Det handlar om min 1600 GT Junior. Ibland varvar motorn utan att det händer något med effekt eller hastighet. Det är liksom som om motorn slirade.
Jag märkte det vid några tillfällen när jag körde på Gotland Ring för ett par dagar sedan. Då hände det i samband med att jag växlade. Om man bromsar in inför en kurva och lägger i en lägre växel brukar ju varvtalet sjunka och man känner hur bilen tar fart när man släpper upp kopplingen. Men vad som hände vid ett par tillfällen var att varvet steg efter det att jag lagt i den lägre växeln och kraften kom inte förrän efter ett litet tag. (Nästan som en turbofördröjning.) Men det hände också vid uppväxling vid några tillfället. Varvatalet steg med kanske 1000 – 2000 varv som om växeln inte “tog” för att sen “ta tag” och bete sig som vanligt.
På hemväg från Nynäshamn och Gotlandsfärjan hände något liknande vid flera tillfällen trots att jag inte växlade. När jag tryckte ned gaspedalen steg varvtalet utan att det resulterade i någon ökad kraft eller hastighet. När jag då lättade på gasen och varvtalet sjönk var det som att drivningen “hakade i” igen och drev som den ska.
Vad tror ni har hänt? Kopplingen på väg att lägga av? Kraft som smiter ut ur cylindrarna fel väg?