Vinande ljud Alfa 159 2,2

Published by Anders Ternow on

Forum Teknik Vinande ljud Alfa 159 2,2

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Anders Ternow
    Deltagare

Då har det gått ett par veckor sedan senaste problemet (frusen handbroms), så nu var det dags igen!

När jag svängde in till macken efter ca 5 km körning hörde jag ett tydligt vinande ljud. Jag stannade och tankade och hoppades att det skulle sluta då jag körde igen. Det gjorde det inte. Vinandet följde varvtalet, nästan helt säker på att det lät även när jag frikopplade och gav lite gas. Efter några km hade ljudet minskat, men lät fortfarande. I jämn fart (ca 80-85) på sexan hördes det knappt, men det blev tydligare i lägre hastighet/växel. Provade att stänga av fläkten, ingen skillnad.

Väl hemma öppnade jag huven, mest för att titta lite (jag kan inte göra så mycket där under). Jag tyckte att det såg ut som att fläktremmen (multiremmen?) hade “spårat ur” och gick liksom ett hack utanför hjulet. Kan det stämma? Jag kände med fingret på “insidan” av hjulet och det kändes där som att remmen låg ett hack för långt ut.

Frågorna till bästa forumet blir alltså:

Kan det vara remmen som “spårat ur” och därför skapar ett vinande ljud? För mig verkar det logiskt – det lät ju (tror jag) oavsett växel i eller inte och både med och utan koppling.

Vad skulle annars kunna vara fel?

Tacksam för förslag och idéer!

Igino Cazzola
      Deltagare

Jag tycker inte att du skall köra en meter till innan du har låtit någon kunnig person kolla vad det är som är på gång.

Jag är fullständigt Räserskadad

Anders Ternow
        Deltagare

Multiremmen höll på att hoppa av, sa verkstaden.

Får köra v70 ända till på torsdag då jag fick tid bokad.

Alfa 156 – köra volvo 0 ggr på 7-8 år.

Alfa 159 – köra volvo 2 ggr på två månader… 

Peter Braun
          Deltagare

Har haft både 156 och 159 flera stycken av varje. Min erfarenhet är att 159:an både känns och har högre kvalitet. 

Anders Ternow
            Deltagare

Inlägg av Peter Braun på 2017-04-13 13:53

Har haft både 156 och 159 flera stycken av varje. Min erfarenhet är att 159:an både känns och har högre kvalitet. 

Jag är bara lite småbitter över att ha haft otur i början med 159:an. Man vill ju att allt ska fungera när man köper “ny” bil. Annars känns den gedigen på ett helt annat sätt än min 156:a.

Anders Ternow
              Deltagare

Trasig servopump gjorde att multiremmen inte stannade på plats. Som tur är tar bilfirman den kostnaden (13 000!), då jag köpte den för bara ett par månader sedan.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.