Vindrutetorkare AR spider 916

Published by Björn Sjöström on

Forum Teknik Vindrutetorkare AR spider 916

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29033

    Hej, 

    Vindrutetorkarna på min AR Spider 916 -97 lever sitt eget liv sedan ett tag tillbaka. I bland händer ingenting oberoende av läge på spaken, ibland gör de ett slag när man slår på tändningen med spaken i läge “0”. År det spaken som spökar eller är det funktionerna i torkarmotorn som spökar?

    Har någon på forumet varit med om samma sak och konstaterat var felet är.

    Tacksam för svar så att man vet vilken ände man ska börja i. 

    Alfa hälsningar

    Björn

    Björne

    #29034
    Kenneth Larsson
    Deltagare

      Min blev sån när den stått en vecka på Arlanda i regn och rusk. Efter 2 nätter i garaget är allt perfekt igen = fuktproblem misstänker jag. På min gamla 156’a så var det jämt strul med torkarmotorerna. Tror det är ungefär samma prylar – tyvärr.

      #29035

      Mina har lagt av helt, permanent. Jag har felsökt enligt verkstadsmanualen, lite förenklat kan man säga att om spolarna fortfarande fungerar  men inget av lägena på torkarna går så är det motorn/styrenheten som gett upp. Det är också den som sitter utsatt för väder och vind så det är den mest sannolika felkällan. Har precis köpt ny (begagnad) motor/styrenhet av känd Alfisti och väntar på leverans, har jag dragit fel slutsattser i min felsökning så finns det snart en motor/styrenhet till salu 🙂

      #29036

      Hej, tack för tipsen, jag får nog börja felsökningen med torkarmotorn. Den har dock inte varit utsatt för speciellt mycket blöta, inte under vintern i alla fall då den står i varmgarage.

      Någon som vet om det är samma torkarmotor på AR 156? Det ger fler att välja på hos bilskrotarna i så fall.

      Ska börja med att kolla kontakter osv. då felet kommer och går.

      Följetongen fortsätter.

      Hälsningar

      Björn

      Björne

      #29037

      Rengöring av kontaktstycken på torkarmotor och nu fungerar allt som det ska

      Tack för tipsen!

      //Björn

      Björne

      #29038

      Kul att det löste sig. Mina fungerar också fint efter bytet av motorn. Har dock ett nytt problem, jag hittar inte igen rätt lägen på torkarna. Jag får förarsidans blad att parkera perfekt men då står den andra på tok för högt. Misstänker att jag måste hitta ett mellanläge men en bild av parkerade torkare eller ännu hellre en bild av mekanismen när torkarna är parkerade skulle sitta fint.

      Och ja, man kan märka upp när man demonterar…

      #29039
      Albert Svane
      Deltagare

        Hej, jag har också problem med vindrutetorkarna på min gtv. Dom slutade bara tvärt. Har kollat säkring och själva motorn och den går runt. Har mätt ström i endast en kontakt vid anslutningen till motorn. Verkar inte komma ström fram dit i de andra kontakterna. Hjälp, vad kan det va tror du?

      Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.