vilka R-däck på 15×7 fälgar AR156 2.0??
Published by Robin Berzelius on
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 25 mars, 2014 kl. 15:41 av Gustav Holmdahl.
-
FörfattareInlägg
-
24 mars, 2014 kl. 20:48 #24553
Lyckats snubbla över fyra 15×7 5×98 ET23 ProRace fälgar till 156:an (2.0TS med originalbromsskivor och ok). Vackert så.
Men vilken dimemsion på R-däcken???
Tänkte att 195:or skulle vara rätt. Men kikade sedan på rejsa.nu:s förnämliga guider över R-däck.
Tydligen rekommenderar däcktillverkarna (Michelin och Toyo et al) själva 225/45 på 7 tums breda 15″-fälgar.
Är det bara att gå på den rekommendationen eller ska man tänka annorledes – så brett som möjligt utan “ballong-effekt” torde vara bäst för slitstyrka och bangrepp, eller?
Vad säger den samlade erfarenheten?
24 mars, 2014 kl. 21:17 #24554Kostnaden kan väl också vara en faktor, brukar vara ganska märkbart mellan typ 205 och 225. Jag gick från 225/50-15 till 205/40-17 förra säsongen, tyckte bilen blev livligare och roligare att köra men jag tror det var bättre grepp med 225/50-15. Men där kommer ju flera faktorer in in bilden.
Inget är svårt om man kan det.
24 mars, 2014 kl. 22:06 #24555Allt från 195 till 235 ska funka med 7 tum bred fälg enligt Toyo http://www.toyo.co.uk/tire/pattern/proxes-r888
Köp inte alltför brett och något som är billigt.
Går det så går det...
24 mars, 2014 kl. 22:31 #24556195 eller möjligen 205, bredare än så skulle inte jag köra på en 7″ fälg.
Jag är fullständigt Räserskadad
24 mars, 2014 kl. 22:34 #24557Nej, det här var knepigt. Jag hade tänkt med Toyo R888 p g a priset (i förhållande till förväntad prestanda i R-däck kontra att hasa runt med gatdäcken på bana…)
225:or på 7 tum breda fälgar, enligt rekommendation från många tillverkare, verkar gå bort helt och hållet. Däckstommen verkar inte palla för det – oavsett märke på däcket. 225:or verkar passa bättre på minimum 8 tum och litet till.
Nu har jag läst många trådar och inlägg på olika forum. Återkommande kritik mot Toyo R888 verkar vara att de är för mjuka i stommen OCH överhettar.
Av inläggen drar jag slutsatsen att 205:or verkar fungerar bra med 8 tum breda fälgar – för styvhet. Då borde 195:or ligga rätt på 7 tum fälgar i o f s…
Men. Risk för överhettning?!? Min 156:a är “fully loaded”, dvs. original med inredning och allt. Tutti! c:a 1250 kg. Det är rätt tungt i r-däckssammanhang…
Pallar 195:or med värmen?
Jag vill ju absolut inte ha 205:or som känns veka. Och dessutom blir ett däck som kränger också väldigt lätt överhettat.
Men ett styvt däck som blir FÖR varmt FÖR fort är också helt kass. Det är ju bara för trist att köra 3-4 varv och sedan ha “tvålkänsla” i däcksfäste.
Bilen är rätt mjuk – Bilstein B12:or med HR “sänkfjädrar” – 40mm och Eiback stabikit fram o bak). Och jag kör rätt mjukt (tidigare tvingad av gatdäcken men jämförelsvis med andra efter två dagar på Sviestad uppenbarligen ändå rätt mjukt…)
195 eller 205? Sedan har ju Toyo också ett 195/50 däck som de klassar som GGG. (jag uppfattar SG som mjukt, GG som normalt och GGG som hårt). GGG- Kan det vara nåt? Eller är det bara köpa. Lära. Och efter säsongen dela med sig av erfarenheten här?
24 mars, 2014 kl. 22:52 #24558Inlägg av Igino Cazzola på 2014-03-24 22:31
195 eller möjligen 205, bredare än så skulle inte jag köra på en 7″ fälg.
Nä-men, se där! En röst på 195! Toppen.
Nu beställer jag. En Alfa ska vara lätt i steget!
(och GGG är tydligen mjukast – inte hårdast. Det är GG som är hårdast)
24 mars, 2014 kl. 23:27 #24559Inlägg av Robin Berzelius på 2014-03-24 22:52
Inlägg av Igino Cazzola på 2014-03-24 22:31
195 eller möjligen 205, bredare än så skulle inte jag köra på en 7″ fälg.
Nä-men, se där! En röst på 195! Toppen.
Nu beställer jag. En Alfa ska vara lätt i steget!
(och GGG är tydligen mjukast – inte hårdast. Det är GG som är hårdast)
GG är medelhårda om jag inte minns fel, kör såna på min Alfetta på 940 kg, du vill absolut inte ha mjukare i alla fall… Sen skulle jag kolla Kumho V70A hos Camskill. Bättre däck än Toyo och ibland även billigare…
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
25 mars, 2014 kl. 14:43 #24560Tack, Björn!
Det var billigare med Kumho 205:or från UK med frakt än motsvarande Toyosar från Svedala. Dessutom verkar 195:or gå bort för Alfa 156 2.0 i original “matchvikt”. 205 är min (och typ max på 7 tum breda fälgar).
Och den samlade bilden vid sökning på Kumho V70 vs. Toyo 888 är att Kumho får bäst kritik av flest.
25 mars, 2014 kl. 15:41 #24561Jag körde Kumho V70 225/24/15 på 7″ breda fälgar på Alfa 75’an. Testade 205 R888 en tävling, de smälte bort efter några varv på Kinnekulle. Detta med ca 1100kg tung bil.
205 bredd på 156 måste vara absolut minimum. Givetvis spelar hjlulvinklar, körsätt och tex stötdämpare och fjädrar in också.
Giulia 20 Super
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.