Växelvajer T Spark 156 2002

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Växelvajer T Spark 156 2002

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare

Har gått igenom all trådar här och finner ett par st som kan ha/haft samma problem som jag. Växlingarna blev såtröga successivt i somras. Det kom smygande. Upplevde det mer som om jag blivit klen och inte orka peta i växlarna. En dag är växelspaken helt stum precis som om man hällt snabbhärdande gummi i. Fjädrande lite lätt och med tvång så kunde jag bara få i fyran. Mekobomenverkostade som jag normalt har förtroende för sa att det var växelvajern som blivit “trött” och “lurvig”och de smörjde upp den och fyllde olja och den blev lite bättre i tre dagar typ. Kontaktade dem och bad om att byta till en ny. Vi det här laget hade jag i princip bytt tamesjutton allt på bilen. Krängningshämmare, kylare, vattenpump, kamrem,  spännrullar, handbroms vajer dvs mer pengar än den var värd i i köp.  Tänkte nu har jag en frän bil som går ett tag. ?

Verkstaden säger att växellådan är fin, likaså koppling. De hittade bara ingen reservdel/ny växelvajer. Vänder mig till en verkstad 8 mil bort som jobbat med Alfor. De slår upp min bil i registret och får fram reservdelsnummer 71714863. Bilen hade stått i tre veckor då jippie . Vajern fanns i Märsta. Pynta in 2288 direkt till dem. De skickade och nu börjar det jävlas. Vajern Passade inte.  Den var för lång och hade inte likadana ändfästen. Efter MYCKET om och med fick jag skicka tillbaka ned 25 % avdrag. 

Tog kontakt med Verkstaden som givit mig reservdelsnumret och de tror efter lite rundringningar att det är fel reservdelsnummer i katalogen.  Vad fasen gör jag nu???? Nu har den stått stilla sen 8 augusti. Hur får jag tag i en växelvajer som passar. Snälla hjälp mig ? vad gör jag nu?

Kika på bildelsbasen efter en komplett växelspak med vajrar från en bil med samma motor som din så lär det funka. Komplett spak med vajrar säger jag för då har du lite fler reservdelar att kunna plocka ifrån nya spaken om det skulle behövas och när jag gjorde liknande kostade kalaset bars 800kr för allt komplett ifrån en bil som gått under 10000mil. Det håller länge till.

Kolla annars med Marco Harjunpä om han har lite delar liggandes. (Han har diverse annonser här på vårt forum så kontaktuppgifter hittar du där)

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Och de är 100 på att det är wiren som är problemet?

Ibland kan det vara spån i växelförarna som ställer till det. Det sätter sig där axlarna glider och gör att
    det blir trögt att växla. Man demonterar gaveln på växellådan och rengör. Rätt simpel operation.
    Benny & Rikard har nyss gjort det på sin 156:a. Kolla på alfapower under projekt. Finns även en manual på nätet hur man gör, steg för steg.

http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_4th_gear.shtml

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Jag mekar inget själv utan är bara användare ? Mekonomenverkstaden jag lämnade in den på säger att det är växelvajern. Bor i Söderhamn och har långt till auktoriserad verkstad. 39 dagar på verkstad utan framgång känns tröstlöst . Funderar på att åka till Uppsala och lämna in den på en auktoriserad verkstad så få de lösa det helt enkelt . Det misstänks ju att det är fel reservdelsnummer I katalogen och verkar omöjligt att få tag på rätt. Det är ju inget fel på den för övrigt mer än en glappande lampa ? Kan ju inte beställa gång på gång och sen få skicka tillbaka med prisavdrag. Det ska finnas reservdel med spak men vågar ju inte beställa om den inte passar den heller. Det är så frustrerande.

På min förra 156:a -05 diesel så var det en kärvande nylonbussning vid växellådan där växelwiren ansluts. Spaken gick bra fram/bak men trög i sida. Tog loss bussningen och slipade försiktigt (verkar svälla med tiden) + lite fett. Blev bra!

39 dagar på verkstad, utan en lösning på ditt problem låter inte alls ok.
    Du bör nog låta en verkstad med erfarenhet av 156 kika på den. Alfa har ju lagt ner auktoriserade verkstäder

de senaste åren, det finns ingen, tidigare auktoriserad närmare till som skruvat i alfa? Någon i forumet som vet och kan tipsa?

Undra hur de diagnostiserat felet? Lossat wiren ovanpå lådan och fortfarande en trög spak. = Kärvande wire, alt trög bussning.
    Går spaken isl lätt så sitter felet inuti lådan…

Mekonomenverkstaden har tagit loss vajern och konstaterat det. De säger att lådan är fin. De har haft vajern i olja under tiden de väntat på att jag ? ska hitta en ny ? Jag har hämtat bilen därifrån och jag kan köra den men det är lite trögt. Passar mig för långa resor. 

Finns det inga auktoriserade verkstäder alls längre? Jag såg en skylt i Uppsala i lördags som annonserade att de var auktoriserade på Alfa och Fiat. 

Jag menade att det blivit färre och längre avstånd mellan de auktoriserade verkstäderna.

Bara för några år sedan låg min närmsta auktoriserade verkstad 60mil bort (Uppsala). Fanns ingen i norra Sverige!

Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

Om du ändå åker till Uppsala så kör några mil till och låt Powercar fixa den. Då blir det bra.  08-915265 http://www.powercar.se

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Henrik? är de auktoriserade?  Låter toppen 

Årsta?  Blir kanon. Har min bror i Stockholm. Vet inte hur jag ska kunna tacka er! Jag gillat min bil och fixas det här är den ju kanon. Skulle haft en man som kan meka?

Anders Eriksson
    Deltagare

Inlägg av Ellinor på 2015-09-29 13:54

Skulle haft en man som kan meka?

Prova en annons under “övrigt”   Män som kan skruva Alfa finns garanterat här, och vi Alfakillar kanske kan annat också

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Ja varför inte Anders ???

Stefan Asplund
    Deltagare

Nu kanske det ordar sig ändå för dig, med en tripp till Stockholm.

Men det finns 2st auktoriserade verkstäder i Uppsala. Hedin och Dahlgrens Auto.

Har ingen erfarenhet av dom men har hört att Dahlgrens är bra. Själv servar jag min 156a hos Autokinito här i Uppsala

156 SW V6 Ti -04. Alfa året runt sen 1982 jodåsåatt

Problemet är ju också att det tydligen är feltryckt på reservdelsnumret i katalogen men kanhända att vajern med tillhörande växelspak kan passa. Tror att det är bäst att jag vänder mig till en auktoriserad verkstad. Årsta lät ju riktigt bra. Har bott där en gång i tiden. Är ju Stockholmare från början?

Ni kan nog inte fatta vad glad jag är för att ni hjälper mig att “hitta” rätt. ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.