Varvtal för resp bränslekrets i Weber

Published by Niclas Enell on

Forum Teknik Varvtal för resp bränslekrets i Weber

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Niclas Enell
    Deltagare

Jag håller på med felsökning eller möjligen bestyckning och försöker begripa mig på mina Weber DCOE 45:or.

Såvitt jag förstår matas bränslet, utöver acceleration, genom tre olika kretsar i förgasarna beroende på varvtal.Tomgång, lagfart och högfart. Vid vilka varvtal jobbar respektive krets?

Enell

Svårt att säga just varvtal, det är mer spjälläget som avgör. Lågfartsdelen som spökar i övergång till nästa fas i mina webrar sker vid mycket litet gaspådrag. I ettans växel kan man väl säga ca 2500rpm +/- 250 rpm men det är en höftning som inte stämmer på andra växlar utan just gasläget avgör. 

Jag har letat igenom mycket på nätet om just mina 72/73serie weber 40 krångelemmisionsförknasare. En massa bra länkar inklusive weber .pdf boken finns på systersidan alfapower: 

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=32524

Hoppas att du hittar något bra där! 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Fast egentligen känns det dumt att bara skriva gasläge när det är själva ändringrn av luftflödet genom förgasaren som skapar vakuum vid munstycken och drar in bensinen.

Får man fråga vad problemet med dina förgasare är samt exakt vad de är märkta med? Om det är nyare tillverkning av weber45 kan de komma från spanska fabriken och har något annorlunda dragning av bränslekanalerna enligt vad jag har läst. Har för mig att det är bl.a. 151/152serien. 

Ta en titt på länken till triumph tr3sidan för där finns bra info, bland annat denna bilden som bäst beskriver de tre bränslefaserna. Notera att specifika varvtal inte är utskrivna men du känner nog var felet sitter i din förgasare efter att ha kollat på bilden. 

http://www.tr3a.info/TR.images/DCOEchart.jpg

Du kan ju hålla en hand på gaslänkaget för att bestämma dig för att hålla motorn på ex. 3500rpm för att veta att du är förbi lågfartsdelen och justera blandningsskruvarna för att se om motorn har tendens att nysa genom insuget (snål blandning) eller bluddra genom avgassystemet (fet blandning). Se dock till att vara helt absolut säker på att tändningen är 100 rätt från tomgång till ca 5000rpm så att du kan utesluta det som felkälla. “9/10 carburator problems are ignition problems” som en äldre jänkare så lustigt skrev. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Niclas Enell
    Deltagare

Det är DCOE 45-9. Problemet är att bilen skjuter i avgasröret på jämn gas och låga varv, under 2000. Misstänker lågfartsmunstycken, men eftersom de är 55F8 borde jag vara någorlunda rätt ute.

Enell

Per Gripenhall
    Deltagare

Vad är det för motor?

Kenneth Larsson
    Deltagare

På min gamla Alfetta så hade jag detta problemet med. Jag ökade munstyckena med 0,05 i storlek på tomgångsmunstyckena. Då blev det i princip bra. 

Har du bytt avgassystem eller luftfilter så påverkar det luft/bränsle mängden och i detta området är motorerna lite kinkiga för att få lite bensin – antar att dom optimerat mot låga emissioner.

Niclas Enell
    Deltagare

Motorn är en modifierad 2,0 såtillvida att in sig insugningskanalerna är urtagna för att funka med 45:or, kammarna är CB47:or. Jag har bytt från 40:or till 45:or och fått problemet.

Visst kan det vara tändning, men det är mindre sannolikt med tanke på att den gått ok tidigare.

Enell

Niclas Enell
    Deltagare

Min målsättning är att få bilen besiktningsduglig för att sedan ta den till rullande landsväg.

Enell

Kenneth Larsson
    Deltagare

Bytt från 40 till 45 och fått problemet. Jag hoppas du gjort mer än bara bytt förgasare? Halsringar ? alla andra munstycken? Om du bar bytt kamaxlar så hade det nog räckt med att bestycka om de gamla förgasarna – nu blir det nog lite mera omständligt. 

Det finns tabeller på hur du bör bestycka förgasarna för att få dom att gå ihop med din motor. MISAB har sådana så ring eller maila dom.

Per Gripenhall
    Deltagare

Att ställa in Weberförgasare kan man hålla på med hur länge som helst. Visst är det bättre med insprutning men inte lika spännande!

Vilken bestyckning har Webrarna idag? Är de anpassade för din Alfa eller är de bara bestyckade så som du köpte dem?

Jag tror att du skall börja med att se över vad du har (*allt*, inte bara lågfartsdelen). Därefter går du igenom tabellerna på vad det borde vara. Sedan läser du någon bra bok (tex “Performance Tuning in Theory &Practice, Four strokes” av A Graham Bell) för att få förslag på vad du skall göra om inte resultatet blev som förväntat när du bestyckar enligt “normalläget”. Att slumpmässigt pröva sej fram är nog lite väl tidsödande.

Spontant skulle jag säga att 55F8 är för fett för en 2l motor. Möjligen kan det vara EN förklaring till att den skjuter i avgasröret. Det kan finnas fler förklaringar…

Ge inte upp. Man skall inte köra “gammel-Alfa” för att det är enkelt – man göra det för att det är kul!

Björn Ek
    Deltagare

Inlägg av Per Gripenhall på 2015-04-12 21:40 

Spontant skulle jag säga att 55F8 är för fett för en 2l motor. Möjligen kan det vara EN förklaring till att den skjuter i avgasröret. Det kan finnas fler förklaringar…

Jag har 58:or i mina Dellorto 45:or…

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Niclas Enell
    Deltagare

Långt ifrån säker att jag hittat rätt men ändå, troligen ett kombinationsfel. Motorn missar enstaka tändningar på en cylinder, möjligen tillräckligt för att det skall kunna skjuta i avgasröret. Bytte lågfartsmunstycken till 50F8 vilket gör att motorn svarar bättre på justerskruvarna.

Nu har den bakre förgasaren börjat läcka bränsle, märkligt nog bara i en av halsarna, kan bli en ny tråd om jag orkar ta i det i helgen. Men det är rätt Per, vem har sagt att det skall vara enkelt.

Enell

Per Gripenhall
    Deltagare

Kanske lite långsökt att gissa på dåliga flottörventiler, men har du aldrig bytt dem kanske det är dags i alla fall. Ha koll på inställningen av flottören i så fall.

Niclas Enell
    Deltagare

Inte alls långsökt, det är den nya(!) flottörventilen som läcker. Hängde dit locket från en av mina 40:or och då slutar läckaget. Hur nåt så primitivt som en icke sliten flottörventil kan läcka begriper jag inte.

Dessvärre är mina problem med att motorn på låga varv 1200 – 2500 rpm skjuter i avgasröret och nyser i insugen tillbaka vilket jag kan tycka är en märklig kombination. På tomgång går den efter justering riktigt bra, eller ok i vart fall.

Startar en ny tråd ang flottörnivå.

Enell

Björn Ek
    Deltagare

Gasarmotorer som nyser brukar ju handla om att de gårför magert…

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.