Växelvajer T Spark 156 2002

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Växelvajer T Spark 156 2002

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29990
    Rickard Bergh
    Deltagare

    Inlägg av Ellinor på 2015-09-29 21:29

    Problemet är ju också att det tydligen är feltryckt på reservdelsnumret i katalogen men kanhända att vajern med tillhörande växelspak kan passa. Tror att det är bäst att jag vänder mig till en auktoriserad verkstad. Årsta lät ju riktigt bra. Har bott där en gång i tiden. Är ju Stockholmare från början?

    Ni kan nog inte fatta vad glad jag är för att ni hjälper mig att “hitta” rätt. ?

    feltryck i vilken katalog ?? alfas  ? njae tror ja inte på . det är så att verkstaden som tog hem delar till din bil med all säkerhet fått eller beställt fel. 
    jag jobbar på auktoriserad verkstad. har haft egen och inte sett felaktigt nr någon gång på sökning med chassnr.. söker man utan chassinr så kan det finnas ett antal olika.  den där verkstaden du har anlitat har dom hängt av vajrarna och kollat så spaken är lika trög som med dom kopplade på växellådan. mest troligt är dom inte det men det kan ju även hända. 

    du kan skicka mig ditt regnr så kan jag kolla i mina reservdelskataloger på jobb.. 

    hoppas mekonomen verkstaden vet att man får demontera ner hela avgasröret för att få ner ramen där växelvajrarna sitter fast i växelspaken. man kan inte byta vajrarna utan och ta ner växelspaken neråt.. det går inte att byta med den i bilen då vajrarna går ovanför värmeskärldarna .. 

    min mail är 

    rickard.bergh@hedinbil.se

     

    mvh

    rickard

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #29991
    Martin Sipek
    Deltagare

    jag är definitivt “auktoriserad” men på vad??

    #29992

    Hehe…. ja det vet nog bara du?

    #29993

    Inlägg av Patrik Bergman på 2015-09-28 15:19

    På min förra 156:a -05 diesel så var det en kärvande nylonbussning vid växellådan där växelwiren ansluts. Spaken gick bra fram/bak men trög i sida. Tog loss bussningen och slipade försiktigt (verkar svälla med tiden) + lite fett. Blev bra!

    Instämmer – jag hade kärvande växelspak på min 147-05. Orsaken visade sig vara ovanstående nylonbussning. Om jag minns rätt så var det ett lätt fel att fixa. Bort med batteriet och öppna infästningen av växelwirarna. Sedan kommer man åt den kärvande bussningen. Avputsning och infettning, därefter fungerade det bra så länge jag hade kvar bilen  (åtminståne tre ytterligare  år)

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.