Vilken service behöver Alfa159??

Published by Anders Eriksson on

Forum Teknik Vilken service behöver Alfa159??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25764
    Anders Eriksson
    Deltagare

    Hej!!

    Egentligen borde en auktoriserad verkstad kunna hjälpa mig, men det verkar tyvärr omöjligt (vill inte skriva av mig mitt missnöje här dock)

    Alltså: Bilen är en 159, 1750Tbi. Uttagen juli 2012, har endast gått ca 600 mil
    Olja och filter är bytt december 2013 vid 450 mil (auktoriserad verkstad)

    Enligt verkstaden ska service ske vid 24 månader (eller något visst mil beroende på vad som inträffar först). Dessutom hänger inte oljebyte och service ihop ..??

    När jag kollar i instruktionsbok finns milangivelser 3500, 7000, 10500 osv. Finns dock inget om månadsintervall. Vid dessa mil är det ett antal kontroller som ska göras, däck, belysning, bromsbelägg mm

    Frågan är alltså: Är det någon som VET om bilen överhuvudtaget behöver servas?? Vad ska göras i så fall?? Som jag tolkar instruktionsboken ska olja och filter bytas med 12-24 månaders intervall beroende på körsätt, men servicen enligt mil-intervall endast. Det innebär att 3500 mil ligger ganska långt fram i tiden..

    Hoppas att min fråga blev begriplig

    MYCKET tacksam för svar // Anders

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #25765
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Jag vet inte just hur det är på din bil – men : 

    Det är tyvärr så att oljebytesintervall på nya bilar är kopplade till relativt långa miltal för att kunna visa en låg underhållskostnad.

    Sedan behöver ju inte dörrgångjärnen smörjas med samma intervall – detta är ju oftast typ 1 gång per år. 

    För att sy ihop detta till något som blir hanterbart för verkstad + kund så blir det typiskt ett servicebesök per år för att smörja dörrgångjärn etc och ett då kan man med fördel kombinera med olja + filterbyte. Eller om du kör extremt lite per år med bilen så kanske bilfabriken föreslår att det räcker med oljebyte var annan service. Många kunder tycker detta blir dumt att inte byta olja + filter varje år (om man kör många korta sträcker blir det mera skräp i motoroljan) så då kanske det är klokt ändå att på eget bevåg insistera på ett extra oljebyte. 

    Jag har en 159 diesel och den tänker jag plåga med ett servicebesök per år för olja + filter + olja dörrgångjärn etc.

    Eftersom den rullar minst 3.000 mil per år så ska den få sig en ny kamrem vart 4’e servicebesök. (det rekommenderas ca vart 4’e år eller 15.000 mil på 1,9 diesel om jag fattat rätt).

    Andra konstiga jobb som tex bromsbelägg eller framvagnsdetaljer kanske inte riktigt lirar i mitt serviceschema och då får man väl åka en extra gång till verkstaden. Samtidigt vill man ju inte åka dit i tid och otid.

    Så har jag tänkt i alla fall!

    #25766
    Anders Eriksson
    Deltagare

    Jo, ligger mycket i det..

    Problemet just nu: verkstaden vet inte/kan inte tala om vad de ska göra. De vet inte vad det kostar, samt hur lång tid servicen tar. 
    Efter ett antal telefonsamtal har vi lyckats boka en dag då bilen ska in på verkstad. När jag vill veta klockslag blir det väldigt svajiga svar.. de vill att jag lämnar bilen på morgonen (eller kvällen innan). Att boka en tid, och jag sitter och väntar, nja… se det verkar inte så populärt.

    Jag tycker att bilservice-branschen är väldigt ickekundanpassad.

     

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #25767
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Ja, det känns inget bra. Att ha en bra verkstad är viktigt. Jag servade min 156 GTA (har en sådan med) på AR-bil i Sthlm och har en bit att åka för att ta mig dit. Inga problem att vänta vid deras fikahörna och har man jobbdatorn med så kan man fördriva de 2 timmar det tar att fixa bilen utan att ha några problem med det. Så där funkar det perfekt!

    #25768

    Du har precis samma uppfattning som jag fick då det gäller service. Oljebyte med 12 -24 månaders intervall, eller 3 500 om det infaller under tidsperioden.
    ”Vanlig service” ska göras med 3 500mils intervall.  Men min verkstad sa att man brukar väl normalt åka in och kolla över bilen 1 gång/år???
    Håller med om att det är luddigt allting.
    Men observera att när bilen servas så är det på 2 olika servceåterställningar. 1 för Vanlig service och 1 för oljebyte i motorn.
    Åkte på detta då verkstan (20mil bort) glömt återställa det på min bil.
    Den lokala Mekonomenverkstan kunde fixa Serviceåterställningen men inte larm för oljebyte som dök upp 1½ månad efter servicen. Har idag åkt 45 mil på kombinerad minisemester och ”kvittering oljebyte”.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #25769
    Rickard Bergh
    Deltagare

    Inlägg av Anders Eriksson på 2014-07-10 20:58

    Jo, ligger mycket i det..

