Vilken Glykol är bäst?

Published by Martin Sipek on

Forum Teknik Vilken Glykol är bäst?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Martin Sipek
    Deltagare

Oljetrådar är ju populära, tänkte vi kunde få till en Glykoltråd.

Vad använder ni för Glykol i era Alfor?

Lars Söderman
      Deltagare

Jag skrev ett jättelångt inlägg i gamla forumet om olika typer av glykol, vilka som är blandbara med varandra, att färgen inte talar om vad det är för glykoltyp, mm. mm. Jag kommer inte åt gamla forumet så någon annan kanske kan leta upp det?

Efter noggrannt grävande efter fakta så slutade det med att jag hällde Biltemas Longlifeglykol i bilen.

Martin Sipek
        Deltagare

Vill minnas att jag läste det men det var länge sedan. Märkligt det här med nya hemsidan att vi inte kan komma åt det gamla forumet. Snacka om slöseri med resurser.

Lars Söderman
          Deltagare

Inlägg av Martin Sipek på 2014-10-10 09:38

Vill minnas att jag läste det men det var länge sedan. Märkligt det här med nya hemsidan att vi inte kan komma åt det gamla forumet. Snacka om slöseri med resurser.

Vissa kommer åt det. Jag fick hjälp att hämta min Fix & Trixtråd.

Men nu kommer vi ju från ämnet !!!

Bo M. Hasselblad
            Deltagare

Hej!

Är det detta inlägg du tänker på?

Behöver fylla på vatten/glykol
              Lars Söderman 2012-03-04 18:51 Redigerat: 2012-03-04 20:47

Är inte heller professor på gykol, men när jag grottade i det för ett tag sedan kom jag liksom Magnus fram till att man inte bombsäkert kan säga vilken typ av glykol det är utifrån färgen. Det varierar med olika fabrikat.

Det som verkar legio vad det gäller additivtyp är BASFs beteckningar som VW/Audi anamat:

(De högre numren (G48,G30,G34) är longlifeutförande.)

G11/G48:      Mono Etylenglykol (MEG) giftig, inneåller fosfat-, nitrat-, nitrit- och silikatbaserade tillsatser. Vanligtvis grön blå eller gul. 

G12/G30:      Mono Etylenglykol med OAT (Organic Acid Technology) tillsatser för minskad korrosionspåverkan på motorn. Variernade färg, flouricerande gul till röd.

G12+/G34:    Samma som G12, men blandbar både med G12 och G11. Vanligtvis lila.

För aluminiummotorer bör man använda G12 eller G12+ eftersom additiverna har korrosionshämmande egenskaper som lämpar sig för det.

Sen finns det den mindre giftiga mono propylen glykolen (MPG). Även den finns med G12 eller G12+ additiver. Tvärt emot vad Magnus skriver så har jag erfarit att det går bra att blanda MEG och MPG. Vi kanske får grotta lite mer i det.

Slutsats: Köp en G12+ / G34 glykol till din aluminiummotor och du kan blanda den med vad som helst!

Det var det jag hittade på gamla forumsidorna. I ett annat inlägg hänvisade du också till denna sida: Glykolinfo

Sammantaget reder det ut begreppen vad gäller glykol. Om det ger svaret på frågan är å andra sidan oklart 

Bo M. Hasselblad

Lars Söderman
              Deltagare

Strålande! Man tackar!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.