Verkstadshandbok

Published by Mattias Rehn on

Forum Teknik Verkstadshandbok

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Mattias Rehn
    Deltagare

Hej!

Håller på att renovera en Giulia Sprint Gt-65 och som nybörjare kan det ibland vara jobbigt utan en bra verkstadshandbok. Jag har en, minns ej vad den heter, som tyvärr inte är tillräckligt “basic” för mig. Tar därför gladligen emot tips på bra verkstadshandbok.

Mvh

Mattias

Lars Tersmeden
      Deltagare

Det finns egentligen bara en att välja på: fabrikens egen!

Vanligt förekommande är också en piratmanual från Brookland Books, men den är i princip en nedbantad fabriksmanual. Sen finns lite olika entusiastböcker med tips och trix som t ex Alfa Romeo Owner’s Bible, men de tycker jag inte håller måttet som verkstadsböcker.

Mattias Rehn
        Deltagare

Lars, tack för nyttig feed-back. Kanske är det just Brookland Books bok jag har, saknar helt info om allt som inte har med det mekaniska att göra.

Vore suveränt om du kunde tipsa om var jag kan hitta fabrikens egna verkstadshandbok.

/Mvh Mattias

Lars Tersmeden
          Deltagare

Vill du ha pappersvarianten är det marknader, Tradera, Ebay etc som gäller om inte nån gjort nåt nytryck på sistone. I elektronisk form är det enklare, dels finns CD/DVD från Cardisc hos t ex Highwood, dels finns det nog pdf-kopior för nedladdning om man googlar lite.
            Tänk på att originalmanualen är i flera delar, så kolla upp begagnatfynd så att de innehåller det du är intresserad av.

Pierre Veiret
            Deltagare

Kanske denna kan fylla i tomheten som Brooklands lämnar, står i annonsen för den att det som inte står här finns i just Brooklands boken…
              http://www.classicalfa.com/products…-CARS.html

Mattias Rehn
              Deltagare

Tack för värdefulla tips!

CD/DVD verkar riktigt bra så det får det bli, ska bara hitta en version som fungerar på Mac. Perfekt att kunna printa ut avsnitt man behöver för dagens skruvande.

/Mattias

Mattias Rehn
                Deltagare

Har just fått hem Cardiscs workshop manual på DVD. Mycket matnyttigt och intressant. Dumt bara att delen som berör karosseri visar bilder och info om Berlina och Giulian, inte Sprinten. Annars mycket bra och kan varmt rekommenderas.

/Mattias

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.