Varför blir min 75a för varm?

Published by Robert Lindblom on

Forum Teknik Varför blir min 75a för varm?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Robert Lindblom
    Deltagare

Min 75a V6 3.0 tenderar att gå för varm så jag har tagit lös kylaren och rengjort den och även spolat igenom kylsystemet.

Men fortfarande blir den lätt för varm. Varför?

Kan det vara stock in någon kylkanal? Är inte kylaren tillräcklig? Något annat fel? Någon som vet?

Besar Jashanica
    Deltagare

Topplockspackning? :/

Termostat som inte öppnar?

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Robert Lindblom
    Deltagare

Tror inte det är termostaten den är ny.

Hur menar du med topplockspackningen? Kan den göra så att bilen går varm? Kan jag kolla det på något sätt?

Termostaten kollar du ju lätt genom att ta loss den och lägga i kokande vatten….då ska den såklart öppna. Blir bilen varm vid normal landsvägskörning eller bara när hastigheten – och luftkylningen – sjunker? I sistnämnda fall ska du kolla att den elektriska kylfläkten verkligen startar. Förutom att det finns nån givare (på kylaren?) till den kan det möjligen vara så att det också finns ett metallmotstånd för fläktmotorn. Ett trasigt sådant får förstås fläkten att stå still.

Biten sedan länge - medlem först 2009

Anders Eriksson
    Deltagare

vad menar du med går varm? kokar motorn, eller går mätaren upp högt?? då är det givare eller instrument. men viktigast är att fastställa felet innan det är nån ide att gissa/laga

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Robert Lindblom
    Deltagare

Den går varm om jag kör i lägre hastigheter eller står på tomgång. Den kokar alltså om jag inte stänger av den i tid.

Den elektriska fläkten fungerar som den ska (och jag har även kopplat så kan slå på den manuellt från instrumentbrädan), även termostaten fungerar korrekt.
    Och nu har jag även som sagt rengjort kylaren. Men även efter det så kokar den när jag kör på tomgång.

Crister Borg
    Deltagare

Kollat vattenpumpen…?

elCrillo Kalmar

Björn Hedberg
    Deltagare

Uppkom problemet efter thermostatbyte eller kvarstod problemet efter byte ??

Robert Lindblom
    Deltagare

Hur kollar man vattenpumpen? 

Problemet fanns innan byte av termostat och finns kvar efteråt

Crister Borg
    Deltagare

https://www.bildelaronline24.se/alfa-romeo/75-162b/134/10191/vattenpump

Inte jättedyrt …! Jag vet inte riktigt hur du kollar pumpen men är den glapp eller impellern sliten så snurrar ju inte vattnet som det ska…

elCrillo Kalmar

Björn Hedberg
    Deltagare

Mitt förslag är att byta både vattenpump och kylare . Jag köpte kylare av mister auto ,en valeo för endast 1100kr ,strax efter såg jag att de hade fått in bölk för 660kr ,inte dyrt precis .

Robert Lindblom
    Deltagare

Ja håller med, är nog kanske bäst att byta både pump och kylare. Kylaren från mr auto passade den rakt av?

Robert Lindblom
    Deltagare

Björn, hittade du en kylare till en 75 på mrAuto? Har du en 3.0? 

Jag hittar ingen kylare alls där passande min bil

Björn Hedberg
    Deltagare

Det är en 3,0 och jag hittade en för 965 kr ,fick skriva in bilmodell manuellt.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.