Visst blir man snabbare av italienskt vax.
Published by Robert Hultman on
- Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 30 december, 2016 kl. 22:41 av
Robert Hultman.
-
FörfattareInlägg
-
18 december, 2016 kl. 16:14 #44698
Visst då?
Italienskt mustaschvax. En välvaxad mustasch minskar luftmotståndet påtagligt. Det borde göra 1/1000-dels sekund eller möjligen två på varvet på Kinnekulle. Eller hur?
Stockholm
18 december, 2016 kl. 17:22 #44699Tänker du kapa taket på Bertonen?
Går det så går det...
18 december, 2016 kl. 17:23 #44700stryk inte på för tjockt bara! då riskerar du att öka cornerweighten, vilket borde ge en försämring på 3/1000, MINST!! speciellt på kinnekulle
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
18 december, 2016 kl. 18:21 #44701Inlägg av Sune Karlsson på 2016-12-18 17:22
Tänker du kapa taket på Bertonen?Nej då. Men det är skönt att ha luftventilerna in till kupén öppna när man kör. Å så har man bakfönstren öppna baktill, sådär som du vet att man kan ha på bertonen. Då blir det ju ett luftflöde genom själva kupén som är viktigt att optimera, tänkte jag.
Stockholm
18 december, 2016 kl. 18:24 #44702Inlägg av Anders Eriksson på 2016-12-18 17:23
stryk inte på för tjockt bara! då riskerar du att öka cornerweighten, vilket borde ge en försämring på 3/1000, MINST!! speciellt på kinnekulle
Det har du alldeles rätt i. Det är en svår avvägning. Allt ställs på sin spets på Kinnekulle, inte minst på TV-krönet. Där ska man ju vara både snabb och snygg (om TV nu mot alla odds skulle vara där för en gångs skull).
Stockholm
18 december, 2016 kl. 18:51 #44703Inlägg av Robert Hultman på 2016-12-18 18:21
Inlägg av Sune Karlsson på 2016-12-18 17:22
Tänker du kapa taket på Bertonen?Nej då. Men det är skönt att ha luftventilerna in till kupén öppna när man kör. Å så har man bakfönstren öppna baktill, sådär som du vet att man kan ha på bertonen. Då blir det ju ett luftflöde genom själva kupén som är viktigt att optimera, tänkte jag.
Aha! Öppna bakfönster torde skapa en större undertryckszon i bakre delen på bilen och då är det ju viktigt att få så bra flöde som möjligt genom bilen för att minimera undertrycket. Men ska man optimera är det nog bättre att stänga alla fönster och tejpa över alla andra öppningar. Nackdelen är väl att det kan bli lite svettigt med slokande mustasch som resultat. I värsta fall smälter mustaschvaxet.
Går det så går det...
18 december, 2016 kl. 19:06 #44704Inlägg av Sune Karlsson på 2016-12-18 18:51
… I värsta fall smälter mustaschvaxet.
Skräckscenario!
Stockholm
21 december, 2016 kl. 13:43 #44705Det där med att kapa några 1000 delar per varv låter lockande, men det medför för min del ett dilemma. För att kunna använda mustasch vax måste jag ju sätta upp med mustasch. Sist jag gjorde det hotade hustrun att lämna mig. Detta vore oerhört trist + ett sannolikt så stort ekonomiskt avbräck att allt av banverksamhet skulle få läggas på hyllan. Min slutsats blir därför att jag får avstå från de där 1000 delarna. Sen tror jag att man skall vara försiktig med öppna fönster i Sunes närvaro. I mitt fall ledde det till svartflagg varv efter varv!
22 december, 2016 kl. 21:14 #44706Inlägg av Ola Söderpalm på 2016-12-21 13:43
…Sist jag gjorde det hotade hustrun att lämna mig…
Jag har det hotet hängande över mig. Av något skäl fördrar hustrun mustaschen, så länge det kompletteras av ett skägg. För min del hade jag gärna skippat skägget och nöjt mig med mustaschen. Jag ska nu i smyg korta skägget undan för undan… och se om hon upptäcker min sluga plan. (Då ryker nog alltsammans, det italienska mustaschvaxet till trots).
Stockholm
23 december, 2016 kl. 10:33 #44707Inlägg av Robert Hultman på 2016-12-18 18:24
Inlägg av Anders Eriksson på 2016-12-18 17:23
stryk inte på för tjockt bara! då riskerar du att öka cornerweighten, vilket borde ge en försämring på 3/1000, MINST!! speciellt på kinnekulle
Det har du alldeles rätt i. Det är en svår avvägning. Allt ställs på sin spets på Kinnekulle, inte minst på TV-krönet. Där ska man ju vara både snabb och snygg (om TV nu mot alla odds skulle vara där för en gångs skull).
Men kommer man farande i en Bertone så är man per automatik både snabb och snygg, det går liksom inte att misslyckas!
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
30 december, 2016 kl. 22:41 #44708Inlägg av Gabriel Eriksson på 2016-12-23 10:33
Men kommer man farande i en Bertone så är man per automatik både snabb och snygg, det går liksom inte att misslyckas!
Så är det ju!
Stockholm
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.