Vevhusventilation boxermotorer

Published by Niclas Enell on

Forum Teknik Vevhusventilation boxermotorer

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Niclas Enell
    Deltagare

Har problem med motorgången på en 1,7 IE ombyggd till förgasare. Försöker städa bort ev felkällor.

På resp insugningsrör vilka troligen tillhör 1,7 IE, sitter vakumslangar som är sammankopplade genom en förgrening, möjligen också med en ventilfunktion, med en grövre slangar till luftfiltren. Jag uppfattar det som att slangarna bara skall skapa undertryck i vevhuset.

Mina frågor: 
      Kan jag plugga anslutningarna till vakumslangarna i insugningsrören, eller är de del i ett större system som eventuellt är ombyggt när motorn byggdes till förgasare?
      Krävs undertrycket i vevhuset av någon annan anledning än just för avgasreningskraven?

Enell

Daniel Lindgren
      Deltagare

Du kan plugga anslutningarna.

Det går bra att köra utan undertryck i vevhuset.

Niclas Enell
        Deltagare

Hej Daniel

Skickade ett meddelande till dig genom CAR:s hemsida, kolla gärna och återkom.

Enell

Mattias Rehn
          Deltagare

Hejhej!
            Jag är också väldigt intresserad av just frågan kring vevhusventilation på boxermotorn, i mitt fall 1,5. Återkom gärna här på forumet med info om hur du löste det Niclas.

/Mattias

Sune Svensson
            Deltagare

Du kan städa bort dom tunna slangarna o plugga dom där dom ska sitta på insuget men den grova får du ansluta till tex vis ett uppsamlingskärl 

Niclas Enell
              Deltagare

Hej Mattias

Följer givna råd och löser det just nu med en tillfällig provisorisk pluggning och en behållare. Återkommer om jag fixar till nåt snyggt förberett även för besiktning. 

Enell

Niclas Enell
                Deltagare

Enklare än vad jag trodde med pluggningen. Anslutningarna är skruvade in i insugningsröret.  Alltså bara att skruva ur rören och ersätta med skruv, går ju lägga på nåt packningsklister innan man drar dit dom.

Enell

Niclas Enell
                  Deltagare

Mattias, så här blev det.

Svårast var att få tag på M7 Fick köpa skruv med sexkantskalle och kapa bort skallen. Den stora anslutningen tror jag kommer från den slutna ventilationen från tanken och den vågar jag inte fimpa, även om jag är bra sugen. 

s, s

Enell

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.