Växellådsolja 159 JTS

Published by Magnus Jeppsson on

Forum Teknik Växellådsolja 159 JTS

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35336
    Magnus Jeppsson
    Deltagare

    Det är dags för byte av olja i både motor och växellåda. Motoroljan är inga problem men eftersom jag har en M32-växellåda vill jag byta till rätt olja, även där.

    Jag har läst spaltmeter om alla typproblem och vill om möjligt undvika desamma.

    Alltså överfyll med ett par deciliter (2,6-2,8 dl istället för 2,4). Plats finns och det ska kyla bättre.

    Dessutom har jag läst på några engelska forum att det är viktigt med ”zinkfri” olja i lådan. Jag lyckas inte hitta datablad på innehållet på de siter jag brukar handla från.
    Är det någon ”oljeguru” här som kan hjälpa mig och min växellåda?!

    Mvh
    Magnus i Lomma (med en 159 JTS 1.9)

    Magnus i Lomma

    #35337
    Rickard Bergh
    Deltagare

    för det första ska du inte överfylla oavsett om det finns plats. oljan utvidgas och det gör så att utrymmet inte är så värst mkt bättre om du överfyller med 4 dl. det är mkt i en låda.
    du ska ha rätt olja i bilen med rätt klassning. varför inte köpa oem oljan som hör till. alltså selenia då så vet du att det du har är ok.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #35338
    Magnus Örtlund
    Deltagare

    Har renoverat två av dessa m32 lådor och båda hade kunnat räddas om nivån varit lite högre. Det översta av de koniska rullagren får sin olja genom en kanal som är på tok för klen och så fort oljan blir för varm koxar kanalen ihop. Det folk skriver om att man ska ha mer olja gör att axeln alltid ligger lite i oljan så att den aldrig går torr. På kollegas Astra fyllde verkstan upp med mer olja än original så Opel verkar iaf fylla mer för att få några extra mil ur lådan.

    Den stora boven är ju ändå värmen som blir. Minns att oljan jag hade i lådan har en maxgräns på 85grader. Dra en biltrailer och pressa och tempen i lådan var närmare 100grader. Gjorde om min hasplåt så jag kunde leda upp fartvinden som kylning men blir bra skitigt i motorutrymmet men med bra temp på lådan även vid hård belastning.

    Och om lagren går sönder i lådan och du vill byta själv så köp inte alfa original. (timken) Ren dynga. Snr är en underleverantör åt timken och har betydligt bättre lager. Snr lämnar även garanti.

    Jobbar som tekniker och har haft mycket att göra med timken och under fikastunderna har man frågat lite om varför lagren går sönder och de hänvisar bara till ett bättre utbyteslager som tål mer värme.
    Så slutsatsen är att jag inte riktigt vet vilken av mina åtgärder som får min låda att hålla tempen. Luftflöde eller oljenivå?
    Många skriver också att lådan är svag och inte klara vridet i t.ex en diesel. Jag har 195hk och 430nm i min och den fungerar strålande.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.