Visst blir man snabbare av italienskt vax.

Published by Robert Hultman on

Forum Off Topic Visst blir man snabbare av italienskt vax.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #44698
    Robert Hultman
    Deltagare

      Visst då?

      Italienskt mustaschvax. En välvaxad mustasch minskar luftmotståndet påtagligt. Det borde göra 1/1000-dels sekund eller möjligen två på varvet på Kinnekulle. Eller hur?

      Stockholm

      #44699
      Sune Karlsson
      Deltagare

        Tänker du kapa taket på Bertonen?

        Går det så går det...

        #44700
        Anders Eriksson
        Deltagare

          stryk inte på för tjockt bara! då riskerar du att öka cornerweighten, vilket borde ge en försämring på 3/1000, MINST!! speciellt på kinnekulle

          Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

          #44701
          Robert Hultman
          Deltagare

            Inlägg av Sune Karlsson på 2016-12-18 17:22

            Tänker du kapa taket på Bertonen?

            Nej då. Men det är skönt att ha luftventilerna in till kupén öppna när man kör. Å så har man bakfönstren öppna baktill, sådär som du vet att man kan ha på bertonen. Då blir det ju ett luftflöde genom själva kupén som är viktigt att optimera, tänkte jag.

            Stockholm

            #44702
            Robert Hultman
            Deltagare

              Inlägg av Anders Eriksson på 2016-12-18 17:23

              stryk inte på för tjockt bara! då riskerar du att öka cornerweighten, vilket borde ge en försämring på 3/1000, MINST!! speciellt på kinnekulle

              Det har du alldeles rätt i. Det är en svår avvägning. Allt ställs på sin spets på Kinnekulle, inte minst på TV-krönet. Där ska man ju vara både snabb och snygg (om TV nu mot alla odds skulle vara där för en gångs skull).

              Stockholm

              #44703
              Sune Karlsson
              Deltagare

                Inlägg av Robert Hultman på 2016-12-18 18:21

                Inlägg av Sune Karlsson på 2016-12-18 17:22

                Tänker du kapa taket på Bertonen?

                Nej då. Men det är skönt att ha luftventilerna in till kupén öppna när man kör. Å så har man bakfönstren öppna baktill, sådär som du vet att man kan ha på bertonen. Då blir det ju ett luftflöde genom själva kupén som är viktigt att optimera, tänkte jag.

                Aha! Öppna bakfönster torde skapa en större undertryckszon i bakre delen på bilen och då är det ju viktigt att få så bra flöde som möjligt genom bilen för att minimera undertrycket. Men ska man optimera är det nog bättre att stänga alla fönster och tejpa över alla andra öppningar. Nackdelen är väl att det kan bli lite svettigt med slokande mustasch som resultat. I värsta fall smälter mustaschvaxet.

                Går det så går det...

                #44704
                Robert Hultman
                Deltagare

                  Inlägg av Sune Karlsson på 2016-12-18 18:51

                  … I värsta fall smälter mustaschvaxet. 

                  Skräckscenario!

                  Stockholm

                  #44705
                  Ola Söderpalm
                  Deltagare

                    Det där med att kapa några 1000 delar per varv låter lockande, men det medför för min del ett dilemma. För att kunna använda mustasch vax måste jag ju sätta upp med mustasch. Sist jag gjorde det hotade hustrun att lämna mig. Detta vore oerhört trist + ett sannolikt så stort ekonomiskt avbräck att allt av banverksamhet skulle få läggas på hyllan. Min slutsats blir därför att jag får avstå från de där 1000 delarna. Sen tror jag att man skall vara försiktig med öppna fönster i Sunes närvaro. I mitt fall ledde det till svartflagg varv efter varv!

                    #44706
                    Robert Hultman
                    Deltagare

                      Inlägg av Ola Söderpalm på 2016-12-21 13:43

                      …Sist jag gjorde det hotade hustrun att lämna mig…

                      Jag har det hotet hängande över mig. Av något skäl fördrar hustrun mustaschen, så länge det kompletteras av ett skägg. För min del hade jag gärna skippat skägget och nöjt mig med mustaschen. Jag ska nu i smyg korta skägget undan för undan… och se om hon upptäcker min sluga plan. (Då ryker nog alltsammans, det italienska mustaschvaxet till trots).

                      Stockholm

                      #44707
                      Gabriel Eriksson
                      Deltagare

                        Inlägg av Robert Hultman på 2016-12-18 18:24

                        Inlägg av Anders Eriksson på 2016-12-18 17:23

                        stryk inte på för tjockt bara! då riskerar du att öka cornerweighten, vilket borde ge en försämring på 3/1000, MINST!! speciellt på kinnekulle

                        Det har du alldeles rätt i. Det är en svår avvägning. Allt ställs på sin spets på Kinnekulle, inte minst på TV-krönet. Där ska man ju vara både snabb och snygg (om TV nu mot alla odds skulle vara där för en gångs skull).

                        Men kommer man farande i en Bertone så är man per automatik både snabb och snygg, det går liksom inte att misslyckas! 

                        Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

                        #44708
                        Robert Hultman
                        Deltagare

                          Inlägg av Gabriel Eriksson på 2016-12-23 10:33 

                          Men kommer man farande i en Bertone så är man per automatik både snabb och snygg, det går liksom inte att misslyckas! 

                          Så är det ju!

                          Stockholm

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.