Vibrationer från kardanaxeln, 105 1600 GTJ

Published by Peter Fröst on

Forum Teknik Vibrationer från kardanaxeln, 105 1600 GTJ

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Peter Fröst
    Deltagare

Hej!

Jag hade ett hastighetsrelaterat ljud från transmissionen och beslutade att byta stödlager på kardanaxeln. Märkte allt noggrant innan jag delade kopplingen mellan främre and bakre delen. Den glidande (tandade) kopplingen hade jag aldrig isär. Efter återmontage har jag stora vibrationer när hastigheten kommer över 50 km/tim. Har vridit kopplingen 180 grader men med ännu sämre resultat. Koppling mot slutväxeln går bara att vrida 180 grader men jag tycker inte detta borde ha någon betydelse, jag antar att axeln är balanserad från fabrik? Någon som har erfarenhet eller tips om vad man kan göra?

Eddie Johansson
      Deltagare

Har du kollat kopplingen utgående från växellådan (Doughnut/Hardyskiva). Är den sliten kan det vara så att det gamla stödlagret med gummi som åxo var slitet var så glappt att vibrationer inte märktes så mycket. När du monterade ett nytt stödlager som då är mycket stadigare känns vibrationerna mer i karossen. Varvtalsföljande vibrationer är obalans men i ditt fall tror jag att något är slitet eller sitter fel.

Man kan inte ha för många Alfor bara för lite utrymme.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.