Växellådsolja-byte 156 TS / GTA

Published by Frank Pino on

Forum Teknik Växellådsolja-byte 156 TS / GTA

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35267
    Frank Pino
    Deltagare

      – Hur ofta bör man byta olja i växellådan på 156 TS / GTA?

      – Vilken olja rekommenderar ni?

      -Hur sjutton byter man? Var fyller man på och hur mycket?

      Alfapino

      #35268
      Jörgen Hultberg
      Deltagare

        Hej!

        Har precis bytt på min GTA, vet inte intervall utan tyckte bara att de var dags.

        Jag försöker undvika tips från “olje-hokus-pokus-experter” som tycker det går lika bra med lika delar salubrin och en singel 50 olja från BP, utan köpte den som rekommenderades av Alfa, TUTELA Matryx, GL-4, 75W-85. Fanns hemma på lager hos den lokale husbilsförsäljaren.

        Det går åt två liter vid bytet, gamla oljan tappas ut genom en 10mm insexplugg som du hittar långt ner/bak på lådan, nära där drivaxlarna går in. Påfyllningen sker genom hålet där oljestickan sitter, rakt ovanför men nära torpedväggen. Svårt att se den ovanifrån, troligen lättare om man plockar bort batteri och batterihyllan vilket jag inte gjorde. Påfyllningen tar tid genom det lilla hålet, jag skaffade mig en bit tunn slang med lämplig tratt som jag fäste upp framför bromsvätskeburken, fyllde tratten/gjorde ngt annat, fyllde tratten(/gjorde ngt annat osv typ 30ggr innan två liter passerat tratten, sätt tillbaka stickan = KLART

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.