Vilken väg ska CAR ta?

Published by Robert Hultman on

Forum Allmänt Vilken väg ska CAR ta?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

I styrelsen har vi vid de senaste mötena bland annat diskuterat framtiden för CAR. Det är inte så att vi upplever att vi står inför en akut kris på något sätt. Men det kan vara bra att ha diskuterat hur vi som klubb ska förhålla oss till olika tänkbara framtidsscenarier.

En sån diskussion är dock ingenting som bör stanna inom styrelsen. Den berör oss alla som medlemmar och därför vill vi gärna ha en diskussion om ”Framtiden”.

En sammanfattning av diskussionen i styrelsen skulle kunna se ut så här:

De senaste åren har medlemsantalet i CAR legat strax över 1000, efter att ha minskat från toppåren runt sekelskiftet då vi hade drygt 2000 medlemmar. Den nuvarande medlemsnivån är tillräcklig för att bedriva den verksamhet vi gör, med de avgifter vi medlemmar betalar. Skulle medlemstalet sjunka drastiskt kommer vi att behöva ompröva det vi gör och hur vi gör det.

Det finns en del orosmoln på klubbhimlen:

• Antalet föreningsanslutna minskar generellt i Sverige.
    • Körkort är inte en självklarhet för unga idag.
    • Inställningen till bilen ändras. Allt färre tycks intressera sig för bilar som sådana. De är i värsta fall ett nödvändigt ont och självkörande bilar, bilpooler m m lösningen på problemet.
    • Sammangåendet mellan FCA och PSA skulle i värsta fall kunna innebära att varumärket Alfa Romeo, läggs ned eller på is. Eller hamnar på andra bilar i företagsgruppens sortiment. Bilar som saknar Alfa Romeos DNA.
    • Köpare av Stelvio och Giulia kanske inte har samma känsla för Alfa Romeo, som tidigare generationer Alfa-ägare. Det är kanske viktigare att ha en prestigebil på uppfarten än just en Alfa Romeo.

Å andra sidan har Alfa Romeo med de nya modellerna sålt bättre än på många år i Sverige. Faktum är att antalet sålda Alfor är i nivå med rekordåren då Alfa 156 och 147 var storsäljare.

Styrelsen vill därför ta initiativ till en diskussion om hur vi, som klubb, ska förhålla oss till olika tänkbara utvecklingar. Kan det bli aktuellt med ett ökat samarbete med andra märkesklubbar? Kanske rent av en ”Italienska bilklubben”? Är ett ökat samarbete med de danska och norska klubbarna vägen att möta ett minskat medlemstal? Ska vi ändra inriktning på verksamheten och kanske ha off-roadträffar för SUV-ägare?

Vilka hot och möjligheter för CAR ser du?

Stockholm

Roland Ekström
    Deltagare

Ha, ha, ha Offroad för SUV:ar? De hade fastnat i första stubbe eller hål. Däremot finns det en annan FCA bil som är terränggående fordon enligt trafikverket nämligen JEEP. Nåja skämt åsido, det hade väl varit trevligt med ett närmare samarbete med de nordiska Alfaklubbarna?
    Att ett bilmärke blir ”föräldralös” innebär inte att det dör. Jag har även AMC som är ”föräldralös” och intresset för märket är stort som för andra föräldralösa” märken?

Rolle, f.d. offroadare.

I garaget just nu:
    2 st. 159 SW 3,2 Q4 2007, 2008 bägge optimerade
    164 Super -94 V6 Busso
    Chrysler Saratoga 1958 original 7 400 mil sedan ny
    Rambler Ambassador Cross Country 990 1965 California bil
    2 st. Volvo V90 1998
    Jeep Grand Cherokee 1995, vinterbil
    Volvo BM LM 840
    Volvo BM 430

Robert Hagblom
    Deltagare

Hej
    En tanke jag haft är att vi i klubben skulle kunna verka för att hjälpa de som kan och vill anpassa sina Alfor till fossilfria eller fossilfriare bränslen. Tex genom att försöka påverka så att det tex blir lagligt och på enklare göra konverteringar av våra Alfor. Sammanställa tips och trix vad som krävs osv. Tror att vi kommer vara tvingade att göra nått i alla fall förr eller senare om vi ska få fortsätta använda vär kära Alfor.

