Växellåda AR156 V6 Drivaxlar
Published by Patrik Jansson on
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 15 november, 2017 kl. 07:27 av
Patrik Jansson.
-
FörfattareInlägg
-
13 november, 2017 kl. 11:14 #34707
Hej,
Jag tänkte byta tätningarna på drivaxlran på min AR156 V6:a manuella låda och har en undran. Drivaxeln på passagerarsidan är ju bara att dra ur inget kostigt och där toro jag man kan ta bort tätningen utan att montera ner flänsen?!
Men på Förar sidan sitter ju axeln och medbringaren kvar i växellådan är det bara att släppa på dom 4 bultarna och sedan får man loss axeln på den sidan eller kan någonberätta hur jag måste göra där ?
Mina fordon:
Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Four Winns Liberator 241 198814 november, 2017 kl. 19:01 #34708hela axlen ska ur med inre knuten. sen byter du tätningen med flänsen kvar på lådan. typ som du gör på passagerar sidan. lossar du flänsen så lossar du även diffes lagring och shims om det finns några. jag hade låtit den sitta kvar. och bytat den på plats.
du sätter en brytjärn eller kofot precis mellan flänsen och insudan av innerknuten och bryter till så du trycker den utåt mot hjulet så att säga. det sitter en klämring som låser den lätt inne i lådan. går hur bra som helst.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
15 november, 2017 kl. 07:27 #34709Inlägg av Rickard Bergh på 2017-11-14 19:01
hela axlen ska ur med inre knuten. sen byter du tätningen med flänsen kvar på lådan. typ som du gör på passagerar sidan. lossar du flänsen så lossar du även diffes lagring och shims om det finns några. jag hade låtit den sitta kvar. och bytat den på plats.
du sätter en brytjärn eller kofot precis mellan flänsen och insudan av innerknuten och bryter till så du trycker den utåt mot hjulet så att säga. det sitter en klämring som låser den lätt inne i lådan. går hur bra som helst.
Tack för infon Rickard perfekt då behöver jag inte skruva sönder något
bara dra ur drivaxeln och byta packboxen! Var precis det jag ville veta var rädd för att det fanns något innan för som kunde påverkas om man tar bort flänsarna!
Mina fordon:
Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Four Winns Liberator 241 1988 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.