Växellåda 159 1,9 jtdm

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Växellåda 159 1,9 jtdm

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Gjorde en liten service på min bil med ny motorolja och rengöring av egr mm. Passade även på att byta olja i lådan. Mätte upp mängden jag fick ur och ersatte med samma mängd. (ca. 2,4liter) använde castrol syntrans transaxle 75w-90 som dom sa på Mekonomen att jag skulle ha.. Problemt som nu kommer är att jag tycker lådan blev sämre, har aldrig vart speciellt imponerad av den lådan men nu får jag ta det fruktansvärt försiktigt mellan 2-3e växeln för att det inte ska checka eller nästa skrapa till.. 

Missar lite gör han förtfarande som va anledningen till servicen men det har väl inget med lådan att göra, tyckte mig dock höra ett skrapande ljud när han missade, nästan som en broms låg på men det gör dom inte.. Vet inte om jag vågar köra nått mer med den, har tappat förtroendet lite:/

Thomas Bodén
    Deltagare

Angående växellådsoljan så säger fabriken 2,3l, men det finns många engelsmän som har 3 liter i istället för förbättrad känsla. Kanske kan vara värt att testa?

156 GTA Sportwagon

?har oxå läst det, men då lär det ju inte va någon fara att jag haft i lite drygt 2,4 liter.. Konstigt att jag fick ur mer än 2,3. Oljan såg fin ut i färgen och kändes helt ok mellan fingrarna.. 

?nu har tjejen fått köra några mil och hon påstår att den inte känns varken bättre eller sämre.. Jag hade inte kört på länge och va väl mer van växellådan i porschen.. 

En annan lite rolig historia med växellådor. Min gamla lt31 -79 lastbil jag har till renovering/utbygge av hus började bli lite små kinkig i lådan så jag bestämde mig för att byta olja på den. Lossade pluggen och ut kom max 1dl vatten.. Inte en droppe olja.. Ganska otroligt dock att lådan verkat klarat dig helt ok utan låda i gissningsvis 50-70 mil blev mycket mjukare i växlingarna efter han fick olja men det fanns inga missljud eller liknande.. Undrar om en moderm låda klarar det..

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.