Varning! Bedrägeriförsökav Alfa Romeo Försäkring (TryggH)

Published by Ola Edestav on

Forum Allmänt Varning! Bedrägeriförsökav Alfa Romeo Försäkring (TryggH)

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Ola Edestav
    Deltagare

Jag vill bara utfärda en varning för ett rent bedrägligt agerande från Trygghansa som hanterar “Alfa Romeo Försäkringar”

Jag fick idag mitt försäkringsbrev från Alfa Romeo Försäkring (Trygghansa) för min Alfa Romeo med posten. 

Helt felaktigt anger dom att jag “har valt” tilläggsförsäkringen “Bilmärkes-paket”.

För detta utgår en premie på 754 kr.

Jag har inte aktivt valt denna tilläggsförsäkring!

Min bil har precis passerat 5000 mil och detta är således inte aktuellt för mig. Det är bolaget som smugit in den i försäkringsbrevet helt utan att först rådfråga mig. Jag har kontaktat deras kundtjänst, precis som finns beskrivet i medföljande informationsbrev, och säkerställt att jag inte debiteras för något jag inte beställt.Jag misstänker dock att det är många försäkringstagare som inte granskar all finstilt information och att dom lyckas lura en stor del av sina kunder.

En inte helt nöjd kund / Ola Edestav

Thomas Bodén
      Deltagare

Det är till att slå på stora trumman…

Du har nått din huvudförfallodag och din försäkring ska förnyas. Vid huvudförfallodagen har båda parter i denna affärsuppgörelse rätt att omförhandla villkoren eftersom en sakförsäkring endast lever i ett år (till skillnad från Livförsökringar). Trygg-Hansa har arbetat med villkoren för sin bilförsäkring och Du har fått ett erbjudande om utökad maskinskadeförsäkring om du förlänger, grattis! 

Jag tycker att det är positivt att du läste dina försäkringshandlingar och upptäcker att detta tillägg inte är något du vill ha (oavsett orsak). Försäkringvillkoren innehåller alla detaljer du behöver för att jämföra din bilförsäkring mot andra bolags bilförsäkringar och nu vid huvudförfallodagen är det dags. Det är en av anledningarna att då får detta utskick. 

Scam är ett väl starkt ord att använda. Tänk motsatsen istället, om du får generalras på motorn när bilen gått 10500 mil… Hur upprörd hade du inte varit i din kontakt med kundcenter om du inte hade blivit meddelad att man kan få förlängd maskinskada???

Uppmaningen torde egentligen lyda: “Läs din post, ordentligt”

156 GTA Sportwagon

Ola Edestav
        Deltagare

@Thomas Bodén

Ja det kanske är att slå på trumman men jag hävdar fortfarande att det är bedrägligt av Trygghansa att bete sig så här. Inte värdigt ett (tidigare) välrenommerat försäkringsbolag.  

Om dom hade vänt på det och erbjudit mig en tilläggsförsäkring som jag kunde avropa hade det varit en annan sak. Nu har min bil precis passerat 5000 mil på mätaren och att då betala för något som inte behövs än på flera år, och sedan i försäkringsvillkoren peta in detta under rubriken “Tillägg som du har valt” är bedrägligt.

Jag har INTE valt detta. Och jag tror att det är många Alfa-ägare som betalar detta tillägg helt i onödan.

/Ola

Peter Svensson
          Deltagare
            Jag fick ett likadant brev nyligen och är i samma situation. Tillägget är även för mig helt irrelevant eftersom min bil bara gått drygt 4000 mil.
            Vet inte om jag skulle kalla det bedrägeri, snarare ett kreativt sätt att tjäna pengar. De är ändå ganska tydliga i brevet med att man kan ringa och avbeställa tillägget. Men visst, om man inte läser sina försäkringsbrev ordentligt kan man nog bli lite lurad.
            Ola Edestav
            Deltagare

@Peter Svensson.
              I försäkringsbrevet under rubriken “Tillägg som du har valt” står det “Bilmärkes-paket”. Har du valt det? 

I mitt fall så har jag inte valt det. Vilken annan leverantör av varor eller tjänster kan göra så? Jag prenumererar på Dagens Nyheter och skulle bli lika upprörd om jag helt plötsligt fick, och blev debiterad, för en annan av Bonniers tidningar och att dom påstår att jag valt detta.

OK. Vi kan kalla det “ett kreativt sätt att tjäna pengar”. Hur som helst är det inte en affärsmodell som imponerar på mig.

