Vatten läcker in i kupén från ventilationsgallret

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Vatten läcker in i kupén från ventilationsgallret

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

I min Bertonekupé rinner det in ganska ordentliga mängder vatten ur ventilationshålen på instrumentbrädan när det har regnat. Det är väl stopp i avrinningen från utrymmet under gallret under vindrutetorkarna. Jag har sett den gummiblära där avrinningen mynnar ut under bilen på höger sida, när jag har fixat med saker under bilen. Men jag kan inte komma ihåg att jag sett en motsvarande på vänster sida.  Men jag gissar att den finns eller borde finnas där (och det är också på den sidan det kommer mest vatten ur ventilationen)

Jag gissar att stoppet beror på att det samlats löv, smuts och vad det nu kan vara, i avrinningen. Några tips på hur man gör rent där?

(Sen undrar jag ju också hur avrinningslösningen ser ut i princip. Hur tar sig vattnet från avrinningen in i ventilationen? Har något gått sönder, tro?)

Stockholm

för några år sen kom det helt oväntat en rejäl dusch genom friskluftmunstycket på Bertonen mitt på långa rakan på Mantorp. Enda orsaken jag kunnat tänka mig är att det stog vatten i gummislangarna och att den otroliga accelerationen ut ur chickanen skickade in vattnet i bilen. Sen dess har det aldrig hänt igen. Vem vet det kanske var 35 års regnvatten som kom ut. I så fall händer det igen runt 2045..

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Robert Hultman
    Deltagare

Då har jag tagit bort vindrutetorkararrangemanget under den lilla plåten vid vindrutans nederkant. Sen tog jag en gardinfjäder (?) och körde ner i det avrinningshål jag kunde hitta. Det hade liksom ett lock av något tunt oidentifierat. Sen hällde jag raskt en liter vatten i “tråget” och kunde nöjt konstatera att det raskt rann undan genom avrinningshålet. Jag har konstaterat att gummislangarna från de två friskluftinstagen som går till friskluftsutsläppen på höger och vänster sida av instrumentbrädan är trasiga. Med igentäppt avrinning samlas det vatten i “tråget” som när det är fullt rinner ut genom friskluftsintagen (när man svänger behöver det ju inte ens vara fullt i “tråget”.) Men nu ska det ju inte samlas vatten i tråget. Problem fixed tänkte jag. 

För att undvika att hålet snabbt sätts igen gjorde jag rent tråget. Dammsög. Borstade bort det som satt löst eller bara lätt fast. Dammsög igen. Sen tvättade jag med bilshampo och diskborste. Sen sköljde jag bort skummet/smutsvattnet och upptäckte att det läckte in vatten i kupén trots allt! 

Det rinner ganska rikligt från värmepaketet. Särskilt på dess högra sida. Hur hittar vattnet dit? Jag hittar sprängskisser på hur själva värmepaketet är konstruerat men inget som visar hur det ser ut under det jag kallat tråget i den här tråden. Kan någon förklara hur luften till de luftintag som sitter mitt på instrumentbrädan kommer dit? Har det något med mitt läckage att göra?

En bild på “tråget” (Pilen till avrinningshålet är alltså tänkt att peka in under plåten som sitter ovanför tråget): 

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Okej. Nu vet jag mer. Internet vet. 

1) Avrinningshålet har inget med ventilationen att göra.
    2) Från avrinningshålet går en gummislang ut genom torpedväggen och ned till dess nederkant.
    3) Det finns inga fler luftintag än de två på kanterna under gallerplåten.
    4) Värmepaketet har inga externa luftintag utan hämtar luft från kupén.

Det är enkelt och till synes självklart när man vet. Men för mig som inte vetat hur det hängt ihop har det inneburit timmar av feltänk och onödig felsökning. 

När jag väl fattat hur allt hänger ihop var det inte svårt att hitta orsaken till läkaget. Den korta “pip” i plåt som går ner från tråget (och hänger ihop med det) har röstat sönder. Avrinningsslangen sluter därmed inte tätt och vatten läcker in i kupén. Eftersom avrinningen sitter  på vänster sida ovanför värmepaketet rinner vattnet ned på det och vidare ned på kupégolvet. Därför har det sett ut som att vattnet kommer från värmepaketet. Det gör det inte. Men förmodligen finns det mängder av vatten i det, nere vid fläkten. Att fläkten inte fungerar är inte att undra på. (Den hade/har väl likväl kunna sluta fungera av andra skäl).

Nu ska jag alltså hitta ett sätt att få det att bli tätt i skarven mellan avrinningens gummirör och den sönderrostade pipen. Något slags temporär lösning ska väl till i avvaktan på att jag hittar någon som är beredd att svetsa en mer permanent lösning. (Men maken till svårtillgängligt svetsande får man nog leta efter.)Själva “pipen” ser man inte på bilden. Den sitter som en krage på hålets undersida och är en eller två centimeter lång. Ena sidan av den är sönderrostad.

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

För fullständighetens skull lägger jag upp en bild på avrinningsslangen i motorrummet också. För den som eventuellt drabbas av liknande problem och hittar den här tråden.

Stockholm

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.