Vem kan identifiera mitt nya fynd?

Published by Fredric Gustafsson on

Forum Övriga Italienska märken Vem kan identifiera mitt nya fynd?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare

Har man drabbats illa av det italienska viruset räcker det inte enbart med några alfor för att bota symptomen! När jag första gången såg den här bilen för två år sedan kände jag på en gång att den där vill jag ha. Nu är den min! Är det någon som kan identifiera den? Inte det lättaste då den är väldigt ovanlig. Här kommer några ledtrådar. Årsmodell-68, tillverkad i c.a 200 ex. Denna bil är svensksåld!

it

e

Moretti tror jag! Mycket snygg bil! har du köpt den? Har väl Fiat motor?

Här kommer några fler bilder

Bra gissat! Vad heter modellen, det är ju det svåraste. Här kommer även en bild på den våldsamma maskinen! Otroliga prestanda, men då inte i positiv bemärkelse. Men den får i alla fall åkgräsklipparen att kännas långsam.

Mats Widman
    Deltagare

850 SS Moretti. Minikopia av Fiat Dino skulle jag säga.

Snyggt jobbat! Har precis varit och hämtat den. Fantastiskt cool bil!

Lars Söderman
      Deltagare

Kul bil! Motorinstalationen ser ut precis som på min första bil, en Fiat 600D.de 

Gert Bergh
        Deltagare

Det är i alla fall ett häftigt extraktorrör, det ser imponerande ut

Men annars ser bilen respektingivande ut!.och snygg modell är det ju oxå.

// Gert

Förbaskat frän bil!

Nu har jag kört 22 mil, vilket är mer än vad den gått de senaste tre åren. Jag måste lite pinsamt erkänna att när jag skrev första posten om hur slö den är så gick den bara på tre cylindrar:-) Det är inte så lätt att veta hur en nästan 50 år gammal bil med 49 hk faktiskt ska kännas. Jag tyckte den var osannolikt slö men tänkte att det kanske är så det ska vara. Inte förrän jag kom hem och körde sista biten där vi har en massa fartgupp märkes det att den gick ojämnt på låga varv. Jag började fundera att det var nåt som inte stämde. Mycket riktigt, en tändkabel satt inte fast ordentligt i fördelaren, så lite rengöring och i med ett nytt stift så helt plötsligt gick den som en raket! Kanske inte med moderna mått mätt, men i alla fall jämfört med tidigare! Tog en tur i centrala sthlm och blev totalt uttittad och folk pekade, skrattade, fotade och kommenterade vart man än kom, på ett positivt sätt ska jag säga. Det märks att fjädringen är av det enklare slaget då det är rätt hoppigt och stötigt. Jämfört med en 60-tals alfa så är den ett under av komfort och väghållning. Men körglädje kan upplevas på många sätt och jag har svårt att tänka mig en bil man blir gladare av:-)

Jan Andersson
          Deltagare

Grattis till en riktigt snygg bil. Tänk va många sygga designer italienarna har fått till. Är all mekanik hämtad från Fiat 850?

janne

Yes, motor, vxl, hjulupphägn och bromsar är Fiat. Resten Moretti

Filip Norén
            Deltagare

Kan man åka Mille Miglia med denna, eller är det andra, äldre Moretti som godkänns?

GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring

Såg den live vid Årstaviken för ett par veckor sedan. Imponerande maskinrum, som tidigare sagts!!

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.