Jag är övertygad om att detta är något som många med märkesförsäkring hos Trygghansa blir lurade av så mitt inlägg är skapat för att varna andra Alfa-ägare.

Peter Svensson
              Deltagare
                Nej, jag har inte heller valt det. Jag förstår absolut din kritik och det är bra att det påpekas! Kanske det är ett tecken på hur långt det har gått, att detta bara är vad jag förväntar mig av ett försäkringsbolag. Att de skall hitta på kreativa sätt att tjäna pengar, ungefär som telefonbolagen eller TV- och internetleverantörer som försöker baka ihop diverse tjänster och erbjudanden i olika paket.

Men just eftersom jag inte litar på dem, kollar jag alltid igenom fakturorna och jämför med tidigare betalningar så att de inte försöker baka in någon ny kostnad.
                Mikael Bengtsson
                Deltagare

om ni har köpt bilen av en Alfa  Romeo handlare så är tillägget med där och därför fortsätter det att vara med när man förnyar försäkringen.

Ola Edestav
                  Deltagare

Bilen är köpt privat. Jag har kollat förra årets försäkringsbrev. Där fanns detta tillägg inte med.

Trygghansa har helt fräckt bara petat in det i mina villkor och redovisar det under “Tillägg som du har valt”.

Bedrägeri, kreativ försäljning, nyhet, förbättring… Man kan kalla det vad man vill. Men det är inte OK.

Jonas Molina
                    Deltagare

Är inte MHRF’s försäkringar bäst att ha? Verkar vara billigt. Har dock för mig att de bara täcker 4 prisbasbelopp (c:a 176.000:-). Jag har själv haft massa problem med Trygghansa förr, då gällde det företagsförsäkring. De verkar vara oseriösa. 

MHRF-försäkringen är förstås optimal för +20 år gamla bilar, om du varit medlem i t.ex. CAR i ett år och har en annan bil som bruksbil. Och har du en sådan försäkring så kan du försäkra en nyare bil (1997-2006) som “blivande klassiker”. Mer om detta finns här http://www.mhrf.se/forsakring/alternativ och klubbens guru i sammanhanget är Björn Sandberg

Lars Erlandsson
                      Deltagare

Ja, tyvärr så håller TH på med detta år efte år med olika fanstyg att mjölka försäkringstagare på pengar, rena luredrejiriet anser jag. Detta exempel är snällt gentemot många andra sätt de använder. Välj annat bolag!

Lars iM

Ola Edestav
                        Deltagare

Vid samtal med ansvarig för Alfa Försäkringar på Trygg Hansa uppgav han först att jag redan tidigare haft 15000 mils motorförsäkring specificerat i mitt gamla avtal. När jag bad honom kontrollera mitt förra försäkringsbrev med bifogade villkor erkände han att så inte var fallet och att dom gjort fel.  
                          Jag anser därför fortfarande att Trygg Hansa agerat bedrägligt genom att hävda att jag valt ett tillägg som jag inte behöver.
                          Deras agerande har fått mig att kontrollera alla mina försäkringar (5 fordon),vilket jag brukar göra var 3:e år, och kan nu konstatera att Trygg Hansa inte längre är konkurrenskraftiga rent prismässigt. 

Jag vet att det är som att jämföra äpplen och päron när man jämför olika försäkringar men kan se att försäkringsbolaget Aktsam, som är ett bolag i Trygg Hansa-sfären, “erbjuder” i princip identiska villkor. Att flytta min Mito till Aktsam ger direkt en sänkning av årspremien med drygt 1000 kr. På Aktsam kan man dessutom välja fler alternativ för självrisk på helförsäkringen. Att öka självrisken från 3000 till 4500 innebär en ytterligare sänkning av premien med ca 700 kr.  När jag berättar detta för Trygg Hansa kan dom inte matcha Aktsam nivå.
                          S
                          å i mitt fall kommer jag nu successivt att flytta mina försäkringar från Trygg Hansa.
                          En flytt av hela min “vagnpark” kommer med dagens prisnivå att ge en besparing på drygt 5000 kr/år.

Så sammanfattningen blir: Kontrollera era försäkringar regelbundet och jämför med andra aktörer på marknaden!

Observera! För att flytta en försäkring så måste den sägas upp hos Trygg Hansa i samband med att ny försäkring tecknas på annat bolag. I annat fall riskerar man att ha dubbla försäkringar.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.