Växelåda 159 tbi
Published by Thomas Öhrman on
- Detta ämne har 16 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 22 november, 2014 kl. 21:17 av Christer Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
20 november, 2014 kl. 21:21 #27205
Hej
Nu har Jag haft min 159a några veckor, och det är dags att skaffa sig lite kunskap.
Inte för att Jag vill verka gnällig, men smidigare växellådor har jag varit med om. Lite traktorkänsla faktiskt. De märks mest på så vis att växeln liksom “sitter fast” när man skall gå till nästa. Sådär kan man ju inte ha det om den skall rastas på bananen till sommaren
Har kollat lite på alfaowner, och där rekommenderar man Red LIne MT90. Red Line har ju funkat bra i Duccen under några år, så det köper Jag. Nu tycks det som man pratar dieselmotorer, så min fråga är om någon har någon erfarenhet av sådan olja i Benzina motorer? Kanske det finns bättre förslag?
Dessutom pratas det om att överfylla lådan. I manualen för min bil står det att lådan rymmer 2l. men det nämns 2,8l och så. Är det samma låda oavsett bränsle? Skall man överfylla, och isf hur mycket?
Kanske Jag är helt ute och cyklar och problemet är något helt annat
Och, viktigast av allt: Varför får Jag dubbel radbrytning? Ser ju inte klokt ut
/Thomas
20 november, 2014 kl. 21:30 #27206Jag har dålig koll på oljebiten, men eftersom den viktigaste frågan var om radbrytningen kan jag svara på den
Det är editorn som beter sig så, vissa WYSIWYG-htmleditorer (nu kollrade jag kanske bort en del läsare……men det är i alla fall den editorn vi skriver våra foruminlägg i) gör en paragraf av stycket vid radbryt istället för att bara lägga in radbrytningen. Vill du ha enkel radbrytning kan du hålla in skifttangenten när du gör returslaget, så
blir det så här Nu lade jag iofs in en gubbe här också och det ökar radavståndet lite eftersom den är för hög. Utan
blir det så här.Hoppas du får tips på växellådsbiten också!
Dä årner sä...
20 november, 2014 kl. 22:03 #27207Det måste ju provas direkt.
Kolla det funkade ju. Tackar så mycket21 november, 2014 kl. 16:02 #27208Specen på oljan som rekommenderas är 75w-85 GL4+ Du kan med fördel använda en rak 75w GL 5 . Den redline oljan du nämner är för tjock (75W-90) OCH dyr + över reklamerad Hälsningar Björn (automaticservice) . ( tjock olja = trögare växling ) kan även bero på växel länkage konstruktionen också men hur som 75w-90 = fel.
21 november, 2014 kl. 18:16 #27209Hur långt har lådan gått?
Jag är fullständigt Räserskadad
21 november, 2014 kl. 23:06 #27210Inlägg av Thomas Öhrman på 2014-11-20 21:21
Hej
Nu har Jag haft min 159a några veckor, och det är dags att skaffa sig lite kunskap.
Inte för att Jag vill verka gnällig, men smidigare växellådor har jag varit med om. Lite traktorkänsla faktiskt. De märks mest på så vis att växeln liksom “sitter fast” när man skall gå till nästa. Sådär kan man ju inte ha det om den skall rastas på bananen till sommaren
Har kollat lite på alfaowner, och där rekommenderar man Red LIne MT90. Red Line har ju funkat bra i Duccen under några år, så det köper Jag. Nu tycks det som man pratar dieselmotorer, så min fråga är om någon har någon erfarenhet av sådan olja i Benzina motorer? Kanske det finns bättre förslag?
Dessutom pratas det om att överfylla lådan. I manualen för min bil står det att lådan rymmer 2l. men det nämns 2,8l och så. Är det samma låda oavsett bränsle? Skall man överfylla, och isf hur mycket?
Kanske Jag är helt ute och cyklar och problemet är något helt annat
Och, viktigast av allt: Varför får Jag dubbel radbrytning? Ser ju inte klokt ut
/Thomas
1 hur gammal är din bil.