Mvh Robert Hagblom

Robert Hagblom

Lars T Andersson
    Deltagare

Jag stöder det där med off-road. Då kan jag ta med Stelvion och Wranglern på samma träff. Hustrun i Stelvion på gräsmattan och jag i skogen……
    Perfekt!
    Skämt åsido, Roberts analys är nog helt korrekt framför allt vad det gäller inställning till körkort och bilar. Att äga en bil verkar vara betungande för den yngre generationen eftersom sharing-företagen blir fler och fler samtidigt som ’köra bil’ (d.v.s. det som vi håller på med) helst ska ersättas av ’åka bil’.
    Men vi kanske ska acceptera att bli en liten exklusiv skara av ”troende” entusiaster. Nördar anses ju numera som en helt naturlig del av världen.
    Lars

Tråkig utveckling på medlemsfronten, det finns många anledningar till detta och till yngres inställning till bil. Jag som arbetar på ett stort kontor i Stockholm tycker ändå att de flesta av våra yngre medarbetare har körkort men väljer bort bil för att det är för dyrt att hålla sig med bil i Stockholm alternativt/och att den inte behövs i samma utsträckning som när man bor utanför stan. När de blir äldre och flyttar till förorten köper de ofta bil.

En viktig orsak till utvecklingen är därför urbaniseringen till storstäderna och politikernas mobbning av bilister. Det är alldeles uppenbart att den ökade trängseln som vi fått i Stockholm med kraftigt höjd trängselskatt som följd främst är politikernas FEL och det att miljöpartiet fått härja fritt med sin symbolpolitik. Vi har fått avstängda vägar, vägarbeten som tillåts ligga stilla i månader och försämra framfart, höjda p-avgifter, områden som p-avgiftsbelagt lagstridigt (Bromma), dubbdäckförbud, höjda p-böter, provocerande många nya busskörfält som används en gång var femte minut eller inte alls, gator där bilar får mindre plats än fotgängare och cyklister trots att bilisterna till antal är betydligt fler (Torsgatan m m). Det har blivit på modet för politiker att trycka dit bilismen vilket fått konsekvenser för Stockholmare som vill ha egen bil. Jag skulle önska att det fanns starka bilorganisationer som protesterade men så länge det inte händer blir det tyvärr värre.

Hans

Roland Ekström
    Deltagare

”Utan bilen stannar Sverige” var en slogan en gång i tiden men är nog aktuellt fortfarande. Vi har stängt av innerdelarna i våra städer och tättorter för bilar och samtidigt har centrum dött ut när butikerna går sämre. Ute runt om har stora köpcentrum växt upp med gratis parkering ända fram.Det är fortfarande det bekvämaste sättet att handla, nära till bilen att lasta. Det är inte säkert att butiksdöden i centrala delarna i våra tätorter och städer dör med anledning av bilfritt men det finns ett klart samband.

I garaget just nu:
    2 st. 159 SW 3,2 Q4 2007, 2008 bägge optimerade
    164 Super -94 V6 Busso
    Chrysler Saratoga 1958 original 7 400 mil sedan ny
    Rambler Ambassador Cross Country 990 1965 California bil
    2 st. Volvo V90 1998
    Jeep Grand Cherokee 1995, vinterbil
    Volvo BM LM 840
    Volvo BM 430

Reidar Balstad
    Deltagare

Noen idéer til morgenkaffen:
    – Samarbeide med t.ex Carplus (leasing) / Hedin om gratis 1 år medlemskap i CAR til alle som köper ny/begagnat Alfa Romeo
    – Informasjonsbrosjyre og siste nummer av Klöverbladet ligger i bilen när kunden hämtar
    – Alfa Romeo ”provkörningskvällar” för medlemmar hos utvalgte Alfa handlare, gjerne med CAR-medlemmer som ”subject matter experts” på Alfa

Ayhan Dizdar
    Deltagare

Mycket bra förslag. Jag har erbjudit Holmgrens i Helsingborg liknande förslag. Tex att ha speciella visningar där medlemmar ställer ut någon äldre AR som showbil samtidigt som CAR medlemmar hjälper till som experter, erfarenhet, passionen etc . Ett sätt att boosta försäljningen och jag har erbjudit att göra det gratis. Handlarna vill ha stöd från FCA med kampanjer men det är svårt. Även dyrt att ha personal arbetandes på helger. Det är här det går fel tycker jag. Bättre att ha stängd försäljning under dagtid på några vardagar och har full bemanning på kvällar och helger. Det är då köparna är aktiva……eller?

Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Giulia Super 2.0T -17

Ayhan Dizdar
    Deltagare

Mycket bra förslag. Jag har erbjudit Holmgrens i Helsingborg liknande förslag. Tex att ha speciella visningar där medlemmar ställer ut någon äldre AR som showbil samtidigt som CAR medlemmar hjälper till som experter, erfarenhet, passionen etc . Ett sätt att boosta försäljningen och jag har erbjudit att göra det gratis. Handlarna vill ha stöd från FCA med kampanjer men det är svårt. Även dyrt att ha personal arbetandes på helger. Det är här det går fel tycker jag. Bättre att ha stängd försäljning under dagtid på några vardagar och har full bemanning på kvällar och helger. Det är då köparna är aktiva……eller?

Andreas Möller
    Deltagare

Intressant diskussion och bra förslag.

