Verktyg lossa oljetrycksgivare AR 75 3.0

Published by Fredrik Romare on

Forum Teknik Verktyg lossa oljetrycksgivare AR 75 3.0

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Fredrik Romare
    Deltagare

Hej

Någon som har ett verktyg till att byta oljetrycksgivare (till mätaren) på AR 75 3.0. Har tyvärr inte möjlighet att bygga eget som svetsas ihop och vill helst undvika att ta bort allt möjligt runt om typ plenum. Har prövat såga av cykelverktyg. Det greppade men var för kort för att ge nog moment att lossa den. Törs inte greppa givaren med tång och ta sönder den ifall jag inte få bort muttern. Är även tveksam till borra litet hål i givaren. Vill helst sätta dit ny. 

Hoppas på stor tur att någon har tips på köpesverktyg som funkar eller kan sälja/hyra ut ett specialverktyg som går direkt på 14mm muttern 

//Fredrik

Björn Hedberg
    Deltagare

Frågan blir : har du en ny att tillgå i handen ? isåfall ,kan du gå lös på den gamla med tång ( om nu det hjälper ) och ta det därifrån .Det kanske går att använda en kråkfot med förlängare vid demont/montering ,om du har lite gänglåsningsvätska på den nya givaren så behöver du inte dra den så hårt för att få den att sitta ( nackdelen är dock att det blir djävligare att lossa den då ).

Fredrik Romare
    Deltagare

Nope, ingen ny just nu. Är rädd att jag kommer halvvägs med tång direkt på givaren.Att den skrotas och att jag ändå inte når/får loss muttern. Hade hoppats på verktyg på muttern o lossa där istället. Men det kräver rätt verktyg.

Rikard Olson
    Deltagare

Jag köpte en billig 14 mm PU-nyckel och kapade av ungefär en tredjedel ifrån U:et. Sen svetsade jag ihop den med 90 graders vinkel och svetsade en mutter istället för ringen.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.