nya däck och perfekt ifylld servicebok och helt utan modifieringar på bilen – blå metallic 156 SW GTA)

    #15464
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Letat runt och kollat vad som finns till salu just nu och hittar bara en 03 med drygt 10′ på mätaren och den begär de 60′ för.

    #15465
    Toni Sjölander
    Deltagare

    Inlägg av Thomas Sjölin på 2015-04-09 20:07

    Letat runt och kollat vad som finns till salu just nu och hittar bara en 03 med drygt 10′ på mätaren och den begär de 60′ för.

    Är det som står i Eslöv så den inte värd knappt hälften av det priset.Jag var och tittade på den i sommras,då begärde dom 90′ för den.Rost i skärmar stora färgflagor borta på spoiler fram o bak sidokjolarna blästrade.Ser almänt risig ut.Jag tackade nej till provkörning så jag vet inte hur den var maskinellt då.Motorstyrenheten ska tydligen vara trasig nu också men den startade o gick när jag var där.Tack för ordet.                              Toni

    #15466

    Hej! Tack för intressanta synpunkter. Kenneth, i stora delar håller jag med Dig, med följande kommentarer.

    Fråga hur man ska värdera uppgraderad väghållning är svårt. Om man tar en standardbil som är ”moddad” så skriker det i mina ögon att bilen är plågad av en 18-åring runt macken, och en sån bil vill jag INTE ha. men…en Alfa GTA köper man ju för att den är rolig att köra, och det är nog väldigt svårt att hitta en damkörd GTA. Därmed inte sagt att bilen behöver vara plågad för det är en annan sak. Jag tycker själv att bilen är klart roligare än den andra GTA:n jag tittade på när jag köpte, och när jag bodde i Halland skulle jag aldrig ta en original framför min. Dock bor jag numera i Stockholm och har bara kört inne i stan, och då blir bilen stötig snarare än rolig, så allt har ju både för- och nackdelar.

    Stereo är Alpinestereo – snygg med utfällbar skärm – ihopkopplad med original BOSE. Knappstyrningen i ratten funkar alltjämt. Jag gillar ljudet men mervärdet är nog i princip noll.

     

    Jag håller också med dig om att man vill ha originalhjul, även om 17 ” däck är relativt billigt. Till bilen medföljer både multispoke och teledials, båda alfa original. Det måste väl ändå vara ett + i de flestas ögon?

     

    Bilen har en kamrem som är 1 och 1/2 år gammal, och en koppling som är nybytt. I övrigt välhållen och fin, fast med sliten förarstol tyvärr.

    Är det ett + eller – att det är en SW? Finns ingen till salu vad jag kan se just nu?

    Jag hade tänkt mig 55 men kanske lite högre då?

     

    Sen har vi ju frågan vad bilen borde kosta. Uppskattningen om värdeminskning är nog korrekt, men det finns ju undantag, och specialbilar brukar vara ett sådant. Jag minns när jag hade luftkylda 911:or och dom sjönk aldrig en krona… För Alfa 156 GTA finns ju inte mycket att jämföra med, AMG:mercorna är klart sävligare. Närmast är nog BMW E36 M3 sedan, och dom kostar 80 – 150 000 kr. Dom går ungefär lika bra, men är mindre livliga att köra och ser tristare ut. Dessutom en äldre konstruktion, 156an ska jämföras med E46an. Å andra sidan kanske dom håller lite bättre. Men jag håller med om att GTA:n är billig/prisvärd.

    Bävar lite för att lägga ut den på blocket, orkar inte med alla idioter som ska provköra…

    #15467

    Vi toppar m en bild

    #15468
    Crister Borg
    Deltagare

    Hm… Undrar vad man kan få för en njure nu förtiden… Riktigt snygg och borde va lättsåld här!

    elCrillo Kalmar

    #15469
    Thomas Bodén
    Deltagare

    I min värld så tror jag att GTA har nåt botten prismässigt. De riktigt dåliga bilarna har försvunnit och snart är det bara de bättre exemplaren som finns kvar på marknaden. GTA är ju en entusiastens bil och som den så tror jag den kommer bli mer eftertraktad. Titta på priserna ute i Europa på finare exemplar… Det har ju dessutom bara gjorts drygt 1000 GTA SW så helt vanlig är inte modellen.

    55 är IMHO för biligt.

    /Thomas

    156 GTA Sportwagon

    #15470

    Fin bil du har på tok för billig jag har samma fälgar fina men ett jobb att tvätta rena. Vänta om du kan snart blir det tillgång och efterfrågan på specialbilar som GTAn och då blir de dyrare.

    #15471
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    55.000 är för mig för billigt. Tror du borde ligga kring 75.000 realistiskt. 

    Ser snygg och schysst ut. Exakt likadan bil som min. Fast min är en 2003’a. SW vet jag inte om det är + eller-. Jag har samma fälgar som din på mina vinterhjul. Men jag kan inte tänka mig att sänka min – den tar redan i med motorplasten under motorn i långa kompressioner på inspirerande södermanländska småvägar – så lägre går tyvärr inte.

    Synd jag redan har en GTA….. 

    #15472
    Benny Steen
    Deltagare

    lägg ut den i det övre prisnivån du kan tänka dig, sedan sänker du till någon köper den eller ger ett bud du kan tänka dig, det tar lite längre tid. 

    Dom som vill provköra måste få visa sig värdiga i form av kunskap och attityd. Annars säger man att man kör själv, några blir kanske sura, men hellre dom än du 🙂

    #15473

    Hej alfabröder!

    Kul med positiva intryck om bilen och dess värde. Men förmodligen är har en fin och ärlig bil alltid sitt värde.Ska höra lite hur dom känns så får vi se. Bävar som sagt över att lägga ut bilen på blocket =/ Eller så kanske man skulle behålla pärlan, inte helt enkelt att hitta en ny och jag måste ha en SW.

     

    Jag måste också nämna att av alla bilar jag har ägt är 156 GTA den körgladaste, och då räknar vi in M3, div. porschar och ett par AMG-mercor. Chassiet och motorn är helt outstanding, det enda som kanske sinkar bilen en liten liten aning är lådan. T ex hade jag en Porsche 968 som hade en riktigt trevlig låda. Men dess 3 liters 4a på 249 hk var ju riktigt träig jämfört med Busson Och det kanske finns shortshift.

     Är bilen snyggast med multispoke eller telefonfälgar (om man ska fota och lägga ut på blocket)?

     

    Kenneth: Ska du inte ha en till 

     

    #15474
    Crister Borg
    Deltagare

    Telefon alla dar…! 

    Skit i Blocket till att börja med och lägg ut den här och på Alfapower. Eller behåll den! 

    elCrillo Kalmar

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.