2 har du garanti kvar på bilen så ska den till auktoriserad verkstad.
3 lådan ska inte överfyllas med olja då får du problem. det ska vara den angivna mängden i lådan och rätt sorts olja..
har du nybils garanti kvar så åker den så fort du slår nått annat i än vad alfa romeo rekemonderar. vid ett ev ras eller andra problem så tar man ett oljeprov när man tömmer ,lådan får att kunna skicka iväg om dom vill analysera detta. vi har sådana behållare på jobb och varje gång det är en garanti åtgärd tex byte låda. renovera lådan så tar vi prov och ställer undan.. rätt som vill dom att det ska analyseras. då gäller det att rätt sorts olja finns i lådan.. allt annat gör så garantin ryker..
så mitt råd är kontakta en auktoriserad verkstad och gör en garanti reklamation (om du har garanti kvar ) då ska du förklara vad du upplever och vid inlämnande av bilen skall du läsa igenom arbetsordern och sen skriva under den. ..
bor du i närheten av malmö är du välkommen till mitt jobb.
autoklinik i malmö.
mvhRickard
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
22 november, 2014 kl. 09:59 #27211Tackar för info.
Bilen har gått 3 500 mil och är en 2011, så det finns väl ingen garanti kvar.
Har precis haft den på service inkl. rembyte. Skall åka tillbaka och fråga om det skall vara på detta viset./Thomas
22 november, 2014 kl. 10:01 #27212Vissa sk “specialoljor” som ska få synkningar etc att jobba lättare har fel kemisk sammansättning för att ge lång livslängd på synkringar och andra komponenter. Men om man tycker det är OK med att byta grejor vartannat är eller så så är det säkert OK.
Att åka räserbana med en 159’a vet jag inte riktigt hur det ska bli? För mig med min 159 på 1700 Kg känns det som ett rätt hopplöst projekt. Den funkar bra på landsväg och motorväg, riktigt bra på kurviga svenska landsvägar – men på bana tror jag man mest är ivägen.
22 november, 2014 kl. 10:58 #27213Nu tänkte Jag väl inte vara ivägen på något race.
Har inbillat mig att klubben även arrangerar bandagar, men det kanske är fel?/Thomas
22 november, 2014 kl. 12:30 #27214Inlägg av Thomas Öhrman på 2014-11-22 10:57
Nu tänkte Jag väl inte vara ivägen på något race.
Har inbillat mig att klubben även arrangerar bandagar, men det kanske är fel?
/Thomas
Nej, du har helt rätt att det fixas ett antal bandagar per år och där är förstås alla välkommna
Min kommentar var bara menad att jag tror det är en lång väg att bygga en seriös banbil av en 159’a. Det är en väldigt stor och tung bil. Men att susa banvarv kan man självfallet göra med en 159!
22 november, 2014 kl. 14:31 #27215Inlägg av Thomas Öhrman på 2014-11-22 09:59
Tackar för info.
Bilen har gått 3 500 mil och är en 2011, så det finns väl ingen garanti kvar.
Har precis haft den på service inkl. rembyte. Skall åka tillbaka och fråga om det skall vara på detta viset.
/Thomas
det beror på när den är regad första ggr i sverige. du har 3års nybilsgaranti. sen har du ju faktiskt en maskinskade försäkring.
har du en hel eller halv försäkring. halv har du om du har vagnskada garanti kvar på bilen. då har du även garanti.
har du helförsäkring så har garantin och vagnskada försäkringen gått ut.
oavsett så labba inte själv utan utnyttja det du kan. tex maskin skade försäkringen om garantin gått ut.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
22 november, 2014 kl. 14:39 #27216Hade den inte 3 års garanti? Isf har den nog gått ut under året…
Men då har du ju maskinskadeförsäkringen, om det skulle bli dyrt.
Har felet varit hela tiden eller uppkom det efter servicen?
