Varning Oljebyte Giulietta (940)

Published by Magnus Annerfalk on

Forum Teknik Varning Oljebyte Giulietta (940)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32348
    Magnus Annerfalk
    Deltagare

    Hej,
    När jag var på väg upp till wenngarn i fredags kväll, för kalaset, så började oljelampen blinka och i displayen stod att det är dags för oljebyte.
    Med en oro i kroppen så tog kompisen fort fram instruktionsboken och han noterade att den varnade just för att det var tvunget att byta men ofarligt att köra, dock så bör den bytas innan 50 mil. Då oljan byttes för 500 mil sedan så funderar jag naturligtvis på om det är verkligen tvunget eller om det är frågan om avsaknad av “nollställande” av någon kod i samband med oljebytet.
    Pratade med verkstaden igår och de menar att det kan vara så att det är “glömt” att nollställa efter bytet och den beräknar på den senaste servicen. De hade också hällt i rätt olja med spec.(var tvungen att checka)
    Frågan jag funderar på är om det stämmer med nollställande, verkstan är en Mekonomen, dessutom var det osäkert om de hade verktygen för det, hmm

    Kan det vara så att att oljan blir dålig på 500 mil, efter många långkörningar och det stämmer att oljan ska bytas och hur nollställs meddelandet och den blinkande oljelampan, ska den manuellt nollställas eller sköter givaren om detta?

    Det är en diesel med partikelfilter, det står visserliggen i boken att oljan ska bytas ut om varningenslampan tänds, oavsett antal mil. men har aldrig hört det förut och försöka läsa mig till det i andra forum.

    Är det någon som har erfarenhet eller kan ge klarhet i detta så är jag ytterst tacksam.

    /magnus

    semper paratus

    #32349
    Pär Albrektsson
    Deltagare

    Ja, innan jag skaffade egen mjukvara så råkade jag ut för samma sak. Lämnade in bilen för service hos Hedins i Linköping och några dagar senare tändes lampan. Fick åka in igen så att de kunde nollställa korrekt.
    Numera server jag själv och vet därför att man på just dieslarna måste gå in på två olika menyer i mjukvaran och berätta för bilen att den fått ny olja.
    Så med största sannorlikhet har de missat detta på din verkstad. På dom bara

    Non porto gioielli li guido...

    #32350
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    Nyfiken har jag läst på ett italienskt forum.

    Diesel med FAP (partikelfilter) = Regenerering = indikatorn för antal regenereringar skall också nollställas då oljan påverkas negativt av varje regeneriring.

    De har kanske nollställt den ena indikatorn men inte den andra.

    Om indikatorn för regenereringen i st är nollställd skulle jag kolla I vilket fall om kvantiteten av olja i motorn har ökat då kan det vara att:

    1) det gick flera regenereringar under bara 500 mil (?!?!?)

    2) de har inte bytt oljan (tror inte man slarvar med det då de borde veta att det kan lätt avslöjas)

    Rekommendationer från de flesta:

    – byt olja varje år;

    – se till att alla indikatorer nollställs

    – använd högkvalitets olja bara för motorer med DPF

    – försök ha koll själv hur ofta DPF regenereras

    Jag har ingen diesel själv så…….jag bara skriver det jag har läst.

     

    Alberto

    #32351
    Rickard Bergh
    Deltagare

    det finns ingen speciell nollställning av partikelfiltrets tenegeringar. när man byter olja så nollar man oljeservicen.. på en diesel så nollar man räknaren för renegering med då det är den som beräknar oljebytets tid. 
    lite förtydligande så har bilarna diagens läge två olika service intervaller. en oljeservice som lever eget liv och kan komma när som så fort rätt kriterier uppnås. sedan har du den km baserade vanliga servicen alltså då bränslefiler om det finns tex en diesel. kuppfilter. luftfilter. tändstift osv. det är en service som man nollställer i instrumenteringen. oljeservicen nollar man i motorstyrdonet. 
    så med facit i handen har du bara gjort en oljeservice och lampan tänds bara kort tid efter så är det kanske dags för den vanliga servicen. 

     

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #32352

    Jag antar att det är liknande menysystem som i 159:an?

    Min mekonomenverkstad kunde bara nolla en vanlig service. De kunde inte se? eller hitta nollning av oljebyte. Det hade missats/glömts av min aukt. Alfaverkstad så den lokala Mekonomen gjorde ett försök… Det slutade med att jag fick åka tillbaka till Alfaverkstan, 40mil för att släcka oljeservicen.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #32353
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    Det jag menade är att det finns en indicator som beroende på hur många regenereringar av DPF har skett bestämmer om det är dags att byta olja, givetvis gäller det för diesel motorer.

    Vad det gäller QV TBI borde finnas en sensor som mäter kvaliteten av oljan och varnar när det är dags för oljebyte, jag vet inte hur den fungerar men så är det.

    Det jag tycker att är bra är att man har delat på service indikatorn och varning för oljebyte. Varför egentligen borde dessa två saker hänga ihop? Motor och reste av bilen har lite olika liv och slits olika beroende på körsättet, miljön, trafiken och klimatet. 

    Det jag inte förstår är varför om man har satt in en kontroll av oljekvaliteten rekommenderar man i alla fall att vid vissa förhållanden (och för QV TBI oavsett det) byta oljan en gång om året. Själv tycker jag att det är värt att göra det i alla fall men vad är då meningen med ett sånt system då? 

    Kanske på QV TBI har man satt in ett system som i st för att hålla reda på antal regenereringarna av DPF räknar det som infaller först mellan ett år eller max antal (?) Km.

    Alberto

    #32354
    Magnus Annerfalk
    Deltagare

    Var nere på verkstan med den och de “nollade” räknaren för renegeringen. Detta var helt nytt för dem och menade att denna typ av felmeddelande är inte vanlig på bilar dock hade Peugeot tydligen kommit med motsvarande upplägg, också med blinkande oljelampa.(kan ju fundera på om det så smart att ha just denna symbol då det kan uppfattas att det saknas olja)
     Har ingen aningen om det är så men med en krypande olustkänsla så funderar jag på om oljan borde bytas ändå, vet inte om den varnar igen om oljan verkligen borde bytas. Det var ju 500 mil sedan som den byttes så den borde ju fungera ett tag till. Samtidigt säger instruktionsboken att lampar blinkar för oljebyte och har inget med hur långt den har gått. Nåväl, tiden får utvisa.

    Jag får tacka för allt engagemang om detta och inser att klubben är grym att vara med i

    semper paratus

    #32355
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    i fall det har skett någon regenerering av DPF  sedan förra oljebytet (hur många i så fall?) har man “tappat” dem då indikatorn har nollställts.

    Detta innebär att nästa varning kommer när flera regenereringar än dem som kan klaras av av oljan har skett.

    Alltså mitt förslag är att byta oljan igen, några hundra lappar vs risk för motorhaveri, ett lätt val 

    Alberto

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.