Varvar utan effekt

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Varvar utan effekt

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Det handlar om min 1600 GT Junior. Ibland varvar motorn utan att det händer något med effekt eller hastighet. Det är liksom som om motorn slirade.

Jag märkte det vid några tillfällen när jag körde på Gotland Ring för ett par dagar sedan. Då hände det i samband med att jag växlade. Om man bromsar in inför en kurva och lägger i en lägre växel brukar ju varvtalet sjunka och man känner hur bilen tar fart när man släpper upp kopplingen. Men vad som hände vid ett par tillfällen var att varvet steg efter det att jag lagt i den lägre växeln och kraften kom inte förrän efter ett litet tag. (Nästan som en turbofördröjning.) Men det hände också vid uppväxling vid några tillfället. Varvatalet steg med kanske 1000 – 2000 varv som om växeln inte “tog” för att sen “ta tag” och bete sig som vanligt.

På hemväg från Nynäshamn och Gotlandsfärjan hände något liknande vid flera tillfällen trots att jag inte växlade. När jag tryckte ned gaspedalen steg varvtalet utan att det resulterade i någon ökad kraft eller hastighet. När jag då lättade på gasen och varvtalet sjönk var det som att drivningen “hakade i” igen och drev som den ska.

Vad tror ni har hänt? Kopplingen på väg att lägga av? Kraft som smiter ut ur cylindrarna fel väg?

Stockholm

Björn Hedberg
    Deltagare

Hej,din koppling är utsliten och ganska snart driver inte bilen alls .Dax att leta upp en koppling sats och en mekaniker .

Karl Sandler
    Deltagare

Det låter onekligen som att din koppling är på sluttampen..

Koppling, kanske med en koll av bakre vevaxeltätningen.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.