Växellåda 105 Renovering

Published by Peter Blomberg on

Forum Teknik Växellåda 105 Renovering

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Peter Blomberg
    Deltagare

Hej,

Behöver renovera växellådan i min 1750 -69.

Tips på någon i Stockholmstrakten som gör bra jobb till vettgt pris?

Tänkte passa på byta oljepumpen – blir det lättare om jag tar ur fördelaren?

/Mvh Peter

Igino Cazzola
      Deltagare

Kopplingen mellan växellåda och oljepump förstår jag inte, men det går att få bort oljepumpen utan att ta ur fördelaren, däremot är det bara teoretiskt möjligt att få tillbaks oljepumpen med fördelaren på plats. Tänk på att oljepumpen skall time:as mot kamaxlarna, annars kommer tändkablarna att behöva korsas.

Jag är fullständigt Räserskadad

Kenneth Larsson
        Deltagare

Du har förstås lyft ut motorn när du gör detta jobbet – eller hur? 

Det finns några grejor till du bör fundera på när du redan startat ett så stort jobb. Hur länge har du haft bilen och hur ser planen ut för sommaren? 

Kenneth Larsson
          Deltagare

Jag monterade just 4 nya synkringar i min och gjorde allt jobb själv – bara delarna är drygt 4000:-. Sedan tar det några timmar att fixa inspektera etc. Ska det bytas lager? Dom är tyvärr inte helt billiga då det är speciallager och ingående resp utgående packbox är ju lika bra att byta så det inte läcker där framöver. 

Per Nordling
            Deltagare

Kolla med Lasse Borst på Sportvagnsservice Lidingö eller med Sören Trygg i Täby. De kanske är intresserade av att hjälpa till.

Peter Blomberg
              Deltagare

Tack för tips!

Detta är långtidsprojekt som en gång började som en motorrenovering. Har nu sett att motorfästen måste bytas och vill även passa på att byta oljepumpen. När jag förberedde detta insåg jag att det inte är helt lätt att byta fästen med motorn i bilen. Om jag ändå lyfter ur motorn kan jag ju passa på att renovera växellådan(!). Har förstått att man måste ha tillgång till press för att få isär delarna, samt en del annat för att kolla att allt är korrekt vid montage. Tänker därför lämna bort det spännande jobbet.

/Peter

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.