Väsande/skärande ljud AC

Published by Dan Eriksson on

Forum Teknik Väsande/skärande ljud AC

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Dan Eriksson
    Deltagare

Hej!

Har precis köpt min första Alfa och den har problem med ett tydligt metalliskt väsande eller skärande ljud när AC’n är igång.

Ljudet följer varvtalet och försvinner samma sekund som AC’n slås ifrån.

Har spenderat halva helgen på att begripa vad det är – många över hela internet verkar ha samma problem men ingen tydlig lösning har jag hittat

Det finns blandade spekulationer om både för lite eller för mycket gas samt olika delar av motorrum samt komponenter bakom instumentbrädan.

OBS: AC’n kyler och är senast påfylld 2018, så ett läckage tror jag inte eftersom den då inte borde ge kall luft nu, eller?

Är det någon som haft samma problem och faktiskt vet vad lösningen är och eventuellt kan guida mig till hur jag fixar det?

Stort tack!

Magnus Åberg
      Deltagare

Metalliskt väsande… Låter onekligen som kompressorns lager eller koppling. Möjligen lager i något annat hjul som remmen går tillsammans med. Det är alltid svårt att fjärranalysera här från andra sidan webben.

Nu framgår det inte hur pass modern bilen är men generellt så är ACn ett helt autonomt system med standardkomponenter som inte kräver märkesverkstad. Vilken AC service som helst ska kunna lösa saken om du går bet själv.

• Det här svaret redigerades för 3 år, 5 månader sedan av Magnus Åberg.
        • Det här svaret redigerades för 3 år, 5 månader sedan av Magnus Åberg.
        Dan Eriksson
        Deltagare

Tack för svar Magnus. Ja, jag kommer att lämna in den inom kort om ingen här råkar ha ett klockrent tips.

Det är en Brera 3.2 från 2006.

Bifogar en video där ljudet hörs tydligt.

EDIT: Gick inte att få upp någon video här då begränsningen på 3MB är för liten.

• Det här svaret redigerades för 3 år, 5 månader sedan av Dan Eriksson.
          • Det här svaret redigerades för 3 år, 5 månader sedan av Dan Eriksson.
          Thomas Sjölin
          Deltagare

Kompressorn i min 156 -04 började låta illa, ungefär som du beskriver, och det lät så en tid. Körde så ganska länge, tills den en dag plötsligt skar ihop totalt. Bilen hade då gått ca 13000 mil. Det kan ju såklart vara yttre lager i magnetkopplingen som börjar packa ihop, vet dock inte hur lätt/svårt det är byta det, men det kan också vara lager i kompressorn och då är det nog bara en tidsfråga innan det skär så du måste byta hela kompressorn.

Besar Jashanica
            Deltagare

https://www.alfaowner.com/threads/a-c-grinding-noise-solution.1168315/

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.