Vidrutetorkare ur funktion – Bertonekupé

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Vidrutetorkare ur funktion – Bertonekupé

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Vindrutetorkarna på min Bertone 1600 -75 har lagt av. Någon som kan en bra felsökningsmetod?

Stockholm

Snurra säkringen? Mäta på båda sidorna? Händer ibland att säkringen kan bränna bort material i änden så den ser ok ut men bör bytas.
    Sitter motorn knepigt till? Om inte går det mäta på den. Du ska ha direktström på en anslutning vid “nyckel på”. När du slår igång torkaren får du ström på ytterligare en kabel. Detta är grundprincipen hur torkarna funkade på 70-talet. Kan kanske ge lite vägledning.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Robert Hultman
    Deltagare

Felet funnet!

Kopplingsplinten på bilden var ärgad och smutsig. Nu är den ren och då funkar torkarna igen. Eller om man är noga: Nu funkar torkarmotorn. 

Återstår bara att montera tillbaka det jag tog bort. Jag bävar för att sätta tillbaka plåten. Den ska in under gummilisten till fönstret och över en liten kant. Känns som en uppgift som kommer att ackompanjeras av svordomar och potentiellt blodvite.

Stockholm

Per Wadén
    Deltagare

Om du inte redan monterat tillbaka plåten, så passa på att smörja de roterande axlarna som torkarna sitter på.

De brukar vara torra och till sist går de ej runt.

Per

PerBerlina

Igino Cazzola
    Deltagare

Jag tycker att det ser lite scary ut. Varför inte använda hel-isolerade kabelskor? http://www.clasohlson.com/se/Flatstiftshylsa-helisolerad/Pr150294010

Jag är fullständigt Räserskadad

Robert Hultman
    Deltagare

Ja nu är plåten på plats igen. I regn och ruskt monterade jag tillbaka den. Det gick lättare än jag befarat men inte så lätt att jag med lätt hjärta tar bort den för att byta kabelskor och smörja.  Vad gäller kabelskorna får jag trösta mig med att det är original och funkat i 40 år… Jag har inte skruvat fast de fyra skruvarna i framkant på plåten än. Jag måste vika upp den lite i morgon för att komma åt att sätta fast vindrutespolarslangen i munstycket. Kanske kan man komma åt att klämma in lite fett på en del ställen.

Stockholm

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.