Vibrerande kardan
Published by Patrik Andersson on
- Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 11 augusti, 2014 kl. 18:21 av
Kenneth Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
6 augusti, 2014 kl. 05:56 #26026
Tycker mig ha förstått att en vibrerande kardanaxel är ett känt problem trots bytta knutkors mm. I mitt fall handlar det om en junior från -75. Såg att Alfaholics säljer nytillverkade och undrar om någon har erfarenhet av dessa?
Den som är herre över sina passioner är slav under sitt förnuft.
6 augusti, 2014 kl. 09:32 #26027Även jag hade vibrationer i min 1750 GTV trots bytta knutkors. Har köpt en nytillverkad hos Alfaholics men var tvungen att modds den lite (var 8 mm’s hål bak istället för 9 mm). Ska hämta kardanen hos min maskinverkstad idag, förhoppningsvis provkörning i helgen, kan återkomma med resultatet.
6 augusti, 2014 kl. 09:59 #26028OK!
Ser med spänning fram emot ett betyg 🙂
Patrik
6 augusti, 2014 kl. 10:32 #26029Vid vilken hastighet har du vibrationerna ?? Och vilken typ av vibrationer är det ? Är du 100 på att det inte kommer från hjul/däck? På min bil kommer vibrationer kring 170 – 180 Km/h men det funkar 100% bra ända tills dess.
Både stödgummit och kardanlagret är i princip förbrukningsartiklar då dom är rätt utsatta – sedan finns det en gummikoppling och 2 kardankors som kan strula till det. Kika så alla dessa grejor är i ordning först är mitt tips – det tar bara en liten stund att lyfta ner kardanen – iofs kanske man behöver plocka bort avgasröret – det är lite olika beroende på om du har std eller nåt annat avgasrör.
6 augusti, 2014 kl. 11:55 #26030Sitter även en liten bussning längst fram som kan vara sliten på bilar som gått mycket. Den centrerar kardanstången runt utgående axeln från växellådan. Kostar några hundra lappar.
PerBerlina
6 augusti, 2014 kl. 12:39 #26031I min bil har jag bytt allt – och då menar jag allt – och har fortfarande vibrationer. Jag har t.o.m. satt hylsor i fälgarna för att fixa styrning på navcentrum. Trots detta vibrationer. Efter diskussion med Alfaholics så lät det troligt att det var kardanen, jag har gott hopp om att det löser mina problem. Vi får se.
10 augusti, 2014 kl. 13:06 #26032Då är det provkört, mina vibrationer borta, vilken skillnad!
/Fredrik
10 augusti, 2014 kl. 13:22 #26033Inlägg av Fredrik Malmberg på 2014-08-10 13:06
Då är det provkört, mina vibrationer borta, vilken skillnad!
/Fredrik
Finns det något bättre en bli av med efterhängsna problem? Grattis!
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
10 augusti, 2014 kl. 13:40 #26034Nej, det känns bra, tack
11 augusti, 2014 kl. 11:25 #26035De kommer vid 80 och håller i sig till 100. Det är absolut inte fälgar och däck då de är nya och balanserade. Knutkorsen verkar ok men stödgummit kanske bör bytas. Det är det första jag ska testa. Intressant är att jag var hos Christos i Uppsala av andra skäl och när han provkörde bilen menade han snarare att det verkade komma från bakaxeln. Han menade också att det fanns ett transmissonsljud därifrån som inte var som det skulle.
11 augusti, 2014 kl. 18:21 #26036Det kan vara bra att komma ihåg att balanserade hjul inte är det samma som runda hjul.
Oljud i bakaxeln är väl standard på en Bertone?
Men det är alltid svårt att jaga konstiga ljud och vibrationer…..! Lycka till!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.