Vinglig sidoruta Spider

Published by Lars Johansson on

Forum Teknik Vinglig sidoruta Spider

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Lars Johansson
    Deltagare

Jag har en Spider -96. Vänster sidoruta är så vinglig att den inte tätar mot cabben. Rev ner det mesta av dörren för att se vad som är fel. Vad jag kan se så är det skenan som fäster i underkant som är problemet. Den har två kulleder i en skena som rör sig när rutan hissas upp eller ner. Kullederna är sitter i plastbussningar och dessa ser slitna ut. Har letat delar och hittat komplett mekanism på Ebay. Frågan är då om jag hittat orsaken till problemet och om det går att byta bara bussningarna?

larsjoh51

Lars Johansson
    Deltagare

Hittade den här skissen på Tuynder.

http://catalogus.tuynder.nl/catalog…F8FA8F.png

Jag tycker att det ser ut som den sitter upp och ner. På min bil är skenan med två armar kopplad till sig, monterad nederst i dörren.

larsjoh51

Lars Söderman
    Deltagare

Det finns ett långt kapitel i verkstadshandboken om hur man justerar rutorna. Har du kollat det?

Lars Johansson
    Deltagare

Jodå Lars, jag har sett beskrivningen i verkstadshandboken. Jag återmonterade rutan enligt beskrivningen och plötsligt har jag inget vingel i sidled mer. Dessutom ligger rutan tight mot listen i cabben! Nästan för bra för att vara sant. Det behövs lite ytterligare finjustering, men det gör jag när jag har justerat dörren som hänger lite i bakkant.

larsjoh51

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Lars Johansson på 2014-12-03 15:27

Jodå Lars, jag har sett beskrivningen i verkstadshandboken. Jag återmonterade rutan enligt beskrivningen och plötsligt har jag inget vingel i sidled mer. Dessutom ligger rutan tight mot listen i cabben! Nästan för bra för att vara sant. Det behövs lite ytterligare finjustering, men det gör jag när jag har justerat dörren som hänger lite i bakkant.

Toppen!

Jag skulle själv behöva finjustera ena rutan lite och har läst många som slitet sitt hår med detta, men du skänker ju onekligen hopp om att det är görbart!

Lars Johansson
    Deltagare

Inlägg av Lars Söderman på 2014-12-03 16:36

Inlägg av Lars Johansson på 2014-12-03 15:27

Toppen!

Jag skulle själv behöva finjustera ena rutan lite och har läst många som slitet sitt hår med detta, men du skänker ju onekligen hopp om att det är görbart!

Det var inte helt enkelt. Det är väldigt trångt inne i dörren. Det kostade lite skinn på händerna, men det växer ut igen. Jag tror att det skulle underlätta om man är två som hjälps åt. En håller rutan och den andre lossar och drar åt bultar.

larsjoh51

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.