Växellåds problem GTV (116) -81 Olja
Published by Tony Björkman on
- Detta ämne har 9 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 14 april, 2014 kl. 11:33 av
Björn Hedberg.
-
FörfattareInlägg
-
12 april, 2014 kl. 20:07 #24764
Hejsan jag köpte en GTV i vintras och har problem med att det skrapar och smäller när jag växlar ner till trean och tvåan. Så jag tappade ut växellåds oljan och den såg inte alls bra ut. Jag köpte ny olja på autoexperten med beteckning 75W-140 och upplevde att det blev lite bättre. Men sen pratade jag med några verkstads killar och dom tycker att jag skulle hällt på en tunnare olja. Är det någon som kan rekommendera vilken olja man ska använda om man har problem med lådan och om det finns någon oljetillsats man kan använda om man har problem? Anners får jag väl riva lådan.
Med vänlig hälsning
Tony Björkman
12 april, 2014 kl. 20:23 #24765Hej Det låter som synkringarna är slut och dags att byta. Jag skulle inte hälla i nån tunnare olja eftersom oljefilmen på dreven blir sämre och de slits snabbare. Jag köpte en renoverad låda till min Spider (105) från Highwood Alfa men den är inte helt perfekt i växelläge för 3;an
12 april, 2014 kl. 20:59 #24766Prova den här oljan
Trans MPM Gearboxoil, SAE 75W GL-5
Artikelnummer: 41-11001A
– See more at:
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/olja-och-vatska/vaxelladsolja/trans-mpm-gearboxoil-sae-75w-gl-5-ps3172a71725sv#sthash.oVGteuc2.dpuf13 april, 2014 kl. 10:13 #24767Att byta synkringar låter som det är den rätta medicinen. På 116 bilarna är det väldigt enkelt när man väl fått ner växellådan från bilen.
Finns massor med FAQ’n och anvisningar på nätet. Man behöver ha en specialtillverkad lång hylsa (jag tror 36 mm) för att lossa en mutter på huvudaxeln , men sedan är det enkelt. Behövs ingen press eller liknande. Alla delar kan köpas utan problem – men skynda dig – det är snart 1’a maj!
13 april, 2014 kl. 10:40 #24768Som tidigare sagts , pröva rak w75 olja innan du plockar isär något.
13 april, 2014 kl. 11:18 #24769Hej ,det är HELT FEL med 75w-140 då tjock olja bara gör livet omöjligt för synkringarna då deras uppgift är att pressa bort oljefilmen och när det gäller dreven så är tänderna det absolut sista som slits ut förutom pinjong och kronhjul ( om du inte använderGL5) och det är därför det ska vara en GL5 olja då det är tillsatserna som gör jobbet inte tjockleken i första hand .Jag har kört sae75w GL5 i gtv6an sedan 2001 och 2006 på alfa 75an utan problem och som jag har sagt tidigare så på verkstaden använder vi rak 75w GL5 istället för 75w-90 även om rekommendationen säger det ,som i Audi a4 (även quattro) då det brukar vara svårt att få i 2an på dem på vintern ,och det hjälper + fungerar utan problem ,det är till och med så att de flesta nya bilarna ,har idag en 75 olja alt . 75w-80 som volvo renault även v.a.g kör 75 olja numera. SÅ KONTENTAN ÄR ,HÄLL UT SIRAPEN och häll i rak 75w GL5 olja innan duriver i låda då det är ganska god chans att det räcker med det, men visst dina synkringar + synk hylsor kan vara slut /slitna och ÄVEN om det är så och du byter dem så SKA du använda den raka 75w GL5 oljan för bästa resultat + hållbarhet . Hälsningar Björn Hedberg. Automaticservice Halmstad.
13 april, 2014 kl. 12:10 #24770Hejsan
Jag tackar så mycket för dom tippsen jag har fått hittentills och ni får gärna komma med fler tipps.
Det första jag ska prova är att bytta oljan till en rak 75 olja och hoppas att det hjälper.
Tack så mycket så länge
Mvh Tony
13 april, 2014 kl. 15:04 #24771MEN….det är ju så en GTV-låda ska vara. Dom levererades sådär från fabrik…
.
Man ska inte växla från 3an till 2an står på sista sidan i manualen
.
Nä, det är bara att byta syncringar eller låda. 75ans låda verkar vara bättre över lag. Så hitta en sån o släng dit.
14 april, 2014 kl. 08:55 #24772Hade samma problem I min GTV6, dessutom hoppade backen ur när man backade I lätt uppförsbacke. Köpte RedLines olja viskositet enligt deras rekomendation, har haft I den I andra växellådor också och de blir som nya (nåja inom rimlighetsgränsen), detta löste dock problemet även I GTV6:an.
14 april, 2014 kl. 11:33 #24773Hej martin ,När backen hoppar ur på en 116 låda vid gas o släpp så beror det på att backdreven blivit koniska i tänderna vilket gör att dreven pressas isär ju mer man gasar ,åtgärd = byta 3 styck drev materialkostnad runt 6000kr.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.