Värmen otroligt långsam i min 159 V6 3,2

Published by Tommy Stübner on

Forum Teknik Värmen otroligt långsam i min 159 V6 3,2

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Tommy Stübner
    Deltagare

Dras med problem med kupe’värmen, det börjar blåsa varmt först 10-15 minuter efter att motorvärmen uppnått normaltemp, vilket i sin tur går fort. Men när väl värmen kommer funkar det bra och det blir varmt å fint.

Det är dock trist att sitta å frysa, skrapa fönster på insidan 20 min efter man börjat köra…är det någon som känner igen problemet och kanske även vet hur och om det kan åtgärdas? /Tommy

Det låter som du har problem med cirkulationen till värmepaketet. Har du tillräckligt med glykol, kollat fryspunkten? Om nu problemet kommer när det är kyligt ute. Jag hade ett sånt problem för länge sedan, annat märke. Fick typ isproppar i slangarna till värmepaketet. Tog lite tid innan de tinat upp…

Det skulle också kunna vara luft i systemet, ingen aning hur känslig GM 6an är för sånt. Att den orkar cirkulera till värmepaketet först när termostaten öppnat. Går kanske känna på slangarna till värmepaketet, till & från för att bilda sig en uppfattning om vad som händer?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Tommy Stübner
      Deltagare

Tack för tips, ska kolla på de här punkterna snarast, körde bilen nyss i -7 och motortemp kom upp i 90g efter ca 10 min med långsam körning å lite tomgång men inte över 40km. Värmen börjar pytsa ut svagt då jag varvar men slutar så fort varvet går ner, så det skulle ju som du säger, kunna vara is eller luft…återkommer med resultat!

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.