Volkswagen + FIAT, sant????
Published by Kjell Helgesson on
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 18 juli, 2014 kl. 16:36 av Peter Svensson.
-
FörfattareInlägg
-
17 juli, 2014 kl. 15:31 #12985
Ja, på dagens olika ekonomisidor spekuleras det om att VW koncernen ska köpa Fiat, bland annat för att komma till “rätta” på den amerikanska marknaden. Dom har ju knappt lyckats sammanfoga Chrysler med koncernen så är det dags att knoppa av. Var ska alla dessa ständiga fusioner och sammanslagningar sluta och vad kostar detta. Hela branschen verkar var helt sjuk.
alfapojken
17 juli, 2014 kl. 20:27 #12986detta har ju varit på tapeten förut. varför skulle dom sälja fiat när dom inte vill sälja alfa.
finns inget om detta på fiats sidor vad jag kunde se..
det lär finnas sådan diskussioner hela tiden.med all sannolikhet inget som kommer att bli av.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
17 juli, 2014 kl. 20:53 #12987Inlägg av Kjell Helgesson på 2014-07-17 15:31
Ja, på dagens olika ekonomisidor spekuleras det om att VW koncernen ska köpa Fiat, bland annat för att komma till “rätta” på den amerikanska marknaden. Dom har ju knappt lyckats sammanfoga Chrysler med koncernen så är det dags att knoppa av. Var ska alla dessa ständiga fusioner och sammanslagningar sluta och vad kostar detta. Hela branschen verkar var helt sjuk.Ja, att det är en sjuk bransch kan vi väl enkelt konstatera…..ingen tjänar riktigt bra med pengar om man räknar lite fram o tillbaka. Extremt stora pengar behöver satsas och varje ny bilmodell är i princip en satsning som kan äventyra en koncerns framtid om det går fel. Därför knyts band och allianser kors o tvärs för att minska risker. Kika bara hur många recalls som seglar upp hela tiden. Gissa vad det kostar!? Och i slutänden betalar kunderna!
17 juli, 2014 kl. 22:17 #12988Med tanke på att Sergio Marchionne tidigare vägrat att sälja Alfa Romeo till VW så har jag svårt att tro att han skulle vara intresserad av att sälja hela koncernen. Fiat-Chrysler har såvitt jag vet hyfsat bra ekonomi nu, med många intressanta projekt och nya bilmodeller på gång, så det finns knappast något intresse från deras sida att bli slukade av VW.
Antagligen är en försäljning av Fiat-Chrysler ett beslut som skulle fattas ovanför Marchionne, av huvudägarna Agnelli, men jag tror att hela den här “nyheten” är mest ett önsketänkande från tyskt håll, eftersom VW har problem både i Nord- och Sydamerika.
18 juli, 2014 kl. 12:11 #12989Inlägg av Peter Svensson på 2014-07-17 22:17
Antagligen är en försäljning av Fiat-Chrysler ett beslut som skulle fattas ovanför Marchionne, av huvudägarna Agnelli, men jag tror att hela den här “nyheten” är mest ett önsketänkande från tyskt håll, eftersom VW har problem både i Nord- och Sydamerika.
Vad har VW för problem i Nord- resp Sydamerika ? Som gör att Chrysler FIAT skulle vara nån form av lösning? Jag tror bara ett bilmärke till (eller flera) om något ökar eventuell oreda .
Men vore kul att få höra vad som är struligt…..
18 juli, 2014 kl. 14:22 #12990Uppgifterna härstammar från bland annat Dagens Industri med flera tidningar. Kollade litet på nätet och då framgår det att VW har vikande försäljning i USA, betydande kvalitetsproblem och minskade marknadsandelar. Kvalitén lär väl inte blir bättre genom sammanslagningar……Ja, hela bilbranschen är en sjuk bransch, bara att kolla dagens försäljningsannonser i dagstidningarna…….
alfapojken
18 juli, 2014 kl. 16:36 #12991Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-07-18 12:11
Inlägg av Peter Svensson på 2014-07-17 22:17
Antagligen är en försäljning av Fiat-Chrysler ett beslut som skulle fattas ovanför Marchionne, av huvudägarna Agnelli, men jag tror att hela den här “nyheten” är mest ett önsketänkande från tyskt håll, eftersom VW har problem både i Nord- och Sydamerika.
Vad har VW för problem i Nord- resp Sydamerika ? Som gör att Chrysler FIAT skulle vara nån form av lösning? Jag tror bara ett bilmärke till (eller flera) om något ökar eventuell oreda .
Men vore kul att få höra vad som är struligt…..
Problemet för VW är att de inte säljer tillräckligt bra på de amerikanska marknaderna. Eftersom de strävar efter att vara störst överallt vore det en enkel lösning att köpa Fiat-Chrysler. så vips är problemet löst! Åtminstone på pappret.
Men jag håller med, att köpa in ännu fler bilmärken leder troligen bara till mer oreda och slöseri. På längre sikt skulle VW säkert hitta möjligheter att rationalisera modellutbudet, men på kort sikt tror jag bara det handlar om Volkswagens önskan att vara störst i världen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.