Växellåda AR156 V6 Drivaxlar

Published by Patrik Jansson on

Forum Teknik Växellåda AR156 V6 Drivaxlar

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34707
    Patrik Jansson
    Deltagare

      Hej,

      Jag tänkte byta tätningarna på drivaxlran på min AR156 V6:a manuella låda och har en undran. Drivaxeln på passagerarsidan är ju bara att dra ur inget kostigt och där toro jag man kan ta bort tätningen utan att montera ner flänsen?!

      Men på Förar sidan sitter ju axeln och medbringaren kvar i växellådan är det bara att släppa på dom 4 bultarna och sedan får man loss axeln på den sidan eller kan någonberätta hur jag måste göra där ?

      Mina fordon:
      Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
      Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
      Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
      Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
      Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
      Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
      Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
      Four Winns Liberator 241 1988

      #34708
      Rickard Bergh
      Deltagare

        hela axlen ska ur med inre knuten. sen byter du tätningen med flänsen kvar på lådan. typ som du gör på passagerar sidan. lossar du flänsen så lossar du även diffes lagring och shims om det finns några. jag hade låtit den sitta kvar. och bytat den på plats. 

        du sätter en brytjärn eller kofot precis mellan flänsen och insudan av innerknuten och bryter till så du trycker den utåt mot hjulet så att säga.  det sitter en klämring som låser den lätt inne i lådan. går hur bra som helst. 

         

        Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

        #34709
        Patrik Jansson
        Deltagare

          Inlägg av Rickard Bergh på 2017-11-14 19:01

          hela axlen ska ur med inre knuten. sen byter du tätningen med flänsen kvar på lådan. typ som du gör på passagerar sidan. lossar du flänsen så lossar du även diffes lagring och shims om det finns några. jag hade låtit den sitta kvar. och bytat den på plats. 

          du sätter en brytjärn eller kofot precis mellan flänsen och insudan av innerknuten och bryter till så du trycker den utåt mot hjulet så att säga.  det sitter en klämring som låser den lätt inne i lådan. går hur bra som helst. 

          Tack för infon Rickard perfekt då behöver jag inte skruva sönder något  bara dra ur drivaxeln och byta packboxen! Var precis det jag ville veta var rädd för att det fanns något innan för som kunde påverkas om man tar bort flänsarna! 

          Mina fordon:
          Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
          Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
          Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
          Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
          Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
          Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
          Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
          Four Winns Liberator 241 1988

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.