I gamla .org forumet skrevs i en tråd att man kunde avhjälpa vindbruset från dörrarna i en GTV916 genom att klistra dit en extra list i bakkant av dörren, mot B-Stolpen.
Någon som har koll på var och hur listen skulle sitta, och vilka mått den hadde?
Köp en gummi- eller plastslang som är ca 1 meter lång – typ bensinslang eller liknande som är så smal att du kan stoppa in den i örat. Sen tar du andra änden av slangen och för runt fönstret på dörren – som ett stetoskop typ, Då kommer du att kunna höra EXAKT var bruset kommer ifrån och titta och ta ställning till varför det låter just där. Det är lika noga som på centimetern när.
Phase 1 av 916 har inte drop-down fönster, vilket gör att det är noga att rutan är justerad i rätt läge om det ska täta ordentligt när man stänger dörren. På min bil hade jag problem med att rutan på passagerarsidan inte hamnade rätt. Det visade sig dock bero på att mekanismen till rutan gick för trögt, och problemet upphörde då jag smorde upp fönstermekanismen inne i dörren.
Åke, ditt förslag innebär att någon måste köra bilen mendans jag lyssnar. Det är inte möjligt just nu eftersom bilen står i vintergaraget. Annars kan det se ganska kul ut för medtrafikanter när vi kör förbi med mig lyssnandes på rutan med stetoskop 🙂
Lars, bilen är en Fas 2 och mekanismen fungerar som den ska.
Hmmm…fas 2 skall ha en mekanism som drar ned rutan när man öppnar/stänger dörren alltså…? Gäller detta redan från 98 års modell? Var skall man börja felsöka – denna mekanism fungerar inte på någon av sidorna på min -98:a FL…
Det verkar vara väldigt svårt att få dörrarna och fönstren till GTV:n rätt justerade. Dessutom så börjar ju gummilisterna runt dörrarna bli ganska gamla vid det här laget. Jag köpte en självhäftande tätningslist från Jula för en billig peng som jag sedan klistrade runt på dörrarna. Det blev faktiskt rätt stor skillnad, återstår att se hur länge de sitter kvar. Listen jag köpte var denna: