“virvel” spjällen i insuget

Published by Niklas Persson on

Forum Teknik “virvel” spjällen i insuget

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26537
    Niklas Persson
    Deltagare

      Hej

      Har en 159 med 2,4 jtdm motorn och nu är det så att mina SWIRL
      FLAP är slitna.

      Är det någon som har erfarenhet av att plocka bort dessa(öppna
      upp insuget), vet att den kan börja sota lite på låga varv. Men hur mycket.

      Eller är det bara att bita ihop och byta insuget.  

      Nästa fråga är det finns någon trimfirma i Skåne regionen

      som kan programmera om EGR/DPF. 

      #26538
      Niklas Persson
      Deltagare

        Är det ingen som pillar med sin diesel här! 

        #26539
        Kenneth Larsson
        Deltagare

          Jag har sett dom där Wirl flap som reservdelar på Ebay.de. Verkade absolut inte dyra…..

          #26540
          Niklas Persson
          Deltagare

            Det låter fint. Tack för svar.

            har själv bara hittat till dom till BMW men dom borde finnas även till Fiat motorn. 

            Får bli ett par timmar till på Ebay.

            #26541
            Niklas Persson
            Deltagare

              Hatar forum utan slut så här är vad som har gjorts till slut.

              Ny programvara EGR/DPF bortprogrammerade, 

              Virvelspjällen är låst i öppet läge, servot som styr spjällen är bara mekaniskt bortkopplade. Servot

              ger alltså bara feedback på att på sig själv öppet/ stänkt. 

              Program vara från Tekniktema.
              Funkar men skall man få något optimalt behöver man rullande landsväg.

              #26542
              Lars Söderman
              Deltagare

                Inlägg av Niklas Persson på 2014-10-16 09:03

                Hatar forum utan slut så här är vad som har gjorts till slut.

                Ny programvara EGR/DPF bortprogrammerade, 

                Virvelspjällen är låst i öppet läge, servot som styr spjällen är bara mekaniskt bortkopplade. Servot

                ger alltså bara feedback på att på sig själv öppet/ stänkt. 

                Program vara från Tekniktema.
                Funkar men skall man få något optimalt behöver man rullande landsväg.

                Hur löstes omprogrammeringen rent praktiskt? Skickade du din ECU till Tekniktema, eller fick du någon låda som skötte det via OBD-uttaget? Hur mycket kostade omprogrammeringen?

                #26543
                Niklas Persson
                Deltagare

                  Fick en “låda” som jag läste av bilens ECU via obd. 

                  Program jag fick ut mejlade jag sedan. 

                  Efter två dagar fick jag ett mejl med nya program vara som jag stoppade in i “Lådan”.  

                  Sedan ut i bilen och programmera om ECU via OBD uttaget. 

                  sedan av en händelse slant jag med borrmaskinen så partikel filtret gick sönder.  Som tur va så är båda katalysatorerna hela och fungerar ypperligt. 

                  Fick betala 4300 men då har jag kvar “lådan” for att kunna återställa om jag skulle vilja. Fick ett bar pris

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.