    Problemet just nu: verkstaden vet inte/kan inte tala om vad de ska göra. De vet inte vad det kostar, samt hur lång tid servicen tar. 
    Efter ett antal telefonsamtal har vi lyckats boka en dag då bilen ska in på verkstad. När jag vill veta klockslag blir det väldigt svajiga svar.. de vill att jag lämnar bilen på morgonen (eller kvällen innan). Att boka en tid, och jag sitter och väntar, nja… se det verkar inte så populärt.

    Jag tycker att bilservice-branschen är väldigt ickekundanpassad.

     

    det är så här att din bil har en kalkylator för oljebytet. den beräknar detta själv beroende på körsätt.
    det är ena service typen. den andra är vanlig service och då är det bara filer för tex bränsle. luftfilter och kupefilter samt en massa kontroll punkter. detta ska göras vid intervallen 3500 mil. oljebytet kan du få indikation på att göra vid 2000 mil redan då den säger till själv om bytet. detta ska göras och indikatorn för oljebytet ska bytas.  har du en bil med garanti är det ännu viktigare att servicen görs rätt. dels oljebytet som indikeras. sedan är det viktigt att dom andra intervallerna följ. detta ska göras minst var 24 månad eller på sträckan. vilket som föst uppnås.  att inte en auktoriserad verkstad kan ge dig info om detta är dåligt. dom ska ge dig pris på din fråga. en 1750 tb  ska ha en speciell olja med. det är en uppgradering på den än vad som näms i instruktionsboken.

    gällande indikatorn som blinkar o säger till om oljebytet. den måste återställas efter ett byte. motorn o databoxen vet inte att oljan är bytats.  kör man med den blinkande för länge efter så tror elektroniken att oljan är av sämre kvalitet och då tillslut så kan motorlampan tändas och det blir en effekt begränsning. detta för att skydda motorn. vi hade en postabil där dom sket i o säga till och boka tid för oljebyte. då kom bilen bärgad in pga att den gjorde inte mer än 70 o växlade bara till trean. då fanns det en felkod på oljekvaliteten  var dålig och därför begränsat. efter byte av olja och återställning av indikatorn för detta så försvann felkoden i motorstyrningen. man raderar nämligen oljeindikatorn för byte i motorstyrningen.

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #25770
    Mats Forssén
    Moderator

    Jag har en 159 1750 TBi som fick turbohaveri på väg till Gelleråsen i maj. Då hade den gått ca 3200 mil och var drygt 1,5 år gammal. Ingen service- eller oljebytesindikator hade gett signal och jag hade även manuellt hållit koll på oljenivån mha oljestickan. Eftersom serviceinstruktionerna ser ut som de gör hade jag tyvärr inte servat den någon gång före haveriet. Hädanefter blir det oljebyte var 12:e månad…

    (Haveriet täcktes av garantin utan problem öht)

     

    #71 Abarth 695 Assetto Corse Evo

    #25771
    Anders Eriksson
    Deltagare

    Att det är två olika servicar har jag koll på, oljeservice samt vanlig service. Låter konstigt, men det är väl bara att acceptera.. Oljan är bytt för 150 mil /6 månder sedan. Ja, den uppgraderade oljan.

    Då är ju frågan om den ”vanliga” servicen, framgår ju egentligen inte att det är 3500 mil eller 24 månader, beroende på vad som inträffar först. Om det bara är mil som gäller, då ska ju min bil in på service först om 7-9år med nuvarande körsträcka per år

    Jag tänker ringa runt till fler verkstäder idag, nån borde ju vara intresserad..!

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #25772
    Benny Steen
    Deltagare

    Inlägg av Mats Forssén på 2014-07-11 01:19

    Jag har en 159 1750 TBi som fick turbohaveri på väg till Gelleråsen i maj. Då hade den gått ca 3200 mil och var drygt 1,5 år gammal. Ingen service- eller oljebytesindikator hade gett signal och jag hade även manuellt hållit koll på oljenivån mha oljestickan. Eftersom serviceinstruktionerna ser ut som de gör hade jag tyvärr inte servat den någon gång före haveriet. Hädanefter blir det oljebyte var 12:e månad…

    (Haveriet täcktes av garantin utan problem öht)

     

    när man ser hur blaskig och tunn oljan blivit efter 12mån så är det inte svårt att motivera tätare byten. och jag har ju mest äldre bilar. moderna motorer torde vara ännu känsligare då lagerbanor i ram och vev är smalare för att minska friktionen, vilket kräver mindre lagerspel, vilket gör dom ännu känsligare för dålig oljefilm och smuts.

