Vinge eller inte på Race-GTV

Published by Johnnie Eliasson on

Forum Bankörning Vinge eller inte på Race-GTV

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #42433
    Johnnie Eliasson
    Deltagare

      Om man ska välja mellan att köra utan vinge  eller med vinge+20kg vikt, hur hade ni gjort?

      Vad tjänar man mest på? Vilket går snabbast på banan? Erfarenheter?

      Bilen är en Alfetta GTV ca 900kg.

      #42434
      Micha Grönvalls
      Deltagare

        Det beror på köregenskaperna, fokusera på att få ut bilen först så vet du om du behöver en eller ej. Vill du bestämma redan nu så kan man ju gissa att den är värdefull.

        Hörde jag någon säga tävling ?

        #42435
        Stefan Atterhall
        Moderator

          Inlägg av Johnnie Eliasson på 2015-11-26 07:31

          Om man ska välja mellan att köra utan vinge  eller med vinge+20kg vikt, hur hade ni gjort?

          Vad tjänar man mest på? Vilket går snabbast på banan? Erfarenheter?

          Bilen är en Alfetta GTV ca 900kg.

          Vinge ser säkert tufft ut, men på de svenska banorna argumenterar jag för att de mest är bra för psyket. Jag hade alla dagar i veckan lättat 20kg!

          Har du för avsikt att köra på merparten “riktiga” banor som Spa, Hockenheim, Nürburgring osv, ja då kan diskussionen se lite annorlunda ut – men även de som körde i Europeiska Alfa Challenge var inte många med vingar på de snabbaste ekipagen.

          #42436
          Dan-Erik Hansson
          Deltagare

            Ta det som känns bäst för dig själv just nu! Oavsett vad du väljer så kommer din känsla för bilen att ta ett antal varv/pass/etc att bygga upp. Det är sannolikt först när den känslan är bra och chassit är finjusterat som du kan utnyttja bilen till den nivån där vinge eller -20 kg verkligen betyder nåt. 
            Hm, kanske svar på en fråga du inte ställde?

            Själv hade jag inte adderat nåt innan jag vet hur bilen beter sig och jag är säker på vad som behövs för att den ska bete sig bättre.

            #42437
            Johnnie Eliasson
            Deltagare

              Ok, tack för input alla! 

              Får först och främst få den att rulla och sedan utvärdera helt enkelt.

              #42438
              Stefan Atterhall
              Moderator

                Det låter helt rätt prioriterat!

                #42439
                Henrik Ahnfeldt
                Deltagare

                  Inlägg av Stefan Atterhall på 2015-11-26 12:04

                  Inlägg av Johnnie Eliasson på 2015-11-26 07:31

                  Om man ska välja mellan att köra utan vinge  eller med vinge+20kg vikt, hur hade ni gjort?

                  Vad tjänar man mest på? Vilket går snabbast på banan? Erfarenheter?

                  Bilen är en Alfetta GTV ca 900kg.

                  Vinge ser säkert tufft ut, men på de svenska banorna argumenterar jag för att de mest är bra för psyket. Jag hade alla dagar i veckan lättat 20kg!

                  Har du för avsikt att köra på merparten “riktiga” banor som Spa, Hockenheim, Nürburgring osv, ja då kan diskussionen se lite annorlunda ut – men även de som körde i Europeiska Alfa Challenge var inte många med vingar på de snabbaste ekipagen.

                  Inte bara tufft…det är en ovärderlig hamburgerhylla också.

                  (((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

                  #42440
                  Thomas Sjölin
                  Deltagare

                    Den blir väl mer respansiv med en vinge?

                    #42441
                    Gustav Holmdahl
                    Deltagare

                      Som sagts innan är det svårt att komma med tips innan man vet hur bilen uppför sig.

                      Min 75 tex blir lätt orolig i baken vid inbromsning. Om det beror på fel bromsbalans eller om den behöver tryck i baken med hjälp av en vinge har jag inte koll på. Men en vinge förstör sällan om det inte är så att du skulle vinna mer i tid på att slippa de där 20kg tex. Det kan vi inte svara på förrän du provat.

                      En annan tanke är att en vinge i bak som du måste tynga ner bilen 20 kg kan ju göras på olika sätt. Skippa det ultralätta batteriet och montera ett tyngre på strategiskt ställe, tex höger bak(om föraren sitter vänster fram, annars tvärtom). En annan variant är att bygga dit en splitter som väger några kilo. Adderar downforce utan att ge straffvikt och hjälper till att vikta upp de där 20 kg som bakvingen tvingar dig till.

                      Sen är det snyggt med vinge på racebil, det år inte glömmas 😉

                      Det som ger dig mest utväxling för att bli en snabbare förare är varken vinge eller -20kg, Det är tid bakom ratten…

                      Lycka till!

                      Giulia 20 Super

                      #42442
                      Rickard Bergh
                      Deltagare

                        jag ska ha vinge på mitt bygge .. en liten bild på hur det kommer se ut. har två olika alternativ i färgvalet..

                         

                        Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.