Vinterförvaring

Published by Peter Gidlund on

Forum Teknik Vinterförvaring

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Peter Gidlund
    Deltagare

Varför inte starta en tråd om vinterförvaring, nu när höstmörkret gör sig gällande runt hörnet.

Jag har inte mycket till entusiastklassiker att skryta men, men har blivit mycket förtjust i min 156 V6 som jag därför ämnar garagera under de “slaskiga” månaderna. Vad har vi för erfarenheter av att låta våra bilar stå i 4-5 månader? 

Läste någon stans att ECUerna kan få spatt av att vara strömlösa under längre tid, hur lång tid då? Brukar det bli problem att ta ur batteriet i 5 månader? Om den skall stå i kallgarage över vintern, kan en torrboll i kupén då vara en idé? Palla upp? Tanka fullt? Brukar kylmedlet i ACn sjunka ihop? 

Kanske bättre att köra året runt, eller spelar några månader ingen roll?

Trevlig kväll!

Gabriel Eriksson
    Deltagare

När jag ställer ner sommarbilen är den nytvättad och fulltankad, däcken pumpas upp rejält och en underhållsladdare kopplas på batteriet som sitter kvar inkopplat i bilen. Jag brukar köra ner sidorutorna nån centimeter så det blir lite mer cirkulation på luften i kupén. Sen drar jag över ett överdrag med mjuk fleeceinsida och inväntar våren.   Har min bil i ett varmgarage men om den skulle stå i ett kallgarage skulle jag ställa in en torrboll i den.

En del brukar säga att man ska starta upp nån gång under vintern men personligen tror jag det gör mer skada än nytta om man inte har möjlighet att köra bilen riktigt varm. Har aldrig fått några problem med ac eller liknande efter vinterförvaring heller. 

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Paul Svedunger
    Deltagare

Hej

Jag ställer av min 156:a varje vinter november t.o.m. april. Tar ur batteriet. Inga problem med krånglande ECU eller annat elektroniskt vid påkopplingen på våren. Varken larm eller radio har krånglat (kanalerna ligger kvar i minnet). Hittills inga problem med AC heller. Det hinner inte ruttna i den på 5 månader.

Tvätta ren bilen.

Smörj in samtliga lister med speciell list-silicon.

En eller två torrbollen i kupén.

Pumpa däcken, alternativt köp Biltemas däckvagga.

…så går lilla 156:an i vinteride.

Paul

Lars Söderman
    Deltagare

Nej ECUerna tar inte skada av att vara strömlösa, däremot kan det bli problem med strömstötar om man försöker starta med ett tomt batteri och startkablar.

Ta ur batteriet helt, ladda det, ställ det på sval frostfri plats och underhållsladda ett par gånger under vintern.

Peter Gidlund
    Deltagare

Tack för bra diskussion, det låter ungefär som jag planerat.

Det bästa är såklart om man hade ett eget varmgarage där man kunde bedriva underhålls och uppgraderingstjänst som terapi i väntan på vårsolen, men till dess låter det som att en hyrd kallplats kommer att funka det med.

/Peter

Peter Gidlund
    Deltagare

Ja just det, ställa av är åsså en fundering.

Är det bäst att ställa av och skaffa garageförsäkring, eller är det lika bra att ha den kvar i trafik och lita på ordinarie försäkring?

någon skillnad (förutom premie och skatteåterbäring)? 

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Nu har jag inte lusläst villkoren men… Avställningsförsäkringen är i princip en helförsäkring utan trafikdelen. Hos dom bolag jag har haft har försäkringen automatiskt övergått i avställningsförsäkring när jag ställer av bilen. Borde vara så hos alla bolag tycker jag?

Blir mao mest hur mycket du bryr dig om att spara några kronor som styr avställning eller inte.

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Annie Kärävä
    Deltagare

¨

Fick rådet av mitt försäkringsbolag att alltid ställa av bilen/bilarna för i avställningsförsäkringen ingick det en sabotage del som inte finns med i helförsäkringen.

My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/

Stefan Atterhall
    Moderator

Inlägg av Lars Söderman på 2015-09-22 12:29

Nej ECUerna tar inte skada av att vara strömlösa, däremot kan det bli problem med strömstötar om man försöker starta med ett tomt batteri och startkablar.

Ta ur batteriet helt, ladda det, ställ det på sval frostfri plats och underhållsladda ett par gånger under vintern.

Jag skulle nog vara tveksam till att låta en modernare bil stå utan batteri så länge om jag inte hade tillgång till dator med kabel/mjukvara för att koda nycklar, styrdon etc. Jag har ingen aning om vad det sitter för batteri/kondensator i CODE-enheten på 156/147 men om det blir batteritorsk där kommer du inte kunna få igång bilen utan kodning.

Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: Youtube

Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.