Vilken olja till GTV6 -85
Published by Jakob Rödby on
- Detta ämne har 15 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 12 april, 2018 kl. 16:06 av
Henrik Lindgren.
-
FörfattareInlägg
-
23 februari, 2018 kl. 13:18 #22243
Vilken olja rekommenderar ni till en GTV6 1985 ?
Motor, växellåda och diff?
mvh Jakob
23 februari, 2018 kl. 13:50 #22244Till motorn kör jag 10W60 ENI/AGIP. Funkar fin fint.
23 februari, 2018 kl. 15:42 #22245Nedan text har jag sparat, någon hjälpsam forum medlem här som skrev:
“En rak sae 75w GL5 ( måste vara GL5 ) sparar på synkringarna och tillåter snabbare växlingar . Motoroljan (AGIP 10/60) är ett bra val men inte helt nödvändig, räcker med 5w-50 mobil eller liknande.
Tänk på att en Busso v6 är inte nog varmkörd för än man kört minst 12 km, innan dess ska man inte gasa fullt.”Jag skall byta nu till sommaren, kör då Agip 10/60, köper 20 liters dunk och hamnar på ca 70kr/l.
GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar
23 februari, 2018 kl. 18:37 #22246jag har selenia racing hemma i 5 liters dunk. det kan du få för 100 kr litern. köper du en kartong med 20 liter. 4st 5 liters så kan jag sträcka mig till 90 kr litern.
gett mkt mer för det när jag köpte det till egna bilar för många år sedan.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
23 februari, 2018 kl. 19:05 #22247Hej:-) den hjälpsamma medlemmen är jag hälsningar Björn
26 februari, 2018 kl. 07:54 #22248Björn tipsade om den här oljan till transmissionen:
Trans MPM Gearboxoil, SAE 75W GL-5
Finns på Mekonomen för 155 kr, art. nr 41-11001A.
C.R.T - Carbonara Racing Team #36
Debut 2021: Plats 10, Klass III
2022: Plats 5, Klass III
2023: Plats 3, Klass III1 mars, 2018 kl. 01:13 #22249Hej några fakta!
Det finns fyra olika typer av smörjoljor,
1. Helsyntetisk – Uppbyggd från molekylnivå, ger minst friktion och har lång livslängd. Överlägset bäst men dyrast.
2. Delvis helsyntetisk motorlja – Uppbyggd från destillat från råolja och kan innehålla spår av mineralsyror.
3. Semisyntetisk – Blandning av mineralolja och antingen Helsyntetisk eller delvis helsyntetisk. Biltema säljer en bra dito av denna som jag haft i Alfetta GTV 2,0 (6 liter olja).
4. Mineralolja, om denna används skall oljebyte ske var 500 mil eller när oljeförbrukningen ökar.Ditt körsätt påverkar i högsta grad valet av olja, bankörning eller hårdkörning (höga varv och hög belastning) kräver högre viskositet på oljan t.ex. 10 – 60, 5 – 50, 10 – 40. Vid vinterkörning styr den lägre siffran, 0 – 40, 5 -40.
OBS! På dieslar med partikelfilter måste oljan uppfylla klassen C3 eller högre och det skall ovillkorligen stå att oljan är för bilar med partikelfilter (lowSAPS). Annars sätter p-filtret igen, i synnerhet vid varvtal under 2 krpm.
Gå aldrig under den klassningsspecifikation som angivits t.ex. ACEA A3/B3. Om en olja uppfyller en dito har den verifierats att den uppfyller de krav som ställs oavsett namnet på oljan!
Jag hittade en bra motorlja vid namnet Liqui-moly TopTec 4100 5l (ACEA B3/B4/C3)för 400kr tills dess att KG Knutsson tog agenturen => +300 kr. Vi kör dieslarna på en dito Selenia 5/40 (1500mil), Busso 6:an och GTV fyran på Biltema 5/50 (1000mil alt. 1 ggr/år) Alfa 90 2,0 MT-Motor vers. måste köras på 10/60 eller 15/60.
Det är alltid bäst att byta olja oftare, kortare intervaller. Var uppmärksam när oljan byter färg, (inte dieslar oljan blir svart tämligen omgående cirka 200 mil) och eller oljeförbrukningen ökar samt om du kan se att den blivit “tunnare”, viskositeten minskar och därmed smörjningen.
Med andra ord en billigare olja som byts t.ex. två gånger under ett intervall på 2000 mil kan vara ett bättre alternativ än en dyrare som byts en gång under samma intervall.
Jimmy
JimmyJ
5 mars, 2018 kl. 23:02 #22250Vad är fördelarna och nackdelarna med en rak växellådsolja jämfört med en 75w90? Den lägre viskositetsgraden som den rekommenderade raka oljan har torde väl lämpa sig bäst vid enbart vinterkörning? Men man kör ju mest och hårdast på sommaren!
6 mars, 2018 kl. 22:02 #22251Synkringarnas uppgift är att pressa bort oljefilmen för att på så vis få stopp på drevet för att uppnå rätt hastighet på dreven sinsemellan och på så vis undvika skrap . Det är lättare att pressa bort den raka 75 oljan .Lådans svaga punkt är synkningen inte smörjningen
7 mars, 2018 kl. 11:22 #22252Redline har en non-slip variant, kanske den skulle fungera bra i dessa lådor?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available
7 mars, 2018 kl. 19:55 #22253Du menar limited slip .Hursom om redline oljan är en rak 75w med spec . GL 5 så är det utmärkt . Limited slip tillsats kan annars köpas på Hansen racing och blandas i valfri 75w GL 5 om man nu har en diffbroms i lådan .
7 mars, 2018 kl. 20:12 #22254Nja, jag tänkte mer att oljan får göra jobbet så att inte synkningarna slits lika mycket. Non-slip och limited slip kanske är samma sak…
http://www.redlineoil.com/75w90-ns-gl-5-gear-oil
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available
8 mars, 2018 kl. 06:41 #22255Det fungerar inte så .Du behöver inte oroa dig för att använda 75w olja ,12500 mil på 12 år året runt i alfa 75 v6 utan problem nu
8 mars, 2018 kl. 08:17 #22256Infogar bara en nostalgisk återblick…
De första 116-bilarna tror jag var fyllda med sae90?? Varje start på vintern krävde krafttag. Båda händerna på spaken för att lägga i friläget. Sedan när motorn startade, och det gjorde den alltid… Då blev nästa steg att släppa kopplingen och få runt dreven i lådan, fortfarande friläge, låta den rotera några minuter innan man kunde köra. Jo det var tider det.
Men sedan på senare modeller blev detta mycket bättre. Antar att de bytt spec på oljan?
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
8 mars, 2018 kl. 19:23 #22257Svar ja . Ny spec. 75w-90 GL 5 och LS om diff men av egen erfarenhet så fungerar en modern sae norm bättre som typ 75w GL 5 eller 75w-80 GL 5 som är en vanligt förekommande spec. numera i dagens växellådor.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.