Vevhusventilation boxermotorer

Published by Niclas Enell on

Forum Teknik Vevhusventilation boxermotorer

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33804
    Niclas Enell
    Deltagare

    Har problem med motorgången på en 1,7 IE ombyggd till förgasare. Försöker städa bort ev felkällor.

    På resp insugningsrör vilka troligen tillhör 1,7 IE, sitter vakumslangar som är sammankopplade genom en förgrening, möjligen också med en ventilfunktion, med en grövre slangar till luftfiltren. Jag uppfattar det som att slangarna bara skall skapa undertryck i vevhuset.

    Mina frågor: 
    Kan jag plugga anslutningarna till vakumslangarna i insugningsrören, eller är de del i ett större system som eventuellt är ombyggt när motorn byggdes till förgasare?
    Krävs undertrycket i vevhuset av någon annan anledning än just för avgasreningskraven?

    Enell

    #33805
    Daniel Lindgren
    Deltagare

    Du kan plugga anslutningarna.

    Det går bra att köra utan undertryck i vevhuset.

    #33806
    Niclas Enell
    Deltagare

    Hej Daniel

    Skickade ett meddelande till dig genom CAR:s hemsida, kolla gärna och återkom.

    Enell

    #33807
    Mattias Rehn
    Deltagare

    Hejhej!
    Jag är också väldigt intresserad av just frågan kring vevhusventilation på boxermotorn, i mitt fall 1,5. Återkom gärna här på forumet med info om hur du löste det Niclas.

    /Mattias

    #33808
    Sune Svensson
    Deltagare

    Du kan städa bort dom tunna slangarna o plugga dom där dom ska sitta på insuget men den grova får du ansluta till tex vis ett uppsamlingskärl 

    SudSune

    #33809
    Niclas Enell
    Deltagare

    Hej Mattias

    Följer givna råd och löser det just nu med en tillfällig provisorisk pluggning och en behållare. Återkommer om jag fixar till nåt snyggt förberett även för besiktning. 

    Enell

    #33810
    Niclas Enell
    Deltagare

    Enklare än vad jag trodde med pluggningen. Anslutningarna är skruvade in i insugningsröret.  Alltså bara att skruva ur rören och ersätta med skruv, går ju lägga på nåt packningsklister innan man drar dit dom.

    Enell

    #33811
    Niclas Enell
    Deltagare

    Mattias, så här blev det.

    Svårast var att få tag på M7 Fick köpa skruv med sexkantskalle och kapa bort skallen. Den stora anslutningen tror jag kommer från den slutna ventilationen från tanken och den vågar jag inte fimpa, även om jag är bra sugen. 

     

    s, s

     

    Enell

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.