Då har det gått ett par veckor sedan senaste problemet (frusen handbroms), så nu var det dags igen!
När jag svängde in till macken efter ca 5 km körning hörde jag ett tydligt vinande ljud. Jag stannade och tankade och hoppades att det skulle sluta då jag körde igen. Det gjorde det inte. Vinandet följde varvtalet, nästan helt säker på att det lät även när jag frikopplade och gav lite gas. Efter några km hade ljudet minskat, men lät fortfarande. I jämn fart (ca 80-85) på sexan hördes det knappt, men det blev tydligare i lägre hastighet/växel. Provade att stänga av fläkten, ingen skillnad.
Väl hemma öppnade jag huven, mest för att titta lite (jag kan inte göra så mycket där under). Jag tyckte att det såg ut som att fläktremmen (multiremmen?) hade “spårat ur” och gick liksom ett hack utanför hjulet. Kan det stämma? Jag kände med fingret på “insidan” av hjulet och det kändes där som att remmen låg ett hack för långt ut.
Frågorna till bästa forumet blir alltså:
Kan det vara remmen som “spårat ur” och därför skapar ett vinande ljud? För mig verkar det logiskt – det lät ju (tror jag) oavsett växel i eller inte och både med och utan koppling.
Vad skulle annars kunna vara fel?
Tacksam för förslag och idéer!