Vart kan man serva sin Alfa i Dalarna?

Published by Göran Hanser Matsson on

Forum Allmänt Vart kan man serva sin Alfa i Dalarna?

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18145
    Alberto Ferrante
    Deltagare

      Mats Bilar säljer FIAT och Jeep men de har ingen verkstad för dem heller vad jag vet.

      Att de inte säljer Alfa Romeo längre förvånar mig inte…….har inte sett många Alfa där sedan förra sommar.

      Det man beskriver av er kan innebära att om man misstänker något problem med bilen under garantin är det bara att stanna, ringa till Alfa Romeo Assistans, låta dem bärga bilen dit de får order att åka och vänta på att det blir klart att hämta den igen.

      Ok för mig, en utflykt till Västerås blir det närmaste möjliga för de som bor i Dalarna. Inget fel med processen heller, helt logiskt.

      Frågan är: vad gör att en FIAT aukt. verks. inte kan utföra ett kanske ganska enkel garanti ärende? Kompetensen? Utbildningen? Utrustningen? Annat?

      Alla dessa faktorer går att säkerställa om man vill. Att man kanske skall kräva en förfråga till FCA och ett godkännande av dem innan man gör något är ok men annars har jag svårt att tro att det A.D. 2016 skall vara så komplicerat.  

      Alberto

      #18146

      Bokade idag tid på Kroons i Borlänge. Fick ett väldigt bra intryck av dem via telefon. 

      Apropå diskussionen kring att serva på auktoriserad verkstad eller inte hittade jag detta på mecas hemsida “Sedan 2002 finns det EU-regler som ger dig som bilägare rätt att serva bilen var du vill. MECA-verkstäderna har kunskaperna och rätten att genomföra precis samma service eller reparation som biltillverkarens auktoriserade verkstad – även under din bils garantitid.”

      /Göran

      Alfa Romeo 159 Ti 24 JTDM & Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4

      #18147
      Alberto Ferrante
      Deltagare

        Idag hämtade vi sonens Giulietta QV hos Kroons efter byte av kamrem, multirem, olja, filter, tändstift och nytt Ragazzon avgassystem.

        Det är inte den första gången jag lämnar bilarna hos dem och bemötande är lika trevligt alla gånger samt att man känner att man lämnar bilen i de rätta kompetenta händerna.

        Nu har bilen körts 10 mil redan utan haveri och det är väl ett bra tecken på att de har gjort ett bra jobb, eller?   

        Tur att det finns ett bra ställe att kunna lämna sin Alfa här i Dalarna, utan att behöva åka 20 mil för en service. Personligt tycker jag att kompetensen byggs i stor del på erfarenhet förutom kunskap och utbildning.

        Alberto

        #18148

        Då är Breran inlämnad! Ska blir klar om några timmar så längtar redan!

        /Göran

        Alfa Romeo 159 Ti 24 JTDM & Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4

        #18149
        Alberto Ferrante
        Deltagare

          Det blir snabbt och morgonpiggt besök i Västerås för att serva min Giulietta.

          Kunde ha lämnat hos Kroons men som man har också skrivit här har de inte möjligheten till eventuell mjukvaruuppdatering och……vet inte om det kan ha konsekvenser för garantin i fall det inte görs.

          Undrar bara: Behöver man koppla in bilen till diagnosutrustning för att se om det finns en uppdatering av mjukvaran för bilen eller räcker med chassinumret?

          I fall det räcker med chassinumret skulle man kunna serva bilen hos en kompetent FCA verkstad (Kroons) om det inte behövs någon uppdatering.

          Inget fel med Björkmans Bil i Västerås, jag har bara väldigt goda erfarenheter av dem men det kostar mig en dag semester plus resan.

           

          Alberto

          #18150
          Alberto Ferrante
          Deltagare

            Dags för den andra servicen på min Giulietta.

            Denna gång slipper jag åka till Västerås.

            Äntligen kan Björkmans bil i Falun utföra servicen. Det känns riktigt skönt!

            Inget fel med Kroons men som vi har skrivit skulle garantiärendena och ev mjukvaruuppdateringar utebli då de inte är auktoriserade Alfa.

            Visst är det konstigt att man skall serva en bil var 1500 mil? Det tar mig 8 månader att köra så mycket, borde inte räcka med en gång om året med dessa motorer? Vi pratar om 1.4 TB 120 hp.   

            Alberto

            #18151

            Kroons har bytt ägare och heter numera Trans Trading.. 

            Står inte på Björkmans bils hemsida att de är auktoriserade för Alfa i Falun?

            /Göran

            Alfa Romeo 159 Ti 24 JTDM & Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4

            #18152
            Alberto Ferrante
            Deltagare

              Visste inte det om Kroons ägarbyte.

              Har de kvar FIATs auktorisering?

              Ja, jag vet att Björkmans hemsida inte är uppdaterad, skall fråga på tisdag när jag kommer dit. Det står inte på FCAs hemsida heller. 

              Alberto

              #18153

              Vet ej, deras hemsida är inte uppdaterad än. 🙂

              Ja isånnafall får jag börja serva min på björkmans också!

              /Göran

              Alfa Romeo 159 Ti 24 JTDM & Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4

              #18154
              David Wallefelt
              Deltagare

                Jag tvivlar på att Björkmans är eller har något rimligt intresse av att vara auktoriserad på Alfa…. De hjälpte väl bara Mats bilar (som provade på att sälja Alfa under några år alldeles nyligen) med lite verkstadsjobb förut, vilka förövrigt lagom till lanseringen av Giulia helt gav upp försöket att sälja Alfa (hur tänkte de då ). De fick göra ett akutjobb på min 159 i vintras (då bilen blev stående på mitt jobb i Falun). De är en stor verkstad, men har de någon egentlig erfarenhet av Alfa? Det var inte känslan jag fick….

                Om jag behöver kunnig/erfaren Alfa-verkstad här i uppe så litar jag helt på Orsa bilplåt & lack (som gjort massor genom åren på min 156 o 159). De släppte auktorisering för ett antal år sedan men har både kunskapen och lång erfarenhet av både Alfa o Fiat, vilket för mig är betydligt viktigare än en auktorisering. Jag bor dock på norra sidan Siljan, annars hade det kanske blivit Kroons som fått göra de jobb jag inte kan själv. 

                Tyvärr är det lååångt till auktoriserade verkstäder här uppe, så ska man göra t.ex. mjukvaruuppdateringar får man passa på vid Sthlms-besöken…

                156 SW GTA
                MiTo 1.4 Multijet
                156SW 2.0 JTS

                #18155
                Alberto Ferrante
                Deltagare

                  Om Björkmans bil har intresse vet jag inte men det jag vet att de sa att de inte hade det förut när jag frågade. De kanske ställde upp för Mats bilar i början men de var inte Björkmans bil när Mats bilar sålde Alfa under en kort period. Mats bilar säljer bara Fiat och Jeep vad jag vet sedan 2-3 år tillbaka. BIVA som de hette innan de köptes av Björkmans servade FIAT redan för tre år sedan. De gjorde ett garantiärende för min frus Punto.

                  Nu Servar de Alfa, om de kan eller inte vet jag inte men skall jag få mjukvaruuppdateringar och garantiärende fixat då har jag inte många alternativ då min bil har gällande garanti.

                  Alberto

                Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.