    #25773
    Peter Braun
    Deltagare

    Den vanliga servicen skall göras vart annat år eller 3500mil. Står i instruktionsboken om jag inte minns fel. Personligen så byter jag olja och filter en extra gång efter ca 1500 mil. 24 månader eller 3500 mil känns allt för långt. Bromsvätska skall bytas vart annat år. 

    #25774
    Anders Eriksson
    Deltagare

    Tack för alla svar och synpunkter. Beslutet är taget och servicen bokad:

    Jag kör på 3500milaservicen. Verkar som den egentligen är 3500mil ELLER 24månader. Det är inte aktuellt med oljebyte nu, då denna endast är 6månader/150mil.
    Det enda som ska bytas är kupeluftfilter (pollenfilter). Alltså får jag väl se det humoristiska i att betala 2300kr för att meken ska byta ett filter och konstatera att alla glödlampor lyser. Ja just det, han ska ju smörja gångjärnen också

    Sen har jag en fundering hur det egentligen är med tidsbokning för bilverkstäder..? Verkstaden envisas med att vilja ha bilen kl 7, direkt på morgonen, alt. lämna kvällen innan. Alltså; det kan ju omöjligt vara så att ALLA bilar ska in direkt på morgonen. Eftersom de flesta jobb har fast pris, borde de ju ha fast tidsåtgång. Måste ju vara busenkelt att ordna ett bokningsschema!! 
    Ja, jag kanske är en jobbig kund. Men i detta fall bestämde jag att jag kommer avtalad dag, efter frukost, dvs kl 9.15. Jag tar med mig en bok och väntar tills bilen är klar. Herr kundmottagare lät inte helt nöjd, men han hade inga vettiga motargument 

     

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #25775
    Filip Norén
    Deltagare

    Oljebytesintervall på 3500 mil är stolligt. Hade det varit min bil hade jag bytt minst två gånger på 3500 mil! 1750 TBI:n ”ska” väl enligt Alfas rekommendationer också ha en ny uppdaterad Selenia-olja som förebygger turbohaverier. 

    GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring

    #25776
    Fredrik Åstrand
    Deltagare

    ”Uppdaterad” Seleniaolja till 1750 TBI nämns i denna tråd, vilken olja är det? Dags för byte på onsdag.

    I min bok (bilen från 2011) står det Selenia StAR P.E (pure energy)

    159TBI GTV3.0-86&2.0TS förr Gulietta83Spiders70veloce71inizione &-93:a 75 2.0 TSGTV V6 25-86

    #25777
    Anders Eriksson
    Deltagare

    Inlägg av Fredrik Åstrand på 2016-03-06 19:15

    ”Uppdaterad” Seleniaolja till 1750 TBI nämns i denna tråd, vilken olja är det? Dags för byte på onsdag.

    I min bok (bilen från 2011) står det Selenia StAR P.E (pure energy)

    Selenia Sport Power 5W40

    håll även koll på oljenivån efter service! jag hade problem med för lite påfyllt. När jag hämtade bilen indikerade det fullt, efter en längre tur (varmkörning) sjönk oljenivån. både indikatorn och på Stickan var det ca halvt.  jag hade väldiga problem att få verkstaden att ens lyssna på mina argument….  jag misstänker att vid oljebytet töms även oljekylare, vid riktigt drittsvarm motor, nån termostat som öppnar, försvinner alltså olja till kylaren, det behöver fyllas på ca 7 dl!

     

    nåja, ska inte skriva om alla problem jag haft med den verkstaden….. men: BIVA i Örebro är en bidragande orsak till att jag tillslut inte orkade åka modern Alfa… Sålde 159an efter 3.5 år och 800mil!    kommer dock alltid ha några Alfor som entusiastbilar, mycke pga en trevlig klubb och gemenskap!!

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #25778
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Inlägg av Anders Eriksson på 2016-03-06 19:46

    nåja, ska inte skriva om alla problem jag haft med den verkstaden….. men: BIVA i Örebro är en bidragande orsak till att jag tillslut inte orkade åka modern Alfa… Sålde 159an efter 3.5 år och 800mil!    kommer dock alltid ha några Alfor som entusiastbilar, mycke pga en trevlig klubb och gemenskap!!

    Förstår inte riktigt argumenten här. Bara för att du är missnöjd med en verkstad så vill du inte längre köra modern Alfa? Varför inte byta verkstad istället, vanlig service kan vilken verkstad som helst utföra.

    Det tog mig ungefär tio sekunder att hitta serviceschema till 159. Visserligen med miles istället för km men det är inte särskilt svårt att räkna om.

    http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_…dule.shtml

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.