Varför borrade hål i ljuddämparen?

Published by Henrik Olofsson on

Forum Teknik Varför borrade hål i ljuddämparen?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Henrik Olofsson
    Deltagare

Vad säger ni om tre hål som tydligt syns är borrade på undersidan av den bakre ljuddämparen på 159 SW? Dom är cirka 3mm stora och satt tidigare under en plåt som var fastsatt i gavlarna på ljuddämparen (fastklämd i skarven) . Alltså fabriksgjort. Denna plåtbit har varit rostig sen första gången jag bytte till vinterdäck för cirka 3 år sen. Men nu när jag la på vinterdäcken sist så hade den plåten rostat så mycket att den var lös i bakkant och så rostig att den gick att dra bort för hand. Men vad har dom tre hålen för funktion? Det hörs lite hål-i-avgassystemet-ljud men inte mycket. Mest bara om man lyssnar efter det. 

Undrar även vad syftet med den bortrostade plåten är. Det borde ju vara fler som har en rostig sådan. Bilen hade gått ungefär 4500 mil när jag bytte däck första gången. 

H-P Magnusson
    Deltagare

Om hålen sitter på undersidan i bakkant på ljuddämparen så gissar jag att de är till för att dränera ut vatten så att ljuddämparen inte ska rosta. Fick tipset att göra just så från en rutinerad Alfamek för länge sedan.

H-P

Henrik Olofsson
    Deltagare

Ja det var min gissning med. Men det rimmar ju inte så bra med den här plåten som tidigare satt och blockerade dom hålen. 

Jag funderar på om plåten kan vara någon efterhandskonstruktion för att skydda dämparen från stensprut från bakhjulet. 

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.