Veloce säten i Stelvio vs Giulia (?)

Published by Andreas Möller on

Forum Teknik Veloce säten i Stelvio vs Giulia (?)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Andreas Möller
    Deltagare

Jag har precis lagt in en bokning på en Stelvio 2.2 210 hk Diesel – vilket i sig var fullständigt otippat. Alla tillval är inte släppa än, så jag har drygt en månad på mig att ändra på specen.

Vi körde lite olika bilar och både jag och min fru var riktigt imponerade av sätena i en Giulia Veloce, så vi kollade om de gick att få till Stelvion. Generalagenten säger att det inte går och att de olika varianterna som finns till Stelvion i grund och botten är samma säte. Tittar man i broschyren på tyska, eller italienska, sajten så ser de dock ut som att Veloce varianten är helt olika standardsätena med tyg/halvskinn/helskinn.

Så, är det någon här på forumet som har bättre koll och kan bringa klarhet i min förvirring?

Michael Wolde
    Deltagare

Är inne på ett byte till en Giulia under senare delen av året så jag har lekt runt lite med konfiguaratorn på alfaromeo.de och där ser jag att man kan välja att lägga till Velocesäten i varianten med stora bensinaren. Så sannolikt kommer man att kunna få Stelvion med de stolarna även här hemma, det är då bara en fråga om om de ingår som en del av paketet eller om man måste lägga till – och hur… Lycka till!! 

Magnus Westin
    Deltagare

Hej. Jag köpte och kör nu en Stelvio first edition av Robin på Holmgrens i Helsingborg. Det som nästan fick mig att vänta var bla just sportstolarna i Giulia Veloce som jag ville ha. Enligt Robin kunde jag köpa dem till Stelvio också men då fick jag vänta till höstens leveranser av specade bilar. Annars kan jag säga att jag är mycket nöjd så här långt. 280 hk bensinare med den 8 växlade automatlådan är helrätt. 

Mange W

Martin Sipek
    Deltagare

Nu vill jag inte vara negativ, men en alfa som är SUV och dessutom med automatlåda borde inte få heta Alfa, samma gäller Porsche, Jaguar; Maserati etc. Man förstör märkesidentiteten fullständigt. Men det är ju bra att du är nöjd.

Gäller det även tågen, bussarna och spisarna?

Stelvion blir nog ett lyft för alfas försäljning, OM den ordinarie suv-köparen vågar avvika från en traditionell och köpa alfa.
    Men jag förstår hur du tänker + att alfa borde satsat på en sw också.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Inlägg av Martin Sipek på 2017-06-01 08:31

Nu vill jag inte vara negativ, men en alfa som är SUV och dessutom med automatlåda borde inte få heta Alfa, samma gäller Porsche, Jaguar; Maserati etc. Man förstör märkesidentiteten fullständigt. Men det är ju bra att du är nöjd.

Välkommen till verkligheten! Dags att vakna upp? Tycka vad man vill om SUV’ar och dylikt men får dem in pengar till bolaget så varsågod. Det är ju bara för dig att låta bli att köpa dem så är problemet löst  Förövrigt är en av de Alfor jag gillat mest min 156 Q4 Crosswagon. Kanske ingen SUV, men med högre markfrigång och lite CrossCountry plast. Enda nackdelen med den var dieselmotorn, synd att den inte hade Busso-sexa…

Giulia 20 Super

Martin Sipek
    Deltagare

Där sa du något mer, diesel I en Alfa Romeo, ja som sagt allt har inte blivit bättre och den nya verkligheten tilltalar mig inte det minsta.

Thomas Sjölin
    Deltagare

Som utvecklingen ser ut är nog dieselepoken snart över och blev inte så långvarig. Sedan är frågan hur länge bensinmotorerna lever vidare. Märket måste hänga med på tåget om det ska överleva så eldrivna alfor måste komma vare sig vi vill eller inte.

Martin Sipek
    Deltagare

Tja, eldrivningen har jag inget emot då bilarna kan få betydligt bättre acc och riktiga sportbilsegenskaper till skillnad mot diesel, synd bara att det inte funkar lika bra för längre Europaresor med tanke på laddning men det kommer väl bli bättre.

Magnus Westin
    Deltagare

Nu handlade ju frågan om säten egentligen men SUV eller inte. Jag har 4 andra Alfor som jag kör med men ingen av dem går att använda i mitt jobb eller med familjen totalt 5 pers på semester. Har kört Alfa i många år och krävs det SUV, diesel eller annat för att överleva så är det helt ok för mig. Hellre en SUV eller kombi från Alfa än att behöva köra något annat dessutom. Tufft att få in barnen eller byggmtrl i en GTV

Mange W

Andreas Möller
    Deltagare

Jaha, det var ju en intressant vändning den här tråden tog. Hur som helst så verkar det alltså som att jag hade rätt i att Veloce säten är annorlunda, men att de som så mycket annat inte är släppta till Stelvion. Får väl se om de är släppta när de andra sakerna faller på plats.

