Verkstaden eller skroten?

Published by Arvid Müllern-Aspegren on

Forum Allmänt Verkstaden eller skroten?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23242

    Alfisti, ge mig råd och stöd!

    För drygt fyra år sedan körde jag in 156:an i garaget, i väntan på en lämplig långhelg att felsöka de självpåluftande bromsarna, kapa ett bromsrör som rostat fast i bromsslangen och kanske byta tändstift. Två år senare bestämde jag mig för att sälja, laddade batteriet, startade motorn och ångrade mig direkt. Nu har det gått två år till och jag gör ett nytt försök att komma vidare.

    Jag har insett att det inte kommer komma några lediga och tillräckligt långa långhelger de närmsta tio åren eller så, så det är antingen sälja/skrota eller lämna bort för lagning som gäller.

    Självklart är det ekonomiskt sunda att skicka bilen till skrot eller skänka bort mot avhämtning, men det känns lite trist. Har haft mycket kul i bilen och petat in en massa roliga små uppgraderingar, och den är ju fortfarande sjukt snygg i gnistrande Nero Fuoco och lejongult läder i skick som nytt (på passagerarstolarna iaf).

    Att transportera bilen till en vanlig verkstad och få den ursprungliga problematiken löst, plus allt extra som kommit av tiden som gått, slutar säkert på bortåt tretti tusen. Det är lite vansinnigt att lägga på en bil som inte är värd mer än hälften av det när den kommit ut på andra sidan, skattats och besiktigats…

    En mellanväg skulle kunna vara att leta rätt på någon månskens-mekaniker (med f-skattesedel) som får ha bilen några månader och fixa till den bäst de kan. Går det åt skogen är det inte fullt så mycket pengar i sjön och skroten finns ju kvar… 🙂

    Vad ska jag göra?

    #23243
    Roland Ekström
    Deltagare

    Det låter inte som det är större reperationer som behövs. Vad är det för motor i den, är det V6:an ser jag ännu större anledning att tänka sig för?? Fråga någon verkstad med förtroende vad de ska ha så du vet vad du ska ta ställning till. Modellens värde lär inte minska mer utan gå upp om man sköter den?

    I garaget just nu:
    2 st. 159 SW 3,2 Q4 2007, 2008 bägge optimerade
    164 Super -94 V6 Busso
    Chrysler Saratoga 1958 original 7 400 mil sedan ny
    Rambler Ambassador Cross Country 990 1965 California bil
    2 st. Volvo V90 1998
    Jeep Grand Cherokee 1995, vinterbil
    Volvo BM LM 840
    Volvo BM 430

    #23244

    Ja, sånt är alltid svårt att avväga. En bil med lågt värde och dyra reparationer. Värd att rädda för framtiden?
    Ts eller Busso? Hur ser underredet ut, rostangripet? Då är frågan om det är värt att rädda den…
    Men ser den OK undertill så borde ett kamremsbyte och bromsrörsfix inte dra iväg allt för högt.
    Be om ett kostnadsförslag från verkstad, kolla med kompisar om assist, eller sälj till nån sugen så får du några tusingar & slipper utgifterna. ?

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #23245

    Det är en busso, så klart. Dock med lite rost i underredet. Det var inget dramatiskt senast den var på en lyft och den har ju stått inne i värmen sen dess, så jag är inte så bekymrad över det, men det sänker ju försäljningsvärdet ytterligare.

    Ja, det är ett bra råd att börja med att be om pris från Auto Alfa som väl är närmsta verkstad som vet vad de håller på med.

    #23246
    Roland Ekström
    Deltagare

    Förresten, det är nog ingen ide att lägga ner pengar på den. Jag kan komma och hämta den för en tusenlapp ????….

    I garaget just nu:
    2 st. 159 SW 3,2 Q4 2007, 2008 bägge optimerade
    164 Super -94 V6 Busso
    Chrysler Saratoga 1958 original 7 400 mil sedan ny
    Rambler Ambassador Cross Country 990 1965 California bil
    2 st. Volvo V90 1998
    Jeep Grand Cherokee 1995, vinterbil
    Volvo BM LM 840
    Volvo BM 430

    #23247
    Besar Jashanica
    Deltagare

    Är rost och lack bra så är det värt att kosta på den.
    …men det verkar som att du får räkna med att lägga 12-17 tkr på den (om du inte ska göra jobbet själv då).

    … jag gillar såna här ekonmiskt dumma projekt …fixade en 156 TS med blåst topp packning en gång… hade inte hjärta att skrota (vilket var det enklaste och billigaste egentligen)

    GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

    #23248
    Hans Sundström
    Deltagare

    Som skrevs i förra inlägget – är bilen i bra skick för övrigt är det värt en del att fixa bilen. 156:orna försvinner i rask takt nu, mest på grund av rost antar jag. Men de som har lite eller ingen rost i golv och trösklar är definitivt värda att behållas. Främst V6-orna så klart, men 2,0 TS och JTS är heller inga dåliga bilar. Den som nu skrotar en 156:a i hyggligt skick kommer snart att ångra sig!

    #23249

    Då har jag bokat en biltransport till Auto Alfa om ett par veckor. De får ge mig ett utlåtande om hur långt förfallet gått, sen öppnar jag plånboken på allvar om de inte avråder. ?

    #23250
    Henrik Boldrup
    Deltagare

    Fet tumme upp på det, ser fram mot att höra domen!

    156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15

    #23251

    Positivt förhandsbesked från verkstaden! Med lite flyt kommer tomten med en nybesiktad, nyservad bil med fungerande bromsar redan nästa vecka. ?

    #23252

    Nu är bilen hemma. Inget fel hittat på bromsarna efter vätskebyte och lutning. Får köra lite och se om det kommer tillbaka.

    Ruskigt kul att köra ”sportbil” igen, efter flera år i förnuftiga bilar. Jag blev nästan lite rädd när motorn passerade 4000 varv och det satte av på allvar.

    Största chocken kom dock vid betalningen. Åtskilliga tusenlappar billigare än jag räknat med! ?

    #23253
    Henrik Boldrup
    Deltagare

    Kul, det låter som en tidig julklapp. En ordentlig rostskyddsbehandling på det sen kan du njuta länge av en av de vackraste och roligaste bilar som går att finna för oväntat lite pengar.

    156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.