Varma grenrör på 2,0 Nordmotor

Published by Per Gripenhall on

Forum Teknik Varma grenrör på 2,0 Nordmotor

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Per Gripenhall
    Deltagare

Sommarnöjet har börjat – att skruva på Weberförgasarna!

Jag stod inne i garaget (öppna portar…) med motorn igång. Omväxlande tomgång och ca 2000rpm. Jag tyckte att det vara aningens annan färgton på grenrören, så jag släckte lyset. Och visst lyste de rött! Cyl 3-4 något mer än 1-2. Jag har aldrig tänkt på det här förut. Normalt är man ju ute och då är det ljusare än inne i garaget. Det är inte säkert att det skulle upptäckas utomhus.

Är det här vad man normalt kan förvänta sej?

Sen tändning kan ge varmare avgaser men jag har ingen tro att det skulle vara så. Går den för magert kan det nog också bli onödigt varmt.

Bakre cylindrarna gick varmare än de främre. Någon tänkbar slutsats av det?

Spännande!

Niclas Enell
    Deltagare

På min 2,0:a sitter det extraktorrör och de blir oroväckande röda. Har också varit orolig för tändningen men inte gjort något åt det men det börjar bli dags att tänka till.
    Motorn har en benägenhet till att förstöra stiften, numera vågar jag inte åka utan en omgång extra stift med mig. Vet iofs om det har någon koppling, men nåt är det som inte är bra.

Enell

Per Gripenhall
    Deltagare

Om tändningen är väldigt sen tror jag att man upplever motorn som rätt seg. Jag fick fel på fördelaren i en annan bil och tändningen blev rejält sent. Den bilen var knappt körbar.

Har du rätt värmetal på stiften?

Jag hittade en artikel på Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Smide
    Först tittade jag bara på färgskalan, sedan läste jag texten också. Det blir synligt i dagsljus vid 525 grader. Nu stod bilen inomhus och med lampbelysning. Då kunde jag ana viss färg. I mitt fall var det kanske runt 500 grader och det är nog inte farligt varmt.

Kan du se hur dina rör lyser när du är utomhus?

Niclas Enell
    Deltagare

Extraktorrören är plåtrör så de borde vara känsliga för värmen.
    Jag har faktiskt gått upp ett steg i på stiften sedan motorn vässades till NGK B8ES (vill jag minnas). Har funderat på att prova med att gå upp ytterligare ett steg.
    Tyckte först det var långsökt att problemen låg hos stiften utan provade byta ut allt annat istället, spole, kablar etc, Hursomhelst, problemet är nytt, så nåt har ju ändrat sig, frågan är bara vad.

Enell

Per Gripenhall
    Deltagare

Jag har också “plåtrör” så det är väl bara ~2mm mellan utsidan och de varma avgaserna. Visst blir det varmt!

Om du upplever att det är ett nytt problem så kan det ju vara läge att kontroller tändtidpunkten i alla fall. Det är ju snabbt gjort och så känns det väl lite bättre om man vet hur läget är. Övriga delar/funktioner i tändningen tycker jag inte borde påverka avgastempen, mest göra bilen mer trögstartad och kanske tappa lite prestanda.

Jag har NGK B7ES i min. Jag har inte upplevt dem som överhettade.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.