Visst blir man snabbare av italienskt vax.

Published by Robert Hultman on

Forum Off Topic Visst blir man snabbare av italienskt vax.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Visst då?

Italienskt mustaschvax. En välvaxad mustasch minskar luftmotståndet påtagligt. Det borde göra 1/1000-dels sekund eller möjligen två på varvet på Kinnekulle. Eller hur?

Stockholm

Sune Karlsson
      Deltagare

Tänker du kapa taket på Bertonen?

Går det så går det...

Anders Eriksson
        Deltagare

stryk inte på för tjockt bara! då riskerar du att öka cornerweighten, vilket borde ge en försämring på 3/1000, MINST!! speciellt på kinnekulle

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Robert Hultman
          Deltagare

Inlägg av Sune Karlsson på 2016-12-18 17:22

Nej då. Men det är skönt att ha luftventilerna in till kupén öppna när man kör. Å så har man bakfönstren öppna baktill, sådär som du vet att man kan ha på bertonen. Då blir det ju ett luftflöde genom själva kupén som är viktigt att optimera, tänkte jag.

Stockholm

Robert Hultman
            Deltagare

Inlägg av Anders Eriksson på 2016-12-18 17:23

stryk inte på för tjockt bara! då riskerar du att öka cornerweighten, vilket borde ge en försämring på 3/1000, MINST!! speciellt på kinnekulle

Det har du alldeles rätt i. Det är en svår avvägning. Allt ställs på sin spets på Kinnekulle, inte minst på TV-krönet. Där ska man ju vara både snabb och snygg (om TV nu mot alla odds skulle vara där för en gångs skull).

Stockholm

Sune Karlsson
              Deltagare

Inlägg av Robert Hultman på 2016-12-18 18:21

Inlägg av Sune Karlsson på 2016-12-18 17:22

Nej då. Men det är skönt att ha luftventilerna in till kupén öppna när man kör. Å så har man bakfönstren öppna baktill, sådär som du vet att man kan ha på bertonen. Då blir det ju ett luftflöde genom själva kupén som är viktigt att optimera, tänkte jag.

Aha! Öppna bakfönster torde skapa en större undertryckszon i bakre delen på bilen och då är det ju viktigt att få så bra flöde som möjligt genom bilen för att minimera undertrycket. Men ska man optimera är det nog bättre att stänga alla fönster och tejpa över alla andra öppningar. Nackdelen är väl att det kan bli lite svettigt med slokande mustasch som resultat. I värsta fall smälter mustaschvaxet.

Går det så går det...

Robert Hultman
                Deltagare

Inlägg av Sune Karlsson på 2016-12-18 18:51

… I värsta fall smälter mustaschvaxet. 

Skräckscenario!

Stockholm

Ola Söderpalm
                  Deltagare

Det där med att kapa några 1000 delar per varv låter lockande, men det medför för min del ett dilemma. För att kunna använda mustasch vax måste jag ju sätta upp med mustasch. Sist jag gjorde det hotade hustrun att lämna mig. Detta vore oerhört trist + ett sannolikt så stort ekonomiskt avbräck att allt av banverksamhet skulle få läggas på hyllan. Min slutsats blir därför att jag får avstå från de där 1000 delarna. Sen tror jag att man skall vara försiktig med öppna fönster i Sunes närvaro. I mitt fall ledde det till svartflagg varv efter varv!

Robert Hultman
                    Deltagare

Inlägg av Ola Söderpalm på 2016-12-21 13:43

…Sist jag gjorde det hotade hustrun att lämna mig…

Jag har det hotet hängande över mig. Av något skäl fördrar hustrun mustaschen, så länge det kompletteras av ett skägg. För min del hade jag gärna skippat skägget och nöjt mig med mustaschen. Jag ska nu i smyg korta skägget undan för undan… och se om hon upptäcker min sluga plan. (Då ryker nog alltsammans, det italienska mustaschvaxet till trots).

Stockholm

Gabriel Eriksson
                      Deltagare

Inlägg av Robert Hultman på 2016-12-18 18:24

Inlägg av Anders Eriksson på 2016-12-18 17:23

Det har du alldeles rätt i. Det är en svår avvägning. Allt ställs på sin spets på Kinnekulle, inte minst på TV-krönet. Där ska man ju vara både snabb och snygg (om TV nu mot alla odds skulle vara där för en gångs skull).

Men kommer man farande i en Bertone så är man per automatik både snabb och snygg, det går liksom inte att misslyckas! 

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Robert Hultman
                        Deltagare

Inlägg av Gabriel Eriksson på 2016-12-23 10:33 

Men kommer man farande i en Bertone så är man per automatik både snabb och snygg, det går liksom inte att misslyckas! 

Så är det ju!

Stockholm

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.