Varför blir min 75a för varm?
Published by Robert Lindblom on
- Detta ämne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 6 februari, 2017 kl. 18:52 av
Björn Hedberg.
-
FörfattareInlägg
-
26 januari, 2017 kl. 15:54 #33089
Robert Lindblom
DeltagareMin 75a V6 3.0 tenderar att gå för varm så jag har tagit lös kylaren och rengjort den och även spolat igenom kylsystemet.
Men fortfarande blir den lätt för varm. Varför?
Kan det vara stock in någon kylkanal? Är inte kylaren tillräcklig? Något annat fel? Någon som vet?
26 januari, 2017 kl. 16:05 #33090Besar Jashanica
DeltagareTopplockspackning? :/
Termostat som inte öppnar?
GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar
27 januari, 2017 kl. 23:03 #33091Robert Lindblom
DeltagareTror inte det är termostaten den är ny.
Hur menar du med topplockspackningen? Kan den göra så att bilen går varm? Kan jag kolla det på något sätt?
28 januari, 2017 kl. 08:40 #33092Christer Edvardsson
DeltagareTermostaten kollar du ju lätt genom att ta loss den och lägga i kokande vatten….då ska den såklart öppna. Blir bilen varm vid normal landsvägskörning eller bara när hastigheten – och luftkylningen – sjunker? I sistnämnda fall ska du kolla att den elektriska kylfläkten verkligen startar. Förutom att det finns nån givare (på kylaren?) till den kan det möjligen vara så att det också finns ett metallmotstånd för fläktmotorn. Ett trasigt sådant får förstås fläkten att stå still.
Biten sedan länge - medlem först 2009
28 januari, 2017 kl. 10:15 #33093Anders Eriksson
Deltagarevad menar du med går varm? kokar motorn, eller går mätaren upp högt?? då är det givare eller instrument. men viktigast är att fastställa felet innan det är nån ide att gissa/laga
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
29 januari, 2017 kl. 14:35 #33094Robert Lindblom
DeltagareDen går varm om jag kör i lägre hastigheter eller står på tomgång. Den kokar alltså om jag inte stänger av den i tid.
Den elektriska fläkten fungerar som den ska (och jag har även kopplat så kan slå på den manuellt från instrumentbrädan), även termostaten fungerar korrekt.
Och nu har jag även som sagt rengjort kylaren. Men även efter det så kokar den när jag kör på tomgång.29 januari, 2017 kl. 15:03 #33095Crister Borg
DeltagareKollat vattenpumpen…?
elCrillo Kalmar
29 januari, 2017 kl. 17:19 #33096Björn Hedberg
DeltagareUppkom problemet efter thermostatbyte eller kvarstod problemet efter byte ??
3 februari, 2017 kl. 19:29 #33097Robert Lindblom
DeltagareHur kollar man vattenpumpen?
Problemet fanns innan byte av termostat och finns kvar efteråt
3 februari, 2017 kl. 20:07 #33098Crister Borg
Deltagarehttps://www.bildelaronline24.se/alfa-romeo/75-162b/134/10191/vattenpump
Inte jättedyrt …! Jag vet inte riktigt hur du kollar pumpen men är den glapp eller impellern sliten så snurrar ju inte vattnet som det ska…
elCrillo Kalmar
4 februari, 2017 kl. 10:09 #33099Björn Hedberg
DeltagareMitt förslag är att byta både vattenpump och kylare . Jag köpte kylare av mister auto ,en valeo för endast 1100kr ,strax efter såg jag att de hade fått in bölk för 660kr ,inte dyrt precis .
6 februari, 2017 kl. 09:54 #33100Robert Lindblom
DeltagareJa håller med, är nog kanske bäst att byta både pump och kylare. Kylaren från mr auto passade den rakt av?
6 februari, 2017 kl. 15:42 #33101Robert Lindblom
DeltagareBjörn, hittade du en kylare till en 75 på mrAuto? Har du en 3.0?
Jag hittar ingen kylare alls där passande min bil
6 februari, 2017 kl. 18:52 #33102Björn Hedberg
DeltagareDet är en 3,0 och jag hittade en för 965 kr ,fick skriva in bilmodell manuellt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.