Rörande Stelvions vara, eller icke vara, så var det mentalt svårt för mig att komma dit hän att beställa en efter att resten av familjen blivit såld på den. Enda anledningen till att inte fortsätta med 159:an var förändrade resvanor till vardags och relaterade till barnens aktiviteter. Det är bara att inse att en 1.8 tbi drar 50 % bränsle än en modern Diesel. Planen var först en BMW 3-serie Touring. Vi kollade så klart på Giulia, men det föll främst på begränsad lastförmåga.

Men visst, Diesel bara som nödvändigt ont av ekonomiska skäl. SUV och automatlåda fanns överhuvudtaget inte på min världskarta. Elektrisk handbroms och varvräknaren på fel sida är ett steg bort från arvet och idealen, som jag dissat förr. Så. Trots allt elände visade det sig att Stelvion är en förbannat bra bil, oerhört ändamålsenlig, bra prissatt och ett väldigt rationellt val. Hade jag inte haft 5 andra bilar; manuella, bensinare, varvvilliga, bansmiskare (ok, inte 500:an), så kanske valet fallit på en rejsigare bruksbil, men då hade den inte haft en orm och ett kors mitt på ratten, i fronten, på bakluckan och i hjulcentrum, nej då hade det varit blå himmel och moln sett genom en propeller …

Martin Sipek
    Deltagare

Inlägg av Andreas Möller på 2017-06-01 21:42

Jaha, det var ju en intressant vändning den här tråden tog. Hur som helst så verkar det alltså som att jag hade rätt i att Veloce säten är annorlunda, men att de som så mycket annat inte är släppta till Stelvion. Får väl se om de är släppta när de andra sakerna faller på plats.

Rörande Stelvions vara, eller icke vara, så var det mentalt svårt för mig att komma dit hän att beställa en efter att resten av familjen blivit såld på den. Enda anledningen till att inte fortsätta med 159:an var förändrade resvanor till vardags och relaterade till barnens aktiviteter. Det är bara att inse att en 1.8 tbi drar 50 % bränsle än en modern Diesel. Planen var först en BMW 3-serie Touring. Vi kollade så klart på Giulia, men det föll främst på begränsad lastförmåga.

Men visst, Diesel bara som nödvändigt ont av ekonomiska skäl. SUV och automatlåda fanns överhuvudtaget inte på min världskarta. Elektrisk handbroms och varvräknaren på fel sida är ett steg bort från arvet och idealen, som jag dissat förr. Så. Trots allt elände visade det sig att Stelvion är en förbannat bra bil, oerhört ändamålsenlig, bra prissatt och ett väldigt rationellt val. Hade jag inte haft 5 andra bilar; manuella, bensinare, varvvilliga, bansmiskare (ok, inte 500:an), så kanske valet fallit på en rejsigare bruksbil, men då hade den inte haft en orm och ett kors mitt på ratten, i fronten, på bakluckan och i hjulcentrum, nej då hade det varit blå himmel och moln sett genom en propeller …

Ber om ursäkt då det inte var meningen att förstöra din glädje over din nya bil som säkert är jättefin. Reklamen för Stelvion är också fantastisk. Kände bara att det var dags att ta upp detta då det känns som det spårar ut fullständigt ibland och Alfa inte längre är den bil man förväntar sig. Ha så kul med din nya bil.

Peter Braun
    Deltagare

Det är bara att inse att tiderna förändras. Om Alfa inte hänger på så kan vi istället räkna med en dött märke. Det gäller att göra det kunderna vill ha men med en sportig touch.  Stelvio är t ex den sportigaste SUV i sin klass. Det var länge sedan Alfa hade sådana bra konkurenskraftiga modeller som nu. Äntligen så är Alfa på banan. Ta bara Giulia QV och jämför mot andra topp modeller den närmaste 25 åren så känns dessa som kompromisser skapta under starka ekonomiska tyglar. Nu har Alfa en plattform de förtjänar och som de kan bygga bakhjulsdriva konkurrenskraftiga bilar på. Jämför 147/156 eller 159/Brera så förstår ni vad jag menar. Den ena för vek och den andra för tung och båda FWD. Nu hoppas jag bara på en coupe och en cab.

Martin Sipek
    Deltagare

Yes, jag väntar också på någon bakhjulsdriven cab då jag bestämt mig att aldrig mer köpa en framhjulsdriven bil efter att ha fixat generatorn på min 166:a 3.0 som jag hade som vinterbil. Den står numera I ett garage I Tjeckien för fina Europaresor och har ersatts av en Miata som vinterbil, mycket roligare med bakhjulsdrift bade mek- och körmässigt även om 166 också var rolig att köra på vintern. Motorljudet I miatan är dock väldigt trist.

Thomas Sjölin
    Deltagare

Det är som sagt en aning off topic men då diskussionen uppstått.

Med Giulia återvände märket till mycket av vad det varit tidigare. Att man dessutom breddar programmet för att locka fler köpare kan aldrig vara fel. En SUV och andra icke traditionella modeller hjälper till att flytta fram de modeller vi helst förknippar med loggan. Att man så tidigt i det nya tar fram en modell som Stelvio är ett uttryck för hur marknaden ser ut, många vill ha sådana bilar. Betyder det att vi får fantastiska kupéer och cabbar längre fram så är det bara positivt. I mitt tycke iaf.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.