Ventilspel och glödstift 1,9 Jtdm 8V

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Ventilspel och glödstift 1,9 Jtdm 8V

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27909

    Hej! Hur är det med dessa dieslar har de Hydrauliska ventillyftare? (eller schims på något vis) Brukar ventilspelen ändra sig med tiden? Tycker ibland den är lite “dryg” att starta. (Även om stått inne i varm garage) Startar ibland först till för att sedan stanna så man får starta om igen? Kanske glödstift. Verkar värre om den stått still en längre stund. Vet att vissa bilar är enormt känsliga om det är för små eller inget ventilspel. De blir svårstartade.
    Om det vore matarpump skulle den väll inte gå sedan? Man hör matarpumpen (eller vad det är som brummar) en stund när man sätter i “nyckeln”  Märkte inte detta förra veckan. Något tipps

     

    #27910
    Rickard Bergh
    Deltagare

    du har hydraliska lyftare. det är inget som ändrar sig om det inte är igensatta kanaler i  lystarna. 

    glödstift är inte fel att byta. det är som tändstift en förbrukningsvara med högre bytes intervall.. har bytat på min fiat diesel och då på ca 9000 mil. började varna för dåliga sådana. efter bytet inga problem. 

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #27911

    Hej kanske ska påminna att det är en 8V jag har. Såg i dag om man tittar på tekniska data på denna och en 16V står det faktiskt ventilspelen utskrivna på min men en 16 V står det hydraliska så det verkar inte vara hydraliska på min. Vet att äldre Citroen ej hade hydraliska men det behövdes aldrig justeras utan “höll spelen”. Borde inte vara så svårt att kolla spelen (värre om det måste justeras) I dag när det var -7 ute startade den perfekt. Behövde inte “starta om”. Som skrivs är det nog ändå lämpligt att byta glödstift men verkar inte enkellt. Verkar som insuget måste bort?

    #27912
    Gert Bergh
    Deltagare

    Thomas jag fattar inte varför du har gått från Citroen till Alfa?

    Jag har kört Alfa sedan 1975 och har inte haft mer problem med mina bilar under de åren än vad du försökt leta upp i olika inlägg här på forumet och ingen av bilarna har rullat under 22000 mil när jag lämnat dom, och jag har alltid haft en tung hö.fot vilket dom trivs med, nuvarande 164an har i nuläget rullat ca 32000 mil och går som ett skållat troll

    Så tuta och kör som en annan svarade i ett av dina andra inlägg och bekymra dig inte förrän problemet dyker upp dom dyker kanske inte upp under tiden du har bilen,

    Och DU lyssna inte på andra som HAR HÖRT för många av dom har aldrig suttit i en Alfa

    // Gert

    #27913

    Jo då du har rätt på många sätt. Jag har haft en Alfa 33 för många år sedan. Fukande helt ok. Det är mer så här att man är lite nördig på bilar och jag är just nu lite obekväm med att inte ha koll på bilens konstruktion och ev vanliga fel. Om sanningen ska fram har jag stått inför ett val senaste veckorna: Att sälja Alfan eller Citroen:en. “Köpte på mig Alfan” lite hastigt och lustigt för knappt tre veckor sedan eftersom jag länge varit lite nyfiken på just en 159:a combi. Det var en kompis som plötsligt skulle sälja den. Kunde inte då låta bli att slå till. Fick bilen för hans “inbytespris”. Tänkte så här: testa några veckor innan sälja C5:an för att se hur man gillar den och om det möjligen verkar finnas några felaktigheter på den. Sanningen är nu att jag definitivt vill behålla Alfan. Helt oslagbar att köra. Både vägegenskaper och motorn är helt i min smak. Lite snålare än C5:an Exakt samma skatt. Betydligt snyggare bil. Lite kul med lite mera udda bil. Finns en Verkstad som numera kan fixa alla originaldelar för Fiat Alfa (och Citroen) Varför velat lite är för att Citroenen är i mycket gott skick och borde fungera flera år utan större problem men nu finns ingen tvekan ska behålla Alfan. Därför en jäkla massa frågor senaste veckorna. Hoppas jag kan hjälpa till med tipps och trix till andra framöver. Jag har tillgång till Mekonomen, AD bildelars teckniska dockumentationer samt har en fullversion av Fiat Alfa ECU scan. Jag jobbar som Fordonslärare på ett Gymnasium. Då blir man lätt så här frågvis och “tråkig”  STORT tack för alla tipps det jar hjälp tilll att besluta detta 

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.