Det kan ju vara i överföringen spak-vxlåda felet sitter( Om det kärvar), om du har felet på ALLA växlar.
Är den någon enstaka växel som inte vill gå ur sitter nog felet i lådan.
Följer tråden med intresse eftersom jag också har en 159 -11 som passerat 4 000-mila strecket… går bra ännu (Ta i trä
Beträffande radbrytningen… Jag kör också med Shift+Enter men det fungerar inte med senaste Internet Explorern +en massa annat strul. T.ex bilduppladdning som inte fungerar alls!! Något man får leva med. Använder Chrome om jag måste lägga upp en bild.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
22 november, 2014 kl. 16:29 #27217Inlägg av Rickard Bergh på 2014-11-22 14:31
Inlägg av Thomas Öhrman på 2014-11-22 09:59
Tackar för info.
Bilen har gått 3 500 mil och är en 2011, så det finns väl ingen garanti kvar.
Har precis haft den på service inkl. rembyte. Skall åka tillbaka och fråga om det skall vara på detta viset.
/Thomas
det beror på när den är regad första ggr i sverige. du har 3års nybilsgaranti. sen har du ju faktiskt en maskinskade försäkring.
har du en hel eller halv försäkring. halv har du om du har vagnskada garanti kvar på bilen. då har du även garanti.
har du helförsäkring så har garantin och vagnskada försäkringen gått ut.
oavsett så labba inte själv utan utnyttja det du kan. tex maskin skade försäkringen om garantin gått ut.
Tack för engagemanget
Bilen reggades första gången 2011-05-19 så garantin har gått väl gått ut.
Har helförsäkring med vagnskada, men känns ju lite trist att vänta till/om lådan ger upp.Köpte den av en bilhandlare som sålde på mig en utökad garanti genom Solid giltig till 2017. Vad den är värd när det kommer till kritan vet Jag inte
/Thomas
22 november, 2014 kl. 16:39 #27218Inlägg av Christer Andersson på 2014-11-22 14:39
Hade den inte 3 års garanti? Isf har den nog gått ut under året…
Men då har du ju maskinskadeförsäkringen, om det skulle bli dyrt.
Har felet varit hela tiden eller uppkom det efter servicen?
Det kan ju vara i överföringen spak-vxlåda felet sitter( Om det kärvar), om du har felet på ALLA växlar.
Är den någon enstaka växel som inte vill gå ur sitter nog felet i lådan.
Följer tråden med intresse eftersom jag också har en 159 -11 som passerat 4 000-mila strecket… går bra ännu (Ta i trä
Beträffande radbrytningen… Jag kör också med Shift+Enter men det fungerar inte med senaste Internet Explorern +en massa annat strul. T.ex bilduppladdning som inte fungerar alls!! Något man får leva med. Använder Chrome om jag måste lägga upp en bild.
Hej
Nej “felet” har funnits hela tiden, och märks på alla växlar. Kanske det är länkarna spak – låda som kärvar ändå?
Nu trycker Jag Shift+Enter och får ett rätt stort radavstånd ändå. (Fast det ser OK ut så nu)
Bilduppladdningen fixades genom att Jag först lägger bilden i t.ex. Paint och sedan funkade Cut and Paste.22 november, 2014 kl. 18:49 #27219Då bör du kanske försöka utnyttja den försäkringen? Har kanske lägre självrisk än din maskinskadeförsäkring?
Men kanske bäst att också ko?la med en erfaren alfa-verkstad vart felet sitter.
Jag fick med en liknande? tilläggsförsäkring när jag köpte min förra alfa. Det fanns olja i kylvätskan…
Jag valde att lämna in den för “åtgärd” då jag ägt bilen nån månad. Inga problem att få den fixad,
självrisk på 300kr och kravet var att ALL servicedokumentation var Ok. Den hade lösa!! topplocksbultar
på bakre toppen ( V6). Planade toppar, nya packningar så var den i nyskick igen.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.