Banträffar och Italiensk kultur tycker jag som vanligt är det viktigaste.

Att samarbeta med de Italienska koncernsyskonen tycker jag är en självklarhet (i huvudsak Fiat- och Lanciaklubbarna) och att ha som praxis att alltid bjuda in de nordiska systerklubbarna tycker jag också är självklart. I realiteten gör vi väl oftast det redan. På klubbnivå tycker jag inte man behöver ligga sömnlös om nätterna p.g.a. de övergripande trenderna i samhället, det är inte jättemycket vi kan göra åt det. Sen tycker jag inte att det är fel att man som en form intresseförening arbetar med lobbyism; insändare, debattartiklar etc som främjar våra gemensamma intressen – så länge klubben internt är tydlig med vilka frågor den driver och försöker hålla dem icke-ideologiska i partipolitisk mening. Klubben kanske skulle ha en samordnare för dessa frågor?

Även om medlemsantalet inte är kritiskt så borde vi försöka få till en positiv trend i tider av relativt sett god försäljning. Det ger oss även en större tyngd som förening om vi uttalar oss i frågor som rör bilism etc. När man som jag själv varit medlem i över 20 år och har fem italienska bilar, så kan det vara svårt att se hur det skulle vara att köpa sin första Alfa Romeo. Jag köpte Stelvion av en kanonbra ny Alfa-handlare, men tror inte någon där är klubbmedlem och inte heller nämner de att det finns en klubb. Sett till utbudet av aktiviteter, medlemstidningen samt rabatter genom klubben, så borde det vara en ”no-brainer” för alla nya Alfa-ägare att gå med. Frågan är om de känner till klubben och det totala erbjudandet? Är det några Alfa-ägare som lämnar klubbar, i så fall varför?

Ayhan Dizdar
    Deltagare

Hej,
    Jag har läst detta inlägg ett antal gånger nu och även funderat av och an om det finns något att tillägga, och nu kände jag att det kanske finns något. Trenderna gällande bilar är tydlig liksom intresset bland ungdomarna och det får mig att tänka i andra banor. Utifrån ett klubbperspektiv tror jag på ett utvidgat samarbete mellan de nordiska klubbarna och kanske på större internationell nivå. Vad förenar oss? Jo, bilmärket Alfa Romeo, men troligen även livsstilen kring märket och även Italien. Därtill kommer mat, mode, möbler, husgeråd mm. Skulle inte en samarbete mellan klubbarna kunna skapa en plattform för större avtalsmöjligheter med goda rabatter kring dessa produktområden förutom bilrelaterade produkter. Rabatter kring boenden (Hotell, air BnB etc). För yngre så kunde man påverka med instegsprodukter för att bygga varumärkesigenkänning. Tex få fram datorspel med häftiga AR bilar, AR-cyklar och AR-mopeder etc. Det sistnämnda skulle givetvis kräva samarbete med FCA antar jag. För racingintresserade skulle man kunna ha gemensamma resor till F1 eller andra klasser där AR verkar, givetvis med förmånliga erbjudanden.

Våga tänk i nya banor! Klubben är gammal med stor erfarenhetsbank på de gamla klassiska bilarna med förgasare och hur man optimerar chassiet för bästa varvtiderna. Dagens bilintresserade ungdom har inte alltid råd att köpa en Alfa och vårda den som vi entusiaster gör.
    Men de kan sitta i timmar och spendera massor med pengar för en värsting speldator och bilracingsimulator med stol, ratt o pedaler. En synergi kunde vara att erbjuda billigare klubb bankörning för yngre låt säga under 25 år. Kanske en club car racingbil som hyrs ut av klubben och yngre får pröva på bankörning med instruktör. Sen kan ungdomarna ta med sin bilsimulator till banträffar och få tips o trix på spårval av de äldre banrävarna och banrävarna får tips på hur man optimerar sin bilsimulator för bästa upplevelse.
    Sen tror jag oxå på en sammanslagning av de nordiska klubbarna och/ eller samarbete med andra italienska bilmärkes klubbarna. Att ha ett samarbete med generalagenter o åf är jättebra sätt att få in nya i klubben. Bara man får det att fungera. Har stångat mig blodig med att få till ett bra samarbete med åf o generalagent för italienska mc-märket aprilia här i Sverige. Nu står svenska apriliaklubben alltid i generalagentens monter på mc-mässan och raggar nya medlemmar och kan berätta om hur det är att äga o köra en aprilia. Generalagenten för aprilia har nog klubben att tacka för x antal sålda aprilia! Flera nya medlemmar som sagt att klubbmedlemars trevliga prat har gjort att de köpt en aprilia och går med i klubben. Sen måste det hända nåt i klubben också. Träffar och events med italienskt tema som inte bara behöver beröra Alfa!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.