Värme Alfa 159 diesel
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 29 januari, 2015 kl. 07:24 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
17 januari, 2015 kl. 14:34 #14522
Hej just bestämt köp av en Alfa 159 Sportwagon -07 JTDM 8V. Ja, den är importerad. Ingen ACC på den utan manuellt värmereglage. Vad jag då undrar hur är det med värmen på dessa 159 i allmänhet. Sitter det dieselvärmare i de svensksålda? Eller annan utrustning typ elelement i vattnet eller kupeluften på något vis? Just detta är väl det sämsta med denna bil jag bokat. Enormt dålig värme verkar det som. Eller är det normalt på alla dessa? Tempmätaren gick upp på kanske 70 grader i dag efter ca 1,5 mils körning. Kan termostaten vara otät? Jag körde ganska lungt. Mest landsväg.
För övrigt en underbar bil att köra måste jag säga. Gått 20000 mil men märktes inte alls något skrammel eller konstigheter.
17 januari, 2015 kl. 14:53 #14523Byte termostat, ska gå upp till 90 grader. Värmen är mycket bra i min som dock är en 2.4 men det borde vara samma. En del 159or är utrustade med ett elektriskt element som hjälper till med kupevärmen.
17 januari, 2015 kl. 19:10 #14524Jag har en 159 Ti -08 med lilla dieselmotorn (1,9). Om det är något som är bra på bilen så är det verkligen värmen. Kommer snabbt som attan och det är fantastiskt bra kapacitet. Jag vet inte, men skulle tro att det finns en flödesvärmare inbyggd i systemet till kupen så att det blir bra värme där oavsett hur det är med värmen i slingan till motorn. Typiskt är detta en som bara funkar när generatorn laddar då det går åt rätt mycket ström.
Kolla din termostat – på min bil går värmen upp till mitten på mätaren (typ 90 grader) relativt fort med.
Sedan är bilen riktigt bra på vägen – känns att det är en stor bil (tung med för den delen!)
18 januari, 2015 kl. 06:24 #14525Körde en 2.4 med riktigt grym värme, upplevde aldrig några problem relaterade till diesel driften, dock var vissa dagar kallare än andra.
18 januari, 2015 kl. 09:26 #14526Hur kallt var det ute när du provkörde?
På min bensinare tar det ca 1 mil innan jag uppnått driftstemp då det är typ 10 minus och kallare.
Ett sätt att snabba upp uppvärmningen är att skippa autoläget för klimatanl. ( som du saknar) och låta kupefläkten
gå på lågfart. Värmepaketet är så stort? på dessa bilar så det blir en effektiv “kylare” om man drar på fläkten direkt då tempmätaren rör sig.
Det kan ju vara som Kennet är inne på att din importerade saknar tilläggsvärmare. Moderna dieslar går såpass snålt, alstrar dåligt med värme
och behöver ett extra tillskott i vårat nordiska klimat. Eller gasa mera så kommer värmen…Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
18 januari, 2015 kl. 14:25 #14527Skulle vara intressant att se reservdelslista på en Svensksåld och denna. Är säkert något el-ellement i luftkanalerna?? Undrar om det skulle gå att eftermontera i så fall. Är väl tveksamt. Undrar hur värmen regleras i min bil. Om det är spjäll för luften eller värmekran för vattnet. Är bara ett stort vred. Detta styr nog någon elmotor på något vis? Kan knappast vara mekanisk. Kan ju faktisk vara strul med spjäll eller annat el eller mekaniskt. Ska så klart byta termostat allra först och testa.
Jag var dock full medveten om just detta kunde bli problem med importerad bil. Köpt bilen av en fd jobbarkompis som själv importerat den för ca 5 år sedan. Jag har då och då under dessa år träffat honom och frågat lite om hur bilen funkat. Han har i princip bara bytt styrleder, generator och servicegrejer. Funkat otroligt bra. Inte rostat någonting. Nu skaffade de hund och då är denna bil helt kass att få in en hundbur bak. Funkar helt enkelt inte. Därför sålde han den till mig. 40000 kändes helt ok för den.
Undrar dur det nu är med svänghjul på 8 ventilarna? Ska inte vara massvänghjul säger han?? Dessa strular ju ofta på 159 dieslarna (m.f.l bilar) . EGR ventiler har man ju hört. Sägs inte strula på 8V?? Den som lever får väl se. Känns som man kan chansa när det inte handlar om mera pengar. Otroligt trevlig bil att köra. Tror nog trots de 20000 milen den kan rulla på en bra bit till.
18 januari, 2015 kl. 15:12 #14528Sitter ett värmeelement kopplat till någon av slangarna som går till kupen. Om du går in på ePer och söker data på din bil så kan du se hela utrustningen. Finns en kod som talar om i fall den är utrustad för vinterbruk.
18 januari, 2015 kl. 15:22 #14529STORT tack skall kolla framöver.
18 januari, 2015 kl. 15:25 #14530Har du ett VIN nummer kan jag kolla åt dig.
18 januari, 2015 kl. 21:50 #14531Inlägg av Håkan Petersson på 2015-01-18 15:12
Sitter ett värmeelement kopplat till någon av slangarna som går till kupen. Om du går in på ePer och söker data på din bil så kan du se hela utrustningen. Finns en kod som talar om i fall den är utrustad för vinterbruk.Verkar ju fantastiskt bra med ePer. Ett problem är dock att om jag skriver in chassienummret på min bil hittas inte min bil, SKIT! Den är importerad från Holland 2010 borde väl inte ha någon betydelse??
ePer kallar det VIN nummer först. Är det exakt samma sak som det vi kallar schassie nr? Någon som vet om man bara ska ta en del av hela numret på något vis? Står: ZAR93900007064351.18 januari, 2015 kl. 23:41 #14532Inlägg av Håkan Petersson på 2015-01-18 15:25
Har du ett VIN nummer kan jag kolla åt dig.Vore snällt!
ZAR93900007064351
27 januari, 2015 kl. 10:32 #14533Jag tycker det är dålig värme i min Brera 2.4jtdm också! Tar väldigt lång tid innan värmen kommer.
Kör autoläget.. kanske ska testa att fläkta manuellt istället.Min är en italienimport. Kanske beror på det.
28 januari, 2015 kl. 19:20 #14534Det kokar i min 159 2.0 jtdm från 2011.Jag höjer värme max till 22+ och då blir det varmt efter ett tag,så sänker jag till 21+ istället oavsätt hur mycket är kalt ute.
29 januari, 2015 kl. 07:24 #14535Jag får nog konstatera att nu efter haft bilen 2 veckor är värmen rätt ok. Om det är ca -2 har jag ganska varmt i bilen efter 5 km körning. Verkar dessutom som det sällan immar igen på rutor så ventilationen verkar bra. Fick för övrigt höra en som sa att “EGR-kylaren” bidrar till bättre värme i bilen men jag är tveksam till detta?? Alltså att lite av avgaserna leds tillbaka in i insuget (via en EGR ventil) och i röret där emellan finns en värmeväxlare som det cirkulerar kylvatten i. Han säger att detta skulle bidra till att avgaserna värmer kylvattnet?? Jag är mycket tveksam. Någon som har mera koll?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.