Vibrationsjakt

Published by Robert Lindblom on

Forum Allmänt Vibrationsjakt

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Robert Lindblom
    Deltagare

Är på jakt efter källa/källor till vibrationer på min 75a (V6 3.0 -90)

Den mest självklara källan är hjul/fälg. Men balanserade dom förra hösten strax innan bilen gick på vintervila. Så även om jag inte kan utesluta det så är det inte min huvudmisstänkta källa.

Men utöver det vad kan det då vara. Jag har några saker som jag misstänker. Det är vibrationer som ändras i och med att hastigheten ändras. Så något som roterar. Tror inte det är transaxeln då jag inte direkt känner några vibrationer när jag varvar stillastående. 

En av mina huvudmisstänkta problem är hjullager. Kan hjullager skapa vibrationer? Och finns det något sätt att kontrollera ifall ett hjullager är glappt?
      Hör inte direkt något missljud från dom.

En annan misstänkt källa är bromsskivan, har en bromsskiva som är skev fram. Men kan verkligen en skev bromsskiva skapa så mycket vibrationer??

Och vad annat kan det vara? Bussningar, motorfäste (fast känns inte så då det är hastighetsberoende)

Igino Cazzola
      Deltagare

Något hjul kan vara orunt/dåligt centrerat.

Jag är fullständigt Räserskadad

Filip Norén
        Deltagare

En dålig gissning, men enkel att åtgärda: dåligt åtdragna hjulbultar? Upplevde det på en kunds bil idag och det var nån form av komisk lättnad som infann sig när felet var så enkelt… 

GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring

Robert Lindblom
          Deltagare

Tack för tipsen.

Tyvärr är det inte hjulbultarna då jag har dubbelkollat det. Men däremot kan jag inte säga om det är något fel på fälgarna eller däcken.

Får nog lämna in dom och kolla vid tillfälle.

Mats Forssén
            Moderator

Inlägg av Robert Lindblom på 2014-06-05 08:26

Tack för tipsen.

Tyvärr är det inte hjulbultarna då jag har dubbelkollat det. Men däremot kan jag inte säga om det är något fel på fälgarna eller däcken.

Får nog lämna in dom och kolla vid tillfälle.

Om det är fälgarna eller däcken borde du känna skillnad i ratten om du skiftar fram och bakhjulen tex.

Annie Kärävä
              Deltagare

Du har inte en “flatspot”? Vet ej vad det heter på svenska men en avskalad yta som uppkommer av att man bromsar hårt. Fick det på min bil vid en kraftig inbromsning och däcken var nya, bilen började vibrera/dunka efter det… så det tog en säsong innan jag gav upp och köpte nytt däck.

My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/

Crister Borg
                Deltagare

Tror också att det är däcksrelaterat… Har bilen stått en hel vinter ouppallad så kan däcken ta stryk och det blir lite samma grejj som Annie beskrev.

elCrillo Kalmar

Annie Kärävä
                  Deltagare

Har du funnit orsaken till vibrationerna?

My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/

Robert Lindblom
                    Deltagare

Det var tydligen däcken och fälgarna som skapade vibrationerna. 
                      Det hade bl.a. fallit bort en vikt från fälgarna.

Tack för hjälpen och tipsen i mitt vibrations sökande 

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.