Växellåda 105; hur vet jag vad jag har?

Published by Berth Gustavsson on

Forum Teknik Växellåda 105; hur vet jag vad jag har?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Berth Gustavsson
    Deltagare

Jag hittar ingen märkning annat än en symbol som ser ut som en fisk plus något som bör vara tillverkningsnummer, 5 siffrigt.
      Hur vet jag om det är till en 1300 eller 1600 mfl? Tips om hur jag kan ta reda på det, tack gärna.

Igino Cazzola
      Deltagare

Har du lådan löst eller sitter den i bilen?

Jag är fullständigt Räserskadad

Berth Gustavsson
        Deltagare

Den är urplockad.

Berth Gustavsson
          Deltagare

Nähä, ingen som vet? ?

Kenneth Larsson
            Deltagare

1300 lådan har lägre utväxling på 5’an har jag bestämt för mig (kan vara 1’an med?) – mig veterligen är det enda skillnaden. Det kan du kolla med att lägga i 5’an på bänken och räkna antal varv på ingående resp utgående axel och sedan kika i nån spec på Bertone och jämföra din uträknade utväxling mot vad det står i boken. Jag har aldrig sett nån översättningstabell på tillverkningsnummer på växellåda mot motortyp.
              Du hittar säkert nån översättningstabell på utväxling hos Wille Roos sida om Duetto! http://www.veloce.se är en guldgruva för 105 bilar. Lycka till!

Igino Cazzola
              Deltagare

1300-lådan har 0,86 i utväxling på femman (om du snurrar 6 varv på ingående axel, snurrar utgående axel 7 varv).
                De övriga har 0,79 i utväxling på femman (om du snurrar 4 varv på ingående axel, snurrar utgående axel 5 varv).

Igino Cazzola
                Deltagare

Utväxlingen på ettan är 3,3 på alla standardlådor (om du snurrar 10 varv på ingående axel, snurrar utgående axel 3 varv).

Berth Gustavsson
                  Deltagare

Tack för det, nu vet jag vad jag har!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.