Växellåda alfa romeo v6 SW -01

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Växellåda alfa romeo v6 SW -01

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29783

    Godkväll!

    Lagom påväg till matchen Sverige-Österrike så havererar växellådan på min kära alfa 156 SW V6 från tidigt 00tal.

    Jag kommer i en kurva där jag precis skall lägga i en växel, och då helt plötsligt så tappar växelknoppen helt fäste och hakar inte i någon växel överhuvudtaget, jag får inte i någon växel utan spaken går rent ut sagt att veva runt med.

    Tur i oturen så lyckas jag rulla fram till en bekants hus, och där står bilen alltså placerad nu, jag får somsagt inte i någon växel utan det känns som att hur jag än gör och vevar runt, så känner jag inget motstånd, det är som spaken sitter löst.

    Nu till min fråga, är växellådan helt paj tror ni? Eller är det någon mutter eller liknande som tappat sitt fäste? Det lät ingenting i lådan när incidenten skedde.

    Och en sista fråga är, om det är så att växellådan helt har rasat, är det dyrt med en ny/begagnad sådan? Eller är.det isåfall dags att skrota pärlan? 

    Tackar för ett väldigt behjälpligt forum. 

    /Anton 

    #29784
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Låter ju som om nån vajer eller liknande gått av i manövreringen. Går säkert att laga utan att du blir utfattig om det är så.

    #29785

    Det där låter verkligen som en utav två saker:

    Vajerfäste som Kenneth säger. Plocka av insugsslangen, plocka ur batteriet (du har väl eventuell stereokod?), skruva loss batteribaljan. Rätt enkla moment.. och där under sitter två knoppar ovanpå växellådan dit vajrarna går. Sitter allt fast där så passa på att rengöra, smörja och återmontera.

    Annars är felet i andra änden: spakfästet har knäckts (mycket vanligt). Lyft på damasken kring växelspaken och glo lite kunnigt på plastdetaljerna som förmodligen ligger i splittrade, sönderspruckna bitar där under. Delarna är billiga isf men för att byta måste man lossa på avgassystemet,  värmeplåtarna undertill, en del av “kardantunneln” och sedsn får man ner hela fästesanordninfen underiftån. Finns nog bild i min projekttråd på alfapower (156 GTnjA) sida 30 ungefär kanske?

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #29786

    Hej igen,

    Tack för svar!

    Jag gjorde som ni sa och kikade efter vajern, och jag lyckades faktiskt hitta felet, och det är att vajern har lossnat, se bild:

    Är det någon som vart med om detta tidigare? det ser inte ut som gängpajj på varken vajern eller den rödmarkerade “knoppen”, och jag får inte bort själva knoppen så jag vet inte hur jag skall skruva in vajjern igen .

    Ska jag lossa vajjern från andra änden så att den går att snurra? Ska jag ta i som bara den för att få dän den rödmarkerade knoppen? Ska jag skruva dän hela fästet? 

    Har i alla fall tagit reda på varför jag inte får i växlarna, och det tackar jag er för 

    Mvh Anton

    #29787
    Rickard Bergh
    Deltagare

    så kallade knoppen sitter tryckt på kulan. du kan om du kommer åt med en bra skruvmejsel bända loss den. inget konstigt.. den kan sitta ordentligt men det är så man gör.. 

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #29788

    Precis, den är bara ditpressad på en kula. Normalt sett lossas den enkelt som sagt med skruvmejsel eller, om man vill få bättre grepp, med en ca 11-13mm u-nyckel som du trär in under och har som hävstång med skruvmejsel eller liknande. 

    Hur vajern sedsn satt fast i knoppen minns jag inte men det ser du nog snart. 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #29789

    Hej igen,

    13:s nyckel var ju utmärkt att ta loss den med, nu sitter den på plats igen iskruvad och växellådan fungerar felfritt.

    Stort tack för hjälpen och tipsen, uppskattas verkligen!

    Mvh Anton 

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.