Växellådsolja 2.0 Ts 8v

Published by Niklas Karlsson Nord on

Forum Teknik Växellådsolja 2.0 Ts 8v

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Hej,

Ska byta motorolja samt växellådsolja i 75:an. I motorn tänkte jag köra Agip 10w60 men nyfiken på olja i växellådan. Läst att 75W-140 är lämplig? Stämmer detta eller har ni andra rekomendationer?  Samt är det någon som har koll på hur mycket olja det behövs?

Niklas

Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS

Björn Hedberg
    Deltagare

Minns inte totalmängden men du bör klara dig på 3 liter.75w/140 är direkt olämplig då synkringarna får ett helvete med att försöka bromsa in dreven .75w-90 GL5 är fabriks rekommendationen men i kallare klimat och snabba växlingar så gör en rak 75wGL5 ett bättre jobb ,har du diffbroms så behöver du en limited slip tillsatts typ mopar 04318060ab .De flesta 75w-90 finns som LS vilket är limited slip.

Tack så mycket för bra svar. Jag kör endast bilen på sommaren, är en rak 75W bättre då eller bör man ha 75w-90? 

Tycker det verkar vara svårt att hitta raka 75W, inte jättestort utbud.. Jag har diff så ska hitta en med LS.

Niklas

Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS

Björn Hedberg
    Deltagare

Om du bara kör på sommaren och låter bilen bli varm först innan snabba växlingar + att synkringarna är friska så kör 75w-90GL5 LS annars tar du en 75wGL5 och blandar i en limited slip tillsatts vilken som av de Hansen Racing